Jag ska göra en genomföring av avlopp i ett bjälklag och har svårt att bestämma mig för hur jag gör det på bästa sätt. Just nu ser jag två möjliga alternativ, och tar gärna råd och tips från mer kunniga kring vad som blir bäst (enklast, säkrast). Nu har jag täckt igen detta hål med ett golv, men kommer ta upp hål för rör. Slutligen byggs väggen ut 10cm och så kommer det skåp framför (avloppet är till en diskbänk som ska stå cirka 1 meter till höger i bild).
Alternativ A är att göra genomföringen på detta sätt, då hamnar två böjar/skarvar i bjälklaget.
Alternativ B vore att istället dra ett helt rör genom bjälklaget (och golvet) och därefter sätta de böjar som behövs.
Då jag ser flera fördelar och nackdelar med båda sätt att lösa det på, så vore jag tacksam för vad ni tycker är bäst!
Alternativ A är att göra genomföringen på detta sätt, då hamnar två böjar/skarvar i bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ B vore att istället dra ett helt rör genom bjälklaget (och golvet) och därefter sätta de böjar som behövs.
Då jag ser flera fördelar och nackdelar med båda sätt att lösa det på, så vore jag tacksam för vad ni tycker är bäst!
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Alla skarvar man kan slippa i bjälklaget är att föredra
Framför väggen så kommer det att ställas skåp och därefter sättas stenskiva på. Detta hörnet blir hörnet på ett L-kök.
Min tanke är att jag hellre öppnar upp taket i källaren för att åtgärda ett eventuellt framtida läckage i en skarv. Med skarvar i väggen ovanför golv så behöver jag då montera loss en tung stenskiva och flytta köksskåp för att komma åt dom.
Ändrar detta något kring vilken lösning som troligtvis är bäst? Jag lutar åt alternativ A nämligen, men allt sunt förnuft säger samtidigt att skarvar i ett bjälklag är en dum idé om det skulle börja läcka. Att upptäcka det kan ta lång tid och skadan kan hinna bli mycket större.
Min tanke är att jag hellre öppnar upp taket i källaren för att åtgärda ett eventuellt framtida läckage i en skarv. Med skarvar i väggen ovanför golv så behöver jag då montera loss en tung stenskiva och flytta köksskåp för att komma åt dom.
Ändrar detta något kring vilken lösning som troligtvis är bäst? Jag lutar åt alternativ A nämligen, men allt sunt förnuft säger samtidigt att skarvar i ett bjälklag är en dum idé om det skulle börja läcka. Att upptäcka det kan ta lång tid och skadan kan hinna bli mycket större.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör jag denna dragning av avlopp på bästa sätt?
Vatten & Avlopp -
Hur gör jag bästa locket för min TV-hiss?
Möbelsnickeri -
Hur gör vi staket efter häck på bäst sätt?
Trädgård allmänt -
Bygga vedeldad bastu på plint, frågor kring bärlina
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad skulle du göra framför bastu vid fågelsjö
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22