Halloj,
Flyttade på en buske i fjol och slängde i befintlig jord lite utblandat med planteringsjord.

När tjälen släppt i våras och snön försvunnit såg det ut såhär som på bilden.

Jag är dålig på jord och vette fasen vad det kan bero på. Ska sätta nån annan buske där eventuellt så gräs. Men vad ska man göra åt det? Gräva ur jorden och slänga i nån annan typ av jord?

Blev så där i landet också. Kan det vara för mycket småkornig jord? Lera?

• Torra spruckna jordklumpar i en gräsmatta omringade av blå stjärnblommor och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Lera kan ju se ut så där när den torkar. Att blanda i mycket mullämnen som kompost och planteringsjord brukar vara bra som jordförbättring.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Om du inte har bråttom att få den begräsad funkar det nog med gräsklipp eller annat organiskt material som maskarna kan dra ner.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Bara lerjord som torkat, i grunden bra och bördig jord.

Då kör jag i lite planteringsjord i detta.

Tanken är att utforma nån form av avgränsad rabatt med befintliga blommor, och då blir det nog mycket grävande för att flytta dit blommor från andra delar.

BirgitS
För blommor kan kogödsel fungera bra eftersom det är både mycket mullämnen och näring. Läs dock på påsen om hur mycket det bör vara så det inte blir för mycket.

BirgitS BirgitS skrev:
För blommor kan kogödsel fungera bra eftersom det är både mycket mullämnen och näring. Läs dock på påsen om hur mycket det bör vara så det inte blir för mycket.
Toppen,ska försöka plocka hem en säck när jag kan i veckan.

Ska du sätta en buske och/eller blommor så anpassar du jorden efter det när du vet vad du ska sätta. För gräs så klipper du bara ytan så kommer gräset med tiden eventuellt kan du efter nästa regn kratta ner lite gräsfrö.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.