Håller på att bygga ett skrivbord som är fäst i väggen och i sidan av en garderob. Tyvärr är väggen sned vilket gjorde att jag var tvungen att såga till skrivbordsskivan med en handsåg vilken resulterade i en något sned skiva.
Hur täcker jag springorna mellan skiva och vägg/garderob på snyggast sätt? Måste jag lägga en list eller går det att använda akrylspackel? Lägger jag skivan så springorna är lika stora överallt blir de ca 0.5 cm.
Tack för hjälpen!
Hur täcker jag springorna mellan skiva och vägg/garderob på snyggast sätt? Måste jag lägga en list eller går det att använda akrylspackel? Lägger jag skivan så springorna är lika stora överallt blir de ca 0.5 cm.
Tack för hjälpen!
Spontant skulle jag säga att en lämplig list skulle få det hela att se mer välgjort ut, vänstra innerhörnet kräver dock lite finlir med gerandet för att bli bra. Tänk på att gå ner över högra ytterhörnet så gapet inte är synligt där. Vänstra ytterhörnet bör du runda eller kapa av för att undvika blåmärken på låren. 🙃
Vill du inte sätta list är det akrylfog/målarfog som gäller. Stoppa i lite trästickor eller tejp eller något annat fast under så att fogmassan inte faller ner i gapet. När du lagt ut din sträng med fogmassa blöter du ett finger med tvålvatten och drar längs fogen så du får en jämn rundning på det.
Vill du inte sätta list är det akrylfog/målarfog som gäller. Stoppa i lite trästickor eller tejp eller något annat fast under så att fogmassan inte faller ner i gapet. När du lagt ut din sträng med fogmassa blöter du ett finger med tvålvatten och drar längs fogen så du får en jämn rundning på det.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Tack för svar!P Pettman skrev:Spontant skulle jag säga att en lämplig list skulle få det hela att se mer välgjort ut, vänstra innerhörnet kräver dock lite finlir med gerandet för att bli bra. Tänk på att gå ner över högra ytterhörnet så gapet inte är synligt där. Vänstra ytterhörnet bör du runda eller kapa av för att undvika blåmärken på låren. 🙃
Vad tror du om att fylla den stora springan med träkilarna i bilden, snickerispackel, slipa, akrylspackel längst alla väggar och sedan måla? Alternativt lägga skrivbordsskivan mer centrerad för att jämna ut springorna och sedan köra samma tillvägagångssätt fast runt allt springor?
Klicka här för att svara