Hej,
jag håller på att helrenovera entretrappan. Någon slags konstruktion av uppmurade lättbetongblock men ett ytskickt av tjärpapp. Ovanpå tjärpappen har man använt sand och betong. Överst ligger granitblock som jag så småningom ska sätta tillbaka.
Två snabba frågor.
Hur fäster jag granitplattorna på trappen?
Jag tänker två alternativ.
1 Mura upp det sista med finbetong och lägga granitstenarna direkt på den "ohärdade" finbetongen och fästa graniten på så sätt.
2 Mura upp det sista med finbetong och låta den härda. Sen "limma dit" graniten med bågot lämpligt stenlim.
Vad säger ni med kompetens inom murning. Jag tror alternativ 1 blir bäst och lättast, men håller det 30år? Amternativ 2 blir svårt då granitplattorna är ojämna undertill och det blir svårt att få dem ligga jämnt och få till "kant-i-kant"
Bonusfeåga, kan jag fylla ut håligheter med gjutsand och gjuta ett tunt lager med betong ocanpå, istället för att fylla håligheterna med betong ?
Bra svar och synpunkter hade hjälpt mig mycket. Jag blir oerhört tacksam. Det är första gången jag ger mig ikast med en utomhustrappa.
(jag fick inget klart svar på byggvaruhandeln)
Bifogar bilder på trappan och granitstenen
jag håller på att helrenovera entretrappan. Någon slags konstruktion av uppmurade lättbetongblock men ett ytskickt av tjärpapp. Ovanpå tjärpappen har man använt sand och betong. Överst ligger granitblock som jag så småningom ska sätta tillbaka.
Två snabba frågor.
1 Mura upp det sista med finbetong och lägga granitstenarna direkt på den "ohärdade" finbetongen och fästa graniten på så sätt.
2 Mura upp det sista med finbetong och låta den härda. Sen "limma dit" graniten med bågot lämpligt stenlim.
Vad säger ni med kompetens inom murning. Jag tror alternativ 1 blir bäst och lättast, men håller det 30år? Amternativ 2 blir svårt då granitplattorna är ojämna undertill och det blir svårt att få dem ligga jämnt och få till "kant-i-kant"
Bonusfeåga, kan jag fylla ut håligheter med gjutsand och gjuta ett tunt lager med betong ocanpå, istället för att fylla håligheterna med betong ?
Bra svar och synpunkter hade hjälpt mig mycket. Jag blir oerhört tacksam. Det är första gången jag ger mig ikast med en utomhustrappa.
Svarar mig själv då 😉T Tuff-Emil skrev:Hej,
Två snabba frågor.
Efter att ha frågat på tre olika byggvaruhus, googlat (och på sista tiden börjat hitta min egen fråga och bilder på det här forumet) behövde jag sätta igång så det blir klart någon gång.
Jag blandade ihop litet blötare finbetong, blötte granitstenarna innan jag och frun la dem direkt på finbetongen. Sen "surfade" och hoppade på stenarna så de sen satte sig hyfsat fint med rätt lutning och passning på trappen.
Få se hur länge granitstenarna sitter kvar. Hoppas på 50år till.
Fogarna ska jag täta med "Flexibel hårdfog - Ogräshämmande och härdande fogsand". Hoppas det funkar.
Vad är alternativet? Finbetong?
Har trappen redan börjat förfalla nästa sommar så skriver jag här. Då finns isf ett facit 😂
Klicka här för att svara