Håller på att bygga ett skrivbord som är fäst i väggen och i sidan av en garderob. Tyvärr är väggen sned vilket gjorde att jag var tvungen att såga till skrivbordsskivan med en handsåg vilken resulterade i en något sned skiva.

Hur täcker jag springorna mellan skiva och vägg/garderob på snyggast sätt? Måste jag lägga en list eller går det att använda akrylspackel? Lägger jag skivan så springorna är lika stora överallt blir de ca 0.5 cm.

Tack för hjälpen!

• Skrivbordsskiva i trä monterad mot en sned vägg och garderob, med synlig springa runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sned skiva av furu fäst mot en vägg och garderob, med en synlig glipa mellan skivan och väggen på grund av den sneda vinkeln.
    Skapa konto
  • Träskrivbord fastsatt mot sneda väggen och sidan av garderoben med synliga glipor; sned sågning; fråga om bästa sättet att täcka springorna.
    Skapa konto
Spontant skulle jag säga att en lämplig list skulle få det hela att se mer välgjort ut, vänstra innerhörnet kräver dock lite finlir med gerandet för att bli bra. Tänk på att gå ner över högra ytterhörnet så gapet inte är synligt där. Vänstra ytterhörnet bör du runda eller kapa av för att undvika blåmärken på låren. 🙃
Vill du inte sätta list är det akrylfog/målarfog som gäller. Stoppa i lite trästickor eller tejp eller något annat fast under så att fogmassan inte faller ner i gapet. När du lagt ut din sträng med fogmassa blöter du ett finger med tvålvatten och drar längs fogen så du får en jämn rundning på det.

• Gilla
johanfalk33
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Spontant skulle jag säga att en lämplig list skulle få det hela att se mer välgjort ut, vänstra innerhörnet kräver dock lite finlir med gerandet för att bli bra. Tänk på att gå ner över högra ytterhörnet så gapet inte är synligt där. Vänstra ytterhörnet bör du runda eller kapa av för att undvika blåmärken på låren. 🙃
Vill du inte sätta list är det akrylfog/målarfog som gäller. Stoppa i lite trästickor eller tejp eller något annat fast under så att fogmassan inte faller ner i gapet. När du lagt ut din sträng med fogmassa blöter du ett finger med tvålvatten och drar längs fogen så du får en jämn rundning på det.
Tack för svar!
Vad tror du om att fylla den stora springan med träkilarna i bilden, snickerispackel, slipa, akrylspackel längst alla väggar och sedan måla? Alternativt lägga skrivbordsskivan mer centrerad för att jämna ut springorna och sedan köra samma tillvägagångssätt fast runt allt springor?

• Träbord mot väggen med smal springa på sidan och träkil på ytan.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.