Hej!

Vi köpte en barngrind ock har vår ridgeback i köket. Hon mår bra av begränsat utrymme och blir inte så orolig då!

/Peter

P-plats.se skrev:
Vad det gäller husdjur i alla slags möbler så har dom inte där att göra enligt mig!
Du har aldrig haft saluki, det hör jag det...  ;)  ;D Ligga på golvet kan man nämligen INTE göra då. Mjukt och bekvämt, men framförallt högt upp, så att man kan spana över nejden för att se om det dyker upp någon hare eller gasell (rådjur) som man kan jaga ifatt... (de jagar med synen). Nomaderna i öknen (mellanöstern) anser att detta är ett ädelt djur som både sover och äter i samma tält som sina herrar. Denna status har förstås ingen annan hund enligt muslimerna...

Detta var en kort förklaring till varför saluki INTE ligger på golvet...  ;)  Och ärligt talat kan jag inte förstå varför de INTE kan få ligga i sofforna? Så länge man är noga med att skölja tassarna varje gång man varit ute så är det väl inga större problem, tycker jag. Man får ju också anpassa möbleringen lite kanske. Skinnsoffa är ju att föredra framför tyg. Stengolv istället för trä osv. Ska tillägga att vi är ganska ordningsamma människor som alltid har det rent och städat i hemmet.

Men för att komma till saken, så låter vi våra saluki vara fria inomhus när vi är hemma, men när vi går hemifrån så begränsar vi ytan lite, men inte mycket. I nuvarande hus på 136 kvm stänger vi in till vardagsrummet (med barngrinden) och in till barnens lekrum.

I nya huset på två plan (236 kvm), blir upplägget lite detsamma. Hundarna kommer att få vara nere i sluttningsplanet (i det stora allrummet på 35 kvm) när inte vi är hemma. Vi kommer ändå att ha trappgrind då vi har småbarn. Allrummet kommer att ha en soffgrupp som är övertäckt med lakan så att det inte gör något om de ligger där.

Vi har också en ridgeback. Han är instängd i köket när vi inte är hemma. Han är precis över året gammal och fick tidigare vara överallt, tills han åt upp/totalt demolerade vår bäddmadrass. Nu är han endast i köket med stängd dörr. Fungerar jättebra.

P-plats.se skrev:
Vi har nu en Samojed...
...och han vill ligga i frysen!  ;D

;D ;D ;D

Har en borderterrier som ligger lite var han känner för :)

Har dock tygsoffa men den är förvånansvärt lite sliten fast han diggar den så hårt.

Har ej något begränsat utrymme då han sköter sig till 100% och ej biter,gnager på nåt.

Om man vill ha sin hund i soffan/sängen tycker jag är
upp till var och en, även om mina hundar nog tycker det
är väldigt skönt att kura ihop sig i tygsoffan (som såklart
har avtagbar klädsel och tvättas ca 2 gånger per år) ;)

Det finns bra "barngrindar" att köpa lite varstans som är
ypperliga att använda, själv använder jag vid behov
Ikeas barngrind.

Det jag tycker att vi ska komma ihåg att de allra flesta
hundar behöver vårt sällskap, och jag tycker inte att
man ska neka hunden den gemenskapen den behöver!
Självklart finns det undantag, och väljer hunden självmant
bort vårt sällskap ska den såklart inte bli påtvingad den!!

Men att begränsa hundens yta när man behöver lämna
den är inte fel, bara den har tillgång till vatten (ev. mat),
sovplats och lagom med yta att röra sig på!

/Madde med de två "tervarna"

Kan ni inte stänga dörrarna till de utrymmen ni vill
ha hundfria när ni inte är hemma? I vårt nya hus
kan vi inte heller stänga av "hur som helst", men
om det skulle behövas (idag har de hela huset till
sitt förfogande :)) kommer vi att stänga dörrarna
till tex. sovrummen.

