1 266 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Hur gör jag om jag ska gjuta en platta i garaget där den kommer ligga kant i kant med befintlig asfalt?
Hej, vi har idag asfalt i vårt garage och vi ska göra om en del längst in i garaget där vi ska riva ut asfalten och sedan tänkte vi gjuta en platta samt sätta upp en vägg.
Jag har försökt googla och leta videor men hittar inget bra resultat.
Min tanke var att riva ut asfalten med hjälp av en asfaltskap och har letat efter någon att hyra men hittar inget bolag i norr om Sthlm som hyr ut till privatpersoner. Någon som har koll på ett?
Därefter gräva ur lite och lägga makadam för att därefter gjuta en platta. Bör man sätta in någon slags kant balk / L-element i övergången mellan asfaltskanten och där jag ska gjuta en platta. Garagetväggarna står idag på plattor runt om, vilket enligt grannar ska suga mycket fukt när det är blött. Bör man även där lägga något mellan dessa och cementen eller ska man bara fylla i och gjuta ända ut till dem?
Tanken är sedan att regla upp och bygga ett rum en liten bit över den nya plattan.
Har ni några tips och idéer vad man bör tänka på och inte missa?
Jag har försökt googla och leta videor men hittar inget bra resultat.
Min tanke var att riva ut asfalten med hjälp av en asfaltskap och har letat efter någon att hyra men hittar inget bolag i norr om Sthlm som hyr ut till privatpersoner. Någon som har koll på ett?
Därefter gräva ur lite och lägga makadam för att därefter gjuta en platta. Bör man sätta in någon slags kant balk / L-element i övergången mellan asfaltskanten och där jag ska gjuta en platta. Garagetväggarna står idag på plattor runt om, vilket enligt grannar ska suga mycket fukt när det är blött. Bör man även där lägga något mellan dessa och cementen eller ska man bara fylla i och gjuta ända ut till dem?
Tanken är sedan att regla upp och bygga ett rum en liten bit över den nya plattan.
Har ni några tips och idéer vad man bör tänka på och inte missa?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Tror YRC rental hyr ut till privatpersoner.
Dock svårt med din konstruktion då du behöver gräva ut mer än vad plattan skall vara för att kunna sätta formen och du kan inte gräva exakt till asfalt kanten för då kommer den inte att ha något stöd under.
Dock svårt med din konstruktion då du behöver gräva ut mer än vad plattan skall vara för att kunna sätta formen och du kan inte gräva exakt till asfalt kanten för då kommer den inte att ha något stöd under.
Tack @Robert-san01 dom hade jag helt missat men där verkar de ju ha precis vad jag behöver!R Robert-san01 skrev:
Är inte helt med på vad du menar med att jag behöver gräva ut plattan mer än vad jag kan för att sätta formen.
Menar att du att om jag river bort asfalt och sedan gräver ur precis vid kanten så underminera jag marken.
Men får den inte stöd om man t.ex. sätter in ett kantelement eller tänker jag helt fel?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frågor om undersökningsplikt
Köpa & Sälja hus -
Felsökning luft/luftvärmepump - Ingen ström efter rengöring
Värmepumpar -
Flera ingångfrågor Luft-vatten vp i Göteborgområdet
Värmepumpar -
Hur gör jag om jag ska gjuta och i denna sätta en stolpsko?
Grund & Markarbeten -
AKUT! Måste gjuta om en platta som satt sig! Hur göra?
Grund & Markarbeten