Om ytterpanelen är trä vill den gärna ha luftning på baksidan , dvs öppet i neder och överkant så luft obehindrat kan vädra ut fukt .Niklas ”NIBBE” Karlsson skrev:
Därefter en vindduk / vindpapp eller utegips , sen isolering .
Mao. montera aldrig isolering dikt mot ytterpanelens baksida .
Rådet gäller om du vill ha en byggnad som håller sig frisk i många årtionden .
Tack tomture61!Tomture61 skrev:
Om ytterpanelen är trä vill den gärna ha luftning på baksidan , dvs öppet i neder och överkant så luft obehindrat kan vädra ut fukt .
Därefter en vindduk / vindpapp eller utegips , sen isolering .
Mao. montera aldrig isolering dikt mot ytterpanelens baksida .
Rådet gäller om du vill ha en byggnad som håller sig frisk i många årtionden .
Jag hade det på känn, det låter som ett klokt val. Ja gört 👍🏻
Nibbe
Nibbe här igen!Niklas ”NIBBE” Karlsson skrev:
Hur gör jag med golvet?, det är reglat och det ligger några skivor på, ser inte riktigt vad för skivor!.
Boden är byggd på plats, den gamla ägaren har platsbyggd Boden och den står på någon sorts H-balk!, vet F-N inte vad det heter, Boden är lite sned. Till skaken hur gör jag när ja ska isolera det??. Tacksam för svar. P.s. Jag har inte mycket till erfarenhet, det är första gången jag gör någon större renovering d.s. Mvh Nibbe
Om det redan finns ett golv så blir det krångligt att isolera den vägen .Niklas ”NIBBE” Karlsson skrev:
Nibbe här igen!
Hur gör jag med golvet?, det är reglat och det ligger några skivor på, ser inte riktigt vad för skivor!.
Boden är byggd på plats, den gamla ägaren har platsbyggd Boden och den står på någon sorts H-balk!, vet F-N inte vad det heter, Boden är lite sned. Till skaken hur gör jag när ja ska isolera det??. Tacksam för svar. P.s. Jag har inte mycket till erfarenhet, det är första gången jag gör någon större renovering d.s. Mvh Nibbe
Hur är åtkomsten från undersidan ?
Går det inte att komma åt från utsidan så får du bryta upp golvet .
Hoppar på denna tråd.
Jag har köpt ett hus med tillhörande trädgårdsförråd på 3 x 5 m. Skulle vilja omvandla det till en liten snickarverkstad som jag isolerar tillräckligt för att kunna hålla min 15 C året om för förvaring av verktyg, färg etc. med ett element.
Vad jag ser står huset på markplattor och golvet är nog inte isolerat. Liggande ytterpanel som verkar vara spikat direkt mot regel utan luftspalt eller vindskydd.
Hur skulle ni göra? Skapa luftspalt invändigt? Hur gör ni med taket? Vindavledarskivor? Öppen för ALLA förslag och tankar!
Jag har köpt ett hus med tillhörande trädgårdsförråd på 3 x 5 m. Skulle vilja omvandla det till en liten snickarverkstad som jag isolerar tillräckligt för att kunna hålla min 15 C året om för förvaring av verktyg, färg etc. med ett element.
Vad jag ser står huset på markplattor och golvet är nog inte isolerat. Liggande ytterpanel som verkar vara spikat direkt mot regel utan luftspalt eller vindskydd.
Hur skulle ni göra? Skapa luftspalt invändigt? Hur gör ni med taket? Vindavledarskivor? Öppen för ALLA förslag och tankar!
Den byggnaden är ej ämnad att isolera , detta om man eftersträvar en frisk byggnad .J jarrad1 skrev:Hoppar på denna tråd.
Den befinner sig också allt för nära marken .
Jag skulle bryta upp en golvbräda för att se vilket utrymme som finns under.J jarrad1 skrev:Hoppar på denna tråd.
95mm är nog absolut minimum isoleringstjocklek i golv och vägg. I tak 120mm.
Räkna med min 25mm luftspalt i både vägg och tak.
Om man struntar i golvet då? Bara isolerar väggar och tak? Och skapar en luftspalt innanför ytterpanelen? Tänker som sagt inte vistas så lång tid åt gången där inne och säkert ofta med öppen dörr. Mest att jag vill kunna förvara batteriverktyg och färg och sånt där.
Blir väl en fråga om uppvärmningskostnader.J jarrad1 skrev:
Om man tänker sej att golvet är glest och varmluften skapar ett drag.
Bra blir det inte.
Hur ska du skapa en luftspalt som är öppen uppe / nere för att det ska fungera som självdrag .J jarrad1 skrev:
Öppen till utsidan .
Demontera ytterpanelen + ändra till stående panel .