/Madde

ILA får vara i köket och hallen de stunder hon är ensam hemma, hon är ju valp än så länge 5 månader, vi stänger av bostaden med kompostgaller som sedan ställs bort då vi är hemma.
I soffan får hon inte vara pga av det skett en olycka där en gång och efter det brukar jag lägga ett barntäcke på golvet åt henne och vill hon ha närhet brukar hon dra täcket intill soffan och då stoppar vi ner fötterna och så sussar hon gott. I sovrummet har hon en egen plats och sover inte i sängen pga att hon snart kommer att börja löpa och sommartid är det inte så kul med fästingar och alla kryp de drar med sig in.

//Linda

• bygg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Alla!

Morris (Labbe) sover växelvis i gästrummet, givetvis sängen. Växelvis på min sambos sida i sängen,  han föredrar Sambon sida då den griniga Katten har bestämt att han sover hos Matte...
Visst blir det frekventa lakarnsbyten & dammsugaren är framme för jämnan (å vad jag väntar på den planerade centraldammsugaren!) Men det är ett val vi har gjort att låta båda djuren vandra/sova var de vill. När vovven var mindre använde också vi oss av kompostgaller & stängda dörrar för att minska eventuella "tuggvänliga" detaljer  ;)
Gallret är enkelt att ställa fram men kanske inte den snyggaste permaneta lösningen?

Vi har faktiskt 2 fåtöljer som ingen fyr-bening har tillträde till, lite träning så fattade båda två vad som gällde.

P-plats.se skrev:
Vi har nu en Samojed...
...och han vill ligga i frysen!  ;D
:) Jag vet! Passar grannens samojed periodvis i mitt tillfälliga lägenhetsboende och då fryser både dallen och jag eftersom balkongdörren måste vara öppen  >:(

Dalmatiner buras sina första år (vilket innebär att den inte bör lämnas ensam längre stunder) om man överhuvud taget vill behålla hemmets inredning intakt. Numera är Kaaspar lös när jag inte är hemma. Kompostgaller läggs över fåtöljerna ... Vi får se hur det blir i nybygget med glasade fönster ner till golvet. Han får stor insyn och kan jobba vakt mer effektivt  ;). Jag fortsätter nog med kompostgaller på lämpliga ställen. I köket skall hundplats fixas när jag beställer köksinredning - ett inbyggt skåp med viss höjd. Annars är dallar liksom saluki, whippet, afghaner etc frusna jyckar som helst skall sova med husse/matte vilket innebär att torktumlare står högst på inköpslistan för hemmets utrustning.

För många jyckar är avskild plats med så stor utsikt som möjligt över hemmet viktigt.

En liten varning för alltför kraftiga barngrindar. Min cocker fastnade på en sådan när hon försökte hoppa över och kom inte loss och skadade sig mycket mycket illa när vi inte var hemma.

Ja, jag vet, det är lätt att vara efterklok... :) Dock nåt att tänka på för den som ännu inte skaffat hund men som funderar. Jag har själv gjort alla misstag som finns och verkligen lärt av dom.

Varför inte fostra valpen rätt under dess 2-3 första månader i sitt nya hem då dom är som mest mottagliga för inlärning?
Gör man detta så slipper man all trasig inredning, hundhår i soffan, hoppande på folk mm. Dessutom så slipper man alla hårda metoder för att få hunden att göra som man vill. En valp tillrättavisar du lätt med en morrning, ett "NEJ" eller ett nyp i baken när den gör fel. Visst kan det krävas lite arbete och framför allt konsekvens, men det är det väl värt för att slippa anpassa sitt liv efter hunden i 10-15år framöver.
Tror problemet är att många "förmänskligar" sina djur, dvs tror att hunden har liknande behov som vi människor.
En hund mår bäst av att vara en hund och att behandlas som en hund. En hund ska vara undergiven sin ledare och inte ta sig friheter. När den söker kontakt med dig som flockledare ska den inte stå med svansen i topp och öronen på spänn utan med slokande svans och bakåtdragna öron. Då är du hundens ledare och det finns inget som hunden uppskattar mer. Då mår dom som bäst. Idag är det för många hundar som styr sina ägare än tvärtom.
Det är aldrig heller hundens fel att den gör si och så utan allt hunden gör fel ska skyllas på ägaren. När den kommer till oss så kan den ju inget utan det är ju vår uppgift att lära den rätt och fel. Undantag finns givetvis vad gäller mentalt instabila hundar. I de flesta fall med sk. "problemhundar" så är det husse/matte som är det egentliga problemet.

