530 läst ·
7 svar
530 läst
7 svar
Hur gör jag för att bäst inspektera för fuktpåverkan i yttervägg?
Hej,
Nybliven ägare till tvåplans radhus från sent sjuttiotal här. Vi har en avvikande lukt i ett rum på ovanvåningen som jag bäst kan beskriva som unken. Den finns endast i det rummet. Jag misstänker att den kommer sig av fuktpåverkan från ytterväggen, där träpanelen visserligen överlag verkar hyfsad men där det tidigare (för ospecificerat antal år sedan) har läckt ner i förrådet som ligger på markplan och vars tak är fogat mot den aktuella ytterväggen. När jag lossar på golvlisten tycker jag även den känns bäst mot ytterväggen och särskilt i partiet som ligger ovan förrådet.
Nu till min fråga:
Är det görbart för mig som oerfaren amatör att öppna upp gipsskivan i innerväggen för att försöka inspektera närmare? Det är främst reglarna jag är intresserad av. Misstänker att jag kan stöta på ångspärr dessförinnan och när jag väl gjort hål där kan det ju bli trixigt att laga (hur?) genom mitt inspektionshål. Och hur mycket kommer jag ens se genom mitt hål på låt säga 20 cm? Kommer försöka gå in mitt på regel i riskområdet men vill ju gärna få lite överblick så jag kan dra slutsatser.
Andra bättre förslag? Anticimex och Ocab gör tydligen inget så pass invasivt själva utifrån den info jag fått när jag ringt. Det var rentav killen på Ocab som föreslog att jag kunde öppna gipsskivan själv då jag redan gjort det jobb de brukar göra.
Förstår om det är vanskliga frågor att svara på men all hjälp vore av värde, innan jag ställer till det för mig och familjen.
Nybliven ägare till tvåplans radhus från sent sjuttiotal här. Vi har en avvikande lukt i ett rum på ovanvåningen som jag bäst kan beskriva som unken. Den finns endast i det rummet. Jag misstänker att den kommer sig av fuktpåverkan från ytterväggen, där träpanelen visserligen överlag verkar hyfsad men där det tidigare (för ospecificerat antal år sedan) har läckt ner i förrådet som ligger på markplan och vars tak är fogat mot den aktuella ytterväggen. När jag lossar på golvlisten tycker jag även den känns bäst mot ytterväggen och särskilt i partiet som ligger ovan förrådet.
Nu till min fråga:
Är det görbart för mig som oerfaren amatör att öppna upp gipsskivan i innerväggen för att försöka inspektera närmare? Det är främst reglarna jag är intresserad av. Misstänker att jag kan stöta på ångspärr dessförinnan och när jag väl gjort hål där kan det ju bli trixigt att laga (hur?) genom mitt inspektionshål. Och hur mycket kommer jag ens se genom mitt hål på låt säga 20 cm? Kommer försöka gå in mitt på regel i riskområdet men vill ju gärna få lite överblick så jag kan dra slutsatser.
Andra bättre förslag? Anticimex och Ocab gör tydligen inget så pass invasivt själva utifrån den info jag fått när jag ringt. Det var rentav killen på Ocab som föreslog att jag kunde öppna gipsskivan själv då jag redan gjort det jobb de brukar göra.
Förstår om det är vanskliga frågor att svara på men all hjälp vore av värde, innan jag ställer till det för mig och familjen.
Vanliga området på äldre hus från 70 tal brukar vara att syllen är av trycimpregenerat virke och saknar fuktspärr mot underlaget vilket skapaer en unken lukt. Kan säkerligen krypa upp lukt högre upp i yttervägg. Men öppna upp o kolla är inget stort jobb
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Kan du inte börja med att inspektera utifrån, dvs ta bort några panelbrädor i det misstänkta området? Det är ju bara att spika dit dem igen efteråt. Kommer fukten utifrån är det väl bättre att gå direkt på källan, istället för att börja göra åverkan på innerväggar och ångspärr?
Brukar man inte känna av det i krypgrunden? Sniffar man längs golvlisterna i andra rum märker man inget.H Håbbe01 skrev:
Min nya hypotes är att det är gammal fuktig asfaboard jag känner av. Jag hittade en glipa vid förrådstaket där det gapade rätt in till asfaboard som efter häftigt regnväder blivit märkbart fuktig. Väldigt osnyggt gjort av den som snickrat där.
Upprepas säkert vid de flesta regnväder. Nu har jag tillfälligt åtgärdat detta men behöver göras bättre. Och frågan är om det går att bli kvitt lukten utan att plocka ut asfaboard - eller om fukten kan ha gett värre efterverkningar där inne.
Tycker lukten isåfall borde vädras ut på vägen om det ändå glipar kan man tycka. Har du kollat i krypgrunden att den är intaktR Radhusfarsan skrev:Brukar man inte känna av det i krypgrunden? Sniffar man längs golvlisterna i andra rum märker man inget.
Min nya hypotes är att det är gammal fuktig asfaboard jag känner av. Jag hittade en glipa vid förrådstaket där det gapade rätt in till asfaboard som efter häftigt regnväder blivit märkbart fuktig. Väldigt osnyggt gjort av den som snickrat där.
Upprepas säkert vid de flesta regnväder. Nu har jag tillfälligt åtgärdat detta men behöver göras bättre. Och frågan är om det går att bli kvitt lukten utan att plocka ut asfaboard - eller om fukten kan ha gett värre efterverkningar där inne. T
Det låter inte som en dum idé, i synnerhet inte som jag tror mig ha kunnat spåra ursprungsproblemet till en defekt i fasaden och en bristfällig silikonfog på förrådstaket som båda nog har samverkat till fuktsugande asfaboard där inne i väggen.SågspånPappspikEternit skrev:
Problemet med approachen utifrån är väl att jag inte ser in bakom asfaboardet, men antar jag får plocka bort en bit av det isåfall och stänga ihop så gott jag kan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lösning för att dela av rum, och offertfrågor
Planlösningar -
Montera handdusch till tvättblandare - problem med gängor och passform
Vatten & Avlopp -
Vad gör ni för att skydda norra fasadsidan bättre?
Fasad -
Montera handdusch till tvättblandare – problem med gängor och passform
Badrum -
Hur gör jag för att öppna bottenventilen på min hydrofor?
Vatten & Avlopp