jag har nyligen köpt ett hus och tomten är fördelad på två etapper i en sluttning. den nedre etappen är på ca 7x10 meter som jag skulle vilja ordna till så att den är planare för odling nästa år.
hur ska jag gå till väga för att jämna ut bara dumpa jord eller borde jag ha något grus imellan?
kan jag gräva ut på en sida och sen fylla på den andra eller kan det vara problematiskt med sluttningens stabilitet till huset?
det är just nu gräsmatta.
gjorde en bild för att visuellera.
hur ska jag gå till väga för att jämna ut bara dumpa jord eller borde jag ha något grus imellan?
kan jag gräva ut på en sida och sen fylla på den andra eller kan det vara problematiskt med sluttningens stabilitet till huset?
det är just nu gräsmatta.
gjorde en bild för att visuellera.
Det bästa är ju att rädda matjorden, d v s att schakta av kanske 20-30 cm av jordytan och lägga i en hög. Sen fyller du på med någon typ av schaktmassor för att få det plant, gärna lerhaltiga massor så att du håller fukten för odlingen. Och sen tillbaka med matjorden från din hög.
Annars är det väldigt fint att bygga små terrasser i slutningen. Som odlingslådor i suteräng. Helst med en enkel trappa i mitten.
men om jag skulle fylla på med bara ny matjord skulle inte det vara ok eller är det för kryp och andra jord grejer som redan finns i min gräsmatta.Claes Sörmland skrev:
Om slutningen är ett problem beror på materialet och lutningen så det är något att undersöka.
Att bygga stödmur/stödmurar kan vara en lösning. Som ovan föreslagits så är terasser bra för odling, så kan det se bra ut och stödmurar skulke kunna ge stadiga terrasser.
Det går utmärkt att lägga matjord och börja odla. Se bara till att den är rimligt ogräsfri.
Att bygga stödmur/stödmurar kan vara en lösning. Som ovan föreslagits så är terasser bra för odling, så kan det se bra ut och stödmurar skulke kunna ge stadiga terrasser.
Det går utmärkt att lägga matjord och börja odla. Se bara till att den är rimligt ogräsfri.
Huset har stått sen 1947 och inga sprickor i grunden så om jag förstått rätt så borde den vara stabil är en del träd vid huset och typ vild äng i sluttningen.Z z_bumbi skrev:Om slutningen är ett problem beror på materialet och lutningen så det är något att undersöka.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör man om för att göra rätt.
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur göra stabilt räcke på förstukvist på platta med kort pelare.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur mkt kostar det att göra om enkammarbrunn för krav BDT rening
Vatten & Avlopp -
Alternativ till kemikalier för rengöring av trall och välj rätt skruv
Fritidshus -
Naturoljat golv - behandla för att göra ljusare
Golv