Visst är det mysigt när valpen hoppar upp i soffan och lägger sig, men när den 6 mån senare, ska ligga i soffan mellan gästerna då är det inte lika kul. Då blir det bara pinsamt med en ouppfostrad hund.

Har man nu redan en hund som tar sig friheter när husse och matte är inte hemma så funkar ju en bur jättebra. Inte längre stunder men lite kortare. Förutsatt att hunden är van vid buren och självmant går och lägger sig där då burdörren är öppen.

Sen kan det ju faktiskt vara så att man inte ställer några krav på hunden, VILL ha hunden i soffan och sängen mm. och då ska man givetvis ha det så. Men att sen få till en riktigt väluppfostrad och lydig "soffliggare" utan krav tror jag kan bli svårt.

Framför allt, informera er och läs hundböcker INNAN ni skaffar hund så slipper ni läsa "problemhundböcker" ett år senare. ;)

Lycka till med era fyrbenta kräk! :)
/jeppe

Sen är kanske soffliggande hund inte = ouppfostrad hund?!
Mina hundar ligger allt som oftast "överallt", och det är helt
ok med mig. Det jag kräver är en hund som går ner när jag
ber den, och har vi gäster säger jag att "bli på golvet" och
då blir de det.

Får väl dessutom tillägga att mina ouppfostrade soffliggande
hundar ( ;)) går lösa på promenader utan att antasta varken
människor, hundar, katter, kaniner eller rådjur. De kan närvara
(på golvet) vid middagar utan att sno maten. De hoppar inte
på folk (som inte ber om det!). Tränas med regelbundet i lydnad
spår & uppletande. Det måste kanske inte vara allt eller inget??!!

Mina hundar tittar glatt på mig med viftande svans och "pigga" öron,
och jag skulle aldrig i mitt liv blanda ihop det med att vi inte har
en bra och sund relation!!!! De måste inte sänka svans och
"vika" öron för att jag ska vara nöjd...... Jag skulle bli mycket
irriterad om folk brydde sig om hurvida min hunds svans pekar
upp eller ner så länge både jag och hunden är nöjda!

/Madde
*som ber om ursäkt om det blev för långt, för mycket eller
något, men hunderiet är min stora "passion". är så trött
på "70-tals-metoden" : domdera, ryck och se till att din hund
hela tiden visar underlägsenhet". ha kul!!!!*

Vi har en rotweiler/schäfer, när vi inte är hemma så får hon vara i hallen, där hon även sover på nätterna... Första natten vi hade henne för snart ett år sen bäddade vi iordning till henne inne i vårat sovrum men hon slet ut sin säng i hallen o la sig tillrätta där..  :D

• DSCN0870b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Madelene skrev:
Sen är kanske soffliggande hund inte = ouppfostrad hund?!
Mina hundar ligger allt som oftast "överallt", och det är helt
ok med mig. Det jag kräver är en hund som går ner när jag
ber den, och har vi gäster säger jag att "bli på golvet" och
då blir de det.

Får väl dessutom tillägga att mina ouppfostrade soffliggande
hundar ( ;)) går lösa på promenader utan att antasta varken
människor, hundar, katter, kaniner eller rådjur. De kan närvara
(på golvet) vid middagar utan att sno maten. De hoppar inte
på folk (som inte ber om det!). Tränas med regelbundet i lydnad
spår & uppletande. Det måste kanske inte vara allt eller inget??!!

Mina hundar tittar glatt på mig med viftande svans och "pigga" öron,
och jag skulle aldrig i mitt liv blanda ihop det med att vi inte har
en bra och sund relation!!!! De måste inte sänka svans och
"vika" öron för att jag ska vara nöjd...... Jag skulle bli mycket
irriterad om folk brydde sig om hurvida min hunds svans pekar
upp eller ner så länge både jag och hunden är nöjda!

