7 832 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Hur gör jag bästa locket för min TV-hiss?
Borra ur och limma i rundstav av trä där du ska skruva för att fästa locket? Alternativt kan du ha en fyrledsmekanism som håller locket. Det är samma princip som i de här klaffbeslagen https://www.beslagsbutiken.se/media...9382a3b99046/f/l/flapfittingt-57-800x500.webp men du behöver ändra avstånden och längden på länkarmarna. Enklaste sättet att få till designen är nog att göra en pappattrapp av tväsnittet på lådan och luckan och sätta nålar genom pappremsor som representerar länkarmarna.
Jag använde klaffgångjärn till locket över min TV-hiss. Jag har 17mm tjocklek på lock och bakvägg och klaffgångjärn som skjuter locket bakåt 17mm i nedfällt läge. Därmed sticker inte locket ut åt något håll i nedfällt läge. I uppfällt läge står locket upp flush med bakväggen och dikt an mot dess överkant. Om du hittar ett klaffgångjärn med 22mm rörelse på länkarmarna kan du montera det mellan regel och MDF i lådan och ha även locket 22mm tjockt. Men 22mm MDF känns som det blir onödigt tungt. Med annat klaffgångjärn kan du fräsa in gångjärnet till lämpligt djup och anpassa lockets tjocklek.
Lock i uppfällt läge med TV:n nedsänkt:
Min gamla Venset TV hiss har en bygel upptill som puttar upp locket. Med ett litet lock trycker bygeln ganska närma led punkten för locket och det far upp med en smäll. Inte så kul. Fjäderstängning där locket skrapar mot hissens baksida är jag inte heller nöjd med. När jag får tid, skall jag motorisera locket och göra så att det öppnas lugnt och fint innan hissen startar. Tack vare att Venset förutom fjärren även har ingång för manövrering via strömbrytare kan det gå hyfsat enkelt. Då skrotar jag fjärren till hissen. Med bluetooth från telefonen till Raspberry Pi kan luckan öppnas före och stängas efter att TV-hissen kör. För ändläges- och hinder-avkänning behöver jag hitta någon bra avkänning av motorströmmen.
Lock i uppfällt läge med TV:n nedsänkt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min gamla Venset TV hiss har en bygel upptill som puttar upp locket. Med ett litet lock trycker bygeln ganska närma led punkten för locket och det far upp med en smäll. Inte så kul. Fjäderstängning där locket skrapar mot hissens baksida är jag inte heller nöjd med. När jag får tid, skall jag motorisera locket och göra så att det öppnas lugnt och fint innan hissen startar. Tack vare att Venset förutom fjärren även har ingång för manövrering via strömbrytare kan det gå hyfsat enkelt. Då skrotar jag fjärren till hissen. Med bluetooth från telefonen till Raspberry Pi kan luckan öppnas före och stängas efter att TV-hissen kör. För ändläges- och hinder-avkänning behöver jag hitta någon bra avkänning av motorströmmen.
Tjena
Håller på med samma projekt här hemma. jag har kikat på denna hissen från kjell & company, men den ser väldigt lik ut som den från Bauhaus när man tittar på bilderna.
https://www.kjell.com/se/produkter/...kabe-motoriserad-tv-hiss-for-inbyggnad-p69684
Är lite nyfiken på ditt slutresultat, har du några fler bilder?
Håller på med samma projekt här hemma. jag har kikat på denna hissen från kjell & company, men den ser väldigt lik ut som den från Bauhaus när man tittar på bilderna.
https://www.kjell.com/se/produkter/...kabe-motoriserad-tv-hiss-for-inbyggnad-p69684
Är lite nyfiken på ditt slutresultat, har du några fler bilder?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bästa toa rengöringsmedlet för gammal ingrodd smuts/kalk
Vatten & Avlopp -
Bästa kedjerengöringsvätskan?
Verktyg & Maskiner -
Hur gör man detta på bästa sätt?
Tak & Vind -
Hur gör jag den bästa möjliga "cut in paint"
Färg, Måla & Tapetsera -