Tänkte slå ihop en trappa upp till övervåningen. Utrymmet är dock lite begränsat, och jag är inte hundra på hur den ska se ut. Den måste krökas 90grader till vänster sett nerifrån, hur får jag till rätt proportioner i kröken? Vad ska stegen ha för max resp min mått?
Den kommer bli 90cm bred inkl vangstycken, ska upp 255 cm. Kör man innerspåret upp är det 150 cm upp till hörnet sen ytterligare 60cm tills man är uppe. Nån som vet nåt? Det är som synes projekteringen som är det stora problemet för mig.

Söker du på forumet så hittar du säkerligen massor om trappor och vilka mått som bör tillämpas.

Kort kan det sammanfattas som att om trappan skall vara bekväm att gå i så skall:

stegdjupet vara ~250 mm helst inte mindre(!)
steghöjden vara 180-190 mm

Du hade 2550mm i trapphöjd, vilket resulterar i 14 steg. Ändrar du på detta så blir trappan väldigt obekväm att gå i.

Ex:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41326

vitabergspredikan skrev:
Kör man innerspåret upp är det 150 cm upp till hörnet sen ytterligare 60cm tills man är uppe. Nån som vet nåt?
Med en trappbredd på 900 så bör första löpet bli 2400 och det andra 1500 mm, om jag har förstått dig rätt? :-/
På vilken sida ska du ha det stigande räcket? ::)

Nu är jag inte med riktigt...
Ev räcke sitter i innerkurvan, ytter är mot befintlig vägg och skorsten/bakugn

Å nu är det jag som inte är med... :-/
Vilka mått har du på väggen resp. skorsten/bakugn? ::)
Det är alltså de vågräta måtten där väggvangen ska gå jag är intresserad av. ;)

En trappa är ju något av ett mästarprov och inte det lättaste att få till bra. Om du tar in en offert på en trappa från en tillverkare så får du den ofta uppritad samt med en prislapp. Då kan du ju ta dig en funderare om det är värt det.

8-) Om jag har uppfattat måtten rätt så bör trappan bli såhär:

Grymt!
Nu kan jag fortsätt spika! Ser ut som min skiss, fast proffsigare. Tog iofs en vecka och en jäkla massa millimeterpapper.
Tackar

8-) För mig tog det ~ 5 minuter utan millimeterpapper. :)

Jaja, visste jag det innan hade vi kanske räddat ett träd! Stort tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.