/Madde
*som ber om ursäkt om det blev för långt, för mycket eller
något, men hunderiet är min stora "passion". är så trött
på "70-tals-metoden" : domdera, ryck och se till att din hund
hela tiden visar underlägsenhet". ha kul!!!!*
Hej igen och grattis till en väluppfostrad soffpotatis! :)
Självklart är inte alla soffpotatisar olydiga byrackor, kanske uttryckte jag mig lite oklart. Jag syftade inte på just din hund utan mer på hundar i allmänhet. Det är nog oftast dom olydiga hundarna som ligger i soffan och gör lite som dom vill när inte husse/matte är hemma. Vissa även när husse o matte är hemma.
Vet inte riktigt vad du menar med "70-talsmetoden". Det handlar inte om att domdera och rycka. Utan bara att tala till hunden på hundens språk och att vara en auktoritet. Inget konstigt med det. Hundarna älskar ju auktoriteter och bara för att man är ledare över sin hund så innebär ju inte det att man inte ska ha roligt tillsammans. Tvärtom!
Med auktoriteten sätter man de gränser som de flesta hundar behöver i vardagen.
Nu behöver ju inte alla hundar lika auktoritära "ledare". De är precis som vi olika som individer. Vissa behöver styras mer än andra. Gäller ju för övrigt oss människor också.
Det är ju tyvärr pga att många inte klarar att sätta gränser som man får stora problem hemma. Det är inte ju inte hundens fel att den tuggar sönder möbler och skor utan det är ägarens.
Lydiga hundar är lyckliga(re) hundar som man brukar säga. Därmed inte sagt att mindre lydiga hundar är olyckliga. Det är oftast ägarna som är det ;)
Nåja, nog om detta. Tillbaks till ämnet:

Angående förvaringsproblemet med hundarna. Jag har en bekant med 2 Pointrar och han har dom i tvättstugan(10m2) med en barngrind i dörröppningen. Tvättstugan ligger i anslutning till köket så hundarna kan "vara med" även om dom är bakom grindarna. Det är deras trygga plats och dit går dom och lägger sig när grinden är öppen och dom vill vara ifred. Funkar jättebra.

Fin rottisblandning förresten Stefan H.
Mvh
/jeppe

P.s En grymt bra bok om hunddressyr och fostran. "Fågelhundsdressyr på naturens villkor" av Bengt Rödseth. www.fageljagarens.com
Dock en bok som i första hand riktar sig till den som har för avsikt att jaga över sin hund. Trots det lär även den mest erfarne brukshundmänniskan få sig en tankeställare ang. dressyr och fostran. En bok som alla hundägare, jägare eller ej, bör läsa för att förstå hur hunden tänker och fungerar. D.s

jeppeknaster skrev:
Varför inte fostra valpen rätt under dess 2-3 första månader i sitt nya hem då dom är som mest mottagliga för inlärning?
Gör man detta så slipper man all trasig inredning, hundhår i soffan, hoppande på folk mm. Dessutom så slipper man alla hårda metoder för att få hunden att göra som man vill. En valp tillrättavisar du lätt med en morrning, ett "NEJ" eller ett nyp i baken när den gör fel. Visst kan det krävas lite arbete och framför allt konsekvens, men det är det väl värt för att slippa anpassa sitt liv efter hunden i 10-15år framöver.
Håller med dig i sak, självklart ska man passa på den allra första tiden, ja, från dag 1! Då får man mycket gratis! MEN, vad är det som säger att en hund är ouppfostrad för att den har tillåtelse att ligga i sängen eller soffan? Det måste vara upp till varje enskild "flockledare" att bestämma vad som är rätt och fel. Precis som föregående talare tycker jag att det viktiga är att jag, de tillfällen de behövs, kan be hunden att flytta på sig. Då har man en väluppfostrad hund! Hundhår i soffan löser man lätt med ett lakan. För övrigt har mina saluki egna fåtöljer ;) Ibland vill de dock "ligga i knät" och jag kan tycka det är mycket trivsamt och låter dem då göra det om det passar mig.

