Hej! Jag är nyexaminerad byggingenjör och min ambition är att jobba som byggkonstruktör i framtiden där jag räknar på laster, modellerar, tar fram ritningsunderlag mm. Genom hela skolgången lärde vi oss aldrig något om konstruktionsritningar. Vi lärde oss bara hur man tar fram enkla fasadritningar, planritningar, och sektionsritningar. Hur gör man konstruktionsritningar då? Hur lär man sig det? Finns det redan färdiga k-ritningar som man använder som en referenspunkt eller måste man skapa allt på egen hand med den kunskapen man har? Hur skaffar man i sådana fall den kunskapen? Jag har pluggat flera år på Chalmers för att bli byggingenjör och de lärde oss inget av detta. Vi lärde oss lite om egenskaperna hos betong, trä och stål samt hur man räknar på hållfastheten. Men jag har absolut ingen aning om hur man exempelvis utformar en konstruktionsritning för en vägg-tak anslutning. Hur lär man sig det?
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Oj, jag vad fick ni lära er som är användbart ute i verkligheten?B byggingenjören97 skrev:
Men jag skulle tro att ni kanske får praktisera på en arkitektbyrå eller konstruktionsfirma för att få det praktiska handlaget.
Välkommen till Bygga hus-forumet i alla fall, @byggingenjören97 och lycka till med ditt yrke!
Att redovisa på ritning lär man sig till stor del i yrket. Genom att titta på ritningar från tidigare projekt som företaget utfört och få feedback från mer rutinerade kollegor.
Finns en bokserie som heter "bygghandlingar 90" som är väldigt läsvärd.
Har.även kommit en ny bok om redovisning av detaljer som verkar bra.
https://www.bokus.com/bok/9789179170097/rita-detaljer/
https://www.bokus.com/bok/9789179170097/rita-detaljer/
Det är svårt för mig att svara på som är nyexaminerad med noll erfarenhet. Vi får en ganska teoretisk utbildning. Hela utbildningen är ganska opraktisk vilket jag ogillar starkt. Däremot så lär vi oss ganska mycket grundläggande teori som sagt. Allt från hur man räknar på hållfastheten och hur man armerar till hur man gör geotekniska undersökningar och hur man ritar och modellerar på datorn (CAD/BIM) mm. Detta är dessutom bara det man lär sig för inriktning mot husbyggnad bland många fler kurser. Vi lär oss mycket teori om andra saker också som exempelvis projektering, hydraulik, företagsekonomi mm. Hur användbart det är i verkligheten är omöjligt för mig att svara på. Det är garanterat användbart att ha grundläggande förståelse inom olika ämnen beroende på vad man vill jobba med. Om jag exempelvis vill jobba som konstruktör, så är det ganska viktigt att jag har grundläggande förståelse för hållfasthet, hur betong/stål/trä beter sig osv vilket vi lärde oss i skolan. Vi får ingen praktik av skolan över huvud taget. Sedan så är ju Chalmers en välkänd högskola och alla byggingenjörer som pluggade där innan mig har ju klarat sig galant i arbetslivet. Det är allt jag kan kommentera om än så länge Jag undrar bara hur konstruktörer har lärt sig att skapa konstruktionsritningar när det inte lärs ut i skolan. Jag antar att företagen lär ut dem.KnockOnWood skrev:
Tack!
Jag har också förstått det så! Det är inte svårt att göra själva "ritandet". Det kan en 15-åring lära sig på tre dagar haha. Jag undrar hur man lär sig att designa själva konstruktionen. Alltså ingenjörstänkandet bakom det hela om du förstår vad jag menar Hur får man förståelse för vad de olika komponenterna har för syfte och hur de hänger ihop? Jag har