Hej till alla expertiser,
Jag har en fråga angående badrums flytspackling.
Badrums Underlag är Betong.
Jag tänker flytspackla Först badrums övriga yta och använda Avstãngningslist rund Duschen och efter torktid flytspackla i Duschen!
Är det vettigt?
Finns det risk för Spricka mellan Duschgränsen och Övriga ytan?
Tack på förhand!

När man inte är väldigt erfaren, är det jättebra att göra som du tänker. Även jag som har flytspacklat 10-talet badrum brukar alltid göra så. Du behöver inte heller vara rädd att det spricker. Glöm bara inte att ha primer på betongen, innan du börjar.

• Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Jag gör alltid så och har aldrig haft ett problem med felaktiga fall i badrum.

Har vi lagt elektrisk golvvärme så flyter jag alltid in den i ett första lager för det är enklare att sätta avstängningslisten för duschzonen när där är slät yta och inga kablar. ;)

Börja med fördel det brantare fallet ett par cm utanför dörrarnas placering.

• Gilla
jhall och 2 till
  • Laddar…
Tack ska du ha Paul!
Dina Svar är Alltid Proffsiga!!!

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
A Anton Arvanitis skrev:
Tack ska du ha Paul!
Dina Svar är Alltid Proffsiga!!!
Tack... det är ju kul att någon uppskattar ens engagemang att försöka hjälpa folk. :);)

Använd dig sedan av nivåpinnar och sätt hellre för många än för få så du har något att följa med höjderna på spacklet.

Själv sätter jag oftast dem med typ en halvmeter mellan varje och många skrattar men det är oftast de som sedan lämnar dåliga och felaktiga fall eller får handspackla och slipa för det inte blivit bra från början. ;)
Jag står ut med att de skrattar för jag håller inte heller på med flytspackling dagligen men tycker det är bättre det blir bra från början. ;)

Brukar utgå från där duschdörrarna möts med en nivåpinne och är sedan duschzonen 900x900 så blir det en pinne vid 450 och en nära väggen åt varje håll.
Sen utgår jag från dessa och sätter en rad typ 450 utanför dessa och sen vidare utanför den raden med en ny och för varje rad ser man till så man ökar nivån med vad man vill beroende på storlek av plattor och behov av fall.
En laser är gudomlig i detta läget men funkar med vattenpass också än om det är jobbigare.

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Jag verkligen uppskattar ditt engagemang med alla frågor om badrummet!

Så Paul man måste börja flytspackla Duschzonen Först och efter Den Övriga Ytan!

Det är Smart att sätta Många Nivåpinnar i Rad varje typ Halvmeter!!!

Paul-Staffanstorp
A Anton Arvanitis skrev:
Jag verkligen uppskattar ditt engagemang med alla frågor om badrummet!

Så Paul man måste börja flytspackla Duschzonen Först och efter Den Övriga Ytan!

Det är Smart att sätta Många Nivåpinnar i Rad varje typ Halvmeter!!!
Nej, tvärtom.

Har du elslingor så flyter du ganska löst över hela ytan först så de döljs.

Sen mäter du ut duschzonen beroende på vad den ska vara och vad du ska ha för dörrar.
Vi jobbar ju t.ex oftast med INR och heter de 900x900 så hamnar dörrarna på 880x880 men då mäter jag oftast in 920x920 och sätter en avstängningslist innanför den markeringen.
Då får jag det brantare fallet att börja ca.20-25mm utanför dörrarna när det är klart.

Sen sätter man nivåpinnar direkt utanför listen så man får 5st som står intill listen med ca. 450mm mellanrum ju.
Alla dessa ska ju vara så pass höga som du vill ha i fall mot brunnen och likadant sätter du inne mot väggarna i duschzonen (3st) så de är på plats.
Dessa 8 nivåpinnar ska ju alltså vara helt i våg med varandra för att få ett jämnt fall mot brunnen senare.

Sen sätter jag en ny rad ca. 450mm utanför den raden som står utanför listen i vinkel och lite beroende på hur rummet ser ut och vad man ska ha för storlek på plattorna.
Dessa ska ju då vara anpassade i förhållande till varandra beroende på flytspackelhöjden man vill åstadkomma.

När man satt ut nivåpinnar så man är nöjd med ett lagom fall mot duschzonen överallt så flyter man allt utanför duschzonen och fram till listen.
Här är det lite teknik med att blanda flytspacklet rätt så det inte självnivellerar för att det är för löst men samtidigt får det inte vara för tjockt heller.
(Dock hellre tjockare än för löst för då kan man hjälpa det att rinna med hjälp av en t.ex spackel.)
I den mån det går börjar man hälla längst ifrån duschzonen så det sakta rör sig ditåt men ändå stannar upp vid pinnarnas ovankant och sen får man hjälpa det med en spackel och föra tillbaka det vid behov om det rinner för lätt.

När man sedan fått klart hela golvet utanför duschzonen och det stelnat så drar man bort avstängningslisten och flyter duschzonen med ett ganska tjockt flytspackel som man häller längs väggarna och kanten mot det andra spacklet så att det sakta sakta rinner mot brunnen.
Är man rädd för att man kanske blandar för löst så kan man sätta en list på brunnen och sen får man i värsta fall skrapa eller slipa ner överskottet intill brunnen i efterhand.

Inte lätt att förklara i skrift men ett försök iaf. :)

Ett tips är också att mäta upp vattenmängden i en massa hinkar eller kärl INNAN och förbereda så mycket som möjligt med att öppna säckar etc. för det ska gå ganska fort när man väl börjar för att spackelblandningarna ska flyta ihop med varandra efterhand man häller ut dem.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
T.ex så här om du har ett badrum på 2x2 meter :)

Gula i höjd för att få lagom lokalfall mot brunnen.
Blåa ökas med t.ex 2mm
Gröna med ytterligare t.ex 2mm

Dessa ökningar styrs ju av hur mycket fall du vill ha på golvet utanför.

Hoppas du e med. ;)

Ritning av ett badrum på 2x2 meter med märkningar i gult, blått och grönt för olika fall mot brunnen. Mått 900x1100 markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jhall och 4 till
  • Laddar…
Tusen tack Paul!
Du förklarar Allt så Bra!
Tack för din Tid!
Ha en trevlig Söndag önskar jag!

• Älska
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
A Anton Arvanitis skrev:
Tusen tack Paul!
Du förklarar Allt så Bra!
Tack för din Tid!
Ha en trevlig Söndag önskar jag!
Inga problem... det är alltid kul och försöka hjälpa när man kan och när man märker att folk uppskattar ens engagemang när man ger gratis "konsultation" på sin lediga tid. ;)

Detsamma till dig och lycka till. :)

• Gilla
jakobsbygge och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Inga problem... det är alltid kul och försöka hjälpa när man kan och när man märker att folk uppskattar ens engagemang när man ger gratis "konsultation" på sin lediga tid. ;)

Detsamma till dig och lycka till. :)
Mycket respekt för din Hjälp!

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A Anton Arvanitis skrev:
Mycket respekt för din Hjälp!
Hejsan Paul,

Vad tror du om HÖRNBRUNN?
Rekommenderar du den sortens brunn?
Är den sorts brunn säker?
Om t.ex. en "Unidrain Hörn" till betong underlag?
Hur mycket måste den brunnen gjutas in
Och vad gäller det med lokalfallet?
Gäller det samma lokalfall som i vanliga brunnar(7-20mm/m)?
Jag förstår att du inte har mycket fritid
men du kan ge mig några tips på helgen! Ingen fara!
Jag uppskattar alltid dina råd!

Tack på förhand Paul!

Paul-Staffanstorp
A Anton Arvanitis skrev:
Hejsan Paul,

Vad tror du om HÖRNBRUNN?
Rekommenderar du den sortens brunn?
Är den sorts brunn säker?
Om t.ex. en "Unidrain Hörn" till betong underlag?
Hur mycket måste den brunnen gjutas in
Och vad gäller det med lokalfallet?
Gäller det samma lokalfall som i vanliga brunnar(7-20mm/m)?
Jag förstår att du inte har mycket fritid
men du kan ge mig några tips på helgen! Ingen fara!
Jag uppskattar alltid dina råd!

Tack på förhand Paul!
De är säkra och godkända men det gäller att verkligen veta vad man pysslar på när man ska göra fuktskyddet då det är lite speciellt

Samma fall oavsett brunn.

Jag har inte mycket erfarenhet av dem och har bara satt 2st sådana genom åren varav den ena användes till direktkopplat badkar och den andra i en dusch men där upplevde jag att trots godkänt fall så hade vattnet en förmåga att dra sig mot dörrarna istället för mot hörnan direkt.
Står man och duschar så upplever man nog att vattnet tar längre tid på sig innan det rinner ner i brunnen så det hade en tendens att stiga lite om du förstår hur jag menar.

• Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
Tack ska du ha för ditt ärligt svar och din tid!
Jag förstår exakt vad du menar och du har absolut rätt!
Tack igen Paul!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.