jeppeknaster skrev:
Tror problemet är att många "förmänskligar" sina djur, dvs tror att hunden har liknande behov som vi människor.  En hund mår bäst av att vara en hund och att behandlas som en hund.
Här håller jag fullständigt med dig!! Jag är den första att säga att vi människor felaktigt behandlar hundar/djur som människor. De har givetvis känslor, men de är inte människor...

jeppeknaster skrev:
En hund ska vara undergiven sin ledare och inte ta sig friheter. När den söker kontakt med dig som flockledare ska den inte stå med svansen i topp och öronen på spänn utan med slokande svans och bakåtdragna öron. Då är du hundens ledare och det finns inget som hunden uppskattar mer. Då mår dom som bäst. Idag är det för många hundar som styr sina ägare än tvärtom.
Ja, du... här kan jag inte låta bli att undra om du bara ägt en viss typ av hundar? Hade du någon gång varit vinthundsägare hade du aldrig uttalat dig på detta sätt. Dessa hundar är nämligen väldigt självständiga och har temperament, vilket de också ska ha enligt rasstandarden! De tar sig friheter som ingen annan rasgrupp gör, och det är det som också är det speciella med dem. Men med det är inte sagt att de inte ska uppfostras... jag skulle vilja påstå att kontaktövningar är nog det allra viktigaste man ska öva med en saluki eller afghan.  

Anledningen till att de är självständiga är för att de avlats för att jaga och fälla sitt jaktbyte på egen hand, de måste tänka själva. Av den anledningen är de mycket intelligenta, vilket gör dem svårare att dressera. De är helt inte enkelt inte avlade för att tjäna människan på det sätt som exempelvis apporterande fågelhundar eller vakthundar är.

Detta visar alltså att man inte kan förvänta sig samma beteende av olika raser eller tro att man kan bete sig likadant med alla, men självklart är de alla hundar!

jeppeknaster skrev:
Det är aldrig heller hundens fel att den gör si och så utan allt hunden gör fel ska skyllas på ägaren. När den kommer till oss så kan den ju inget utan det är ju vår uppgift att lära den rätt och fel. Undantag finns givetvis vad gäller mentalt instabila hundar. I de flesta fall med sk. "problemhundar" så är det husse/matte som är det egentliga problemet.
Tycker det är viktigt att verkligen förtydliga det du skriver här. Det är stor skillnad på riktiga problemhundar och ouppfostrade. En mentalt instabil hund kan inte skyllas på ägaren. Det har den med sig genetiskt vilket är svårt, för att inte säga omöjligt, att råda bot på. Har man personlig erfarenhet av en sådan individ, förstår man vad jag menar, annars inte.

jeppeknaster skrev:
Visst är det mysigt när valpen hoppar upp i soffan och lägger sig, men när den 6 mån senare, ska ligga i soffan mellan gästerna då är det inte lika kul. Då blir det bara pinsamt med en ouppfostrad hund.
Ja, men visst är det härligt när valpen hoppas upp i knät!  :-*  Lika härligt när en vuxen saluki ska "krångla" sig ned i samma knä!  ;) ;D  Tycker jag! Vadå, pinsamt, kommer det gäster som ska sitta i soffan finns det givetvis inte plats för hundar i där.

jeppeknaster skrev:
Sen kan det ju faktiskt vara så att man inte ställer några krav på hunden, VILL ha hunden i soffan och sängen mm. och då ska man givetvis ha det så. Men att sen få till en riktigt väluppfostrad och lydig "soffliggare" utan krav tror jag kan bli svårt.
Återigen, att bestämma sig för att det är OK att hunden ligger i soffan, betyder ju inte automatiskt att man inte ställer några krav på den!!!

jeppeknaster skrev:
Framför allt, informera er och läs hundböcker INNAN ni skaffar hund så slipper ni läsa "problemhundböcker" ett år senare. ;)
Håller med!! Men läs rätt böcker, det finns så många förlegade böcker ute på våra bibliotek. En av de bästa böckerna jag läst är "Lugnande signaler" av Tuurid Rugaas.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.