Jag har ett hus med stående fasad, men med åren som gått sedan 1951, så finns det sprickor i nästan alla brädor i nederkant.
Nu när vi skall måla om huset, vill jag att sprickorna skall bli osynliga. Har provat vid målning att försöka fylla sprickorna med färg. Det ser ju bra ut med en gång, med sedan återkommer sprickorna.
Någon som har bra idé hur man gör för att det skall bli snyggt och hålla några år.
Färgen vi använder är oljebaserad och vattenlöslig färg.

Y Yessica49 skrev:
Jag har ett hus med stående fasad, men med åren som gått sedan 1951, så finns det sprickor i nästan alla brädor i nederkant.
Nu när vi skall måla om huset, vill jag att sprickorna skall bli osynliga. Har provat vid målning att försöka fylla sprickorna med färg. Det ser ju bra ut med en gång, med sedan återkommer sprickorna.
Någon som har bra idé hur man gör för att det skall bli snyggt och hålla några år.
Färgen vi använder är oljebaserad och vattenlöslig färg.
Hej. Jag föreslår att du kapar av de stående panelerna i botten (säg 120 mm från nederkant), och monterar en liggande panelbräda (säg 120 mm bred) i botten.

F Fredrik Carlsson skrev:
Hej. Jag föreslår att du kapar av de stående panelerna i botten (säg 120 mm från nederkant), och monterar en liggande panelbräda (säg 120 mm bred) i botten.
Bra idé, men har aldrig sett det på hus tidigare, så det vill jag se I verklighet innan jag tar sådana drastiska beslut.

Sök på träpanel med offerbräda så får du upp hur det kan se ut. Här är ett exempel. 1783146503331.png

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Om panelen är 75år så kanske det är OK att byta den i sin helhet med? Men det är klart är det enbart sista cm som är dålig är det ju onödigt.

la-seal fönsterkitt funkar bra om det inte är allt för stora sprickor,bilder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.