Jag ska göra en genomföring av avlopp i ett bjälklag och har svårt att bestämma mig för hur jag gör det på bästa sätt. Just nu ser jag två möjliga alternativ, och tar gärna råd och tips från mer kunniga kring vad som blir bäst (enklast, säkrast). Nu har jag täckt igen detta hål med ett golv, men kommer ta upp hål för rör. Slutligen byggs väggen ut 10cm och så kommer det skåp framför (avloppet är till en diskbänk som ska stå cirka 1 meter till höger i bild).

Alternativ A är att göra genomföringen på detta sätt, då hamnar två böjar/skarvar i bjälklaget.

Avloppsrör och böjar installerade genom ett bjälklag, omgivna av träplankor och golvstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ B vore att istället dra ett helt rör genom bjälklaget (och golvet) och därefter sätta de böjar som behövs.

Då jag ser flera fördelar och nackdelar med båda sätt att lösa det på, så vore jag tacksam för vad ni tycker är bäst!

Alla skarvar man kan slippa i bjälklaget är att föredra

• Gilla
byggly
  • Laddar…
Ska du bygga ut väggen så rakt rör genom bjälklaget och så gör du skarv/böj i väggen

• Gilla
byggly
  • Laddar…
Framför väggen så kommer det att ställas skåp och därefter sättas stenskiva på. Detta hörnet blir hörnet på ett L-kök.

Min tanke är att jag hellre öppnar upp taket i källaren för att åtgärda ett eventuellt framtida läckage i en skarv. Med skarvar i väggen ovanför golv så behöver jag då montera loss en tung stenskiva och flytta köksskåp för att komma åt dom.

Ändrar detta något kring vilken lösning som troligtvis är bäst? Jag lutar åt alternativ A nämligen, men allt sunt förnuft säger samtidigt att skarvar i ett bjälklag är en dum idé om det skulle börja läcka. Att upptäcka det kan ta lång tid och skadan kan hinna bli mycket större.

Med ett droppskydd på golvet så har jag dock stor chans att upptäcka läckage så snabbt som möjligt. Och med dokumenterade skarvar så skulle jag ju kunna ta upp hål i stommarnas bakkant om olyckan är framme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.