Medlem
· västra götaland
· 35 inlägg
Källare med unken lukt, där besiktning konstaterade mikrobiell lukt och 12% fuktkvot i underliggande golv. Rev bort laminat, fann fuktspärrsmatta under vilken det ser ut som vitmögel, eller?
Rev bort golvet och finner där fastgjutna bjälkar i bottenplattan. Vad gör man bäst här? Finns golv i två andra källarrum men de luktar inte. Resten av rummen i källaren har vanligt betonggolv. Rådgiv mig!
Rev bort golvet och finner där fastgjutna bjälkar i bottenplattan. Vad gör man bäst här? Finns golv i två andra källarrum men de luktar inte. Resten av rummen i källaren har vanligt betonggolv. Rådgiv mig!
Jag har svårt att förstå konstruktionen, du skriver att bjälkarna är fastgjutna i bottenplattan men jag tycker det ser ut att vara en liggande bjälke på mark där sedan en ligger uppe på som i sin tur är ingjuten i vägg? Bort med träet oavsett, gjut en ny platta med betong.
Medlem
· västra götaland
· 35 inlägg
Den som ligger mot marken är fast i ”marken” vilken består av vad jag förstår är betong. De bjälkarna som ligger tvärs över den underst sitter ej fast i väggen. Vad anlitat man för ngn för att få bort trät och få dit ett betonggolv?C Chokladmonster skrev:
Aha,fancypowers skrev:
Vilken mindre byggfirma som helst fixar det. Många kallar sig nog bara hantverkare som håller på med såna här varierade jobb. Det är ju allt inom husbyggnad typ. Är bjälkarna ingjutna så får man ju bila loss dom. Sen är ju frågan hur golvet är generellt, om man bara ska fylla igen bjälkarna med betong eller om man ska gjuta en ny platta.
Medlem
· västra götaland
· 35 inlägg
Ok tack! Ja men det ser liksom ut som att det är sten/berg men också betong som sitter fast på marken. Tänker att det där träet alltså bjälken, måste ju va ganska fuktangripet under ifrån!?C Chokladmonster skrev:Aha,
Vilken mindre byggfirma som helst fixar det. Många kallar sig nog bara hantverkare som håller på med såna här varierade jobb. Det är ju allt inom husbyggnad typ. Är bjälkarna ingjutna så får man ju bila loss dom. Sen är ju frågan hur golvet är generellt, om man bara ska fylla igen bjälkarna med betong eller om man ska gjuta en ny platta.
Klicka här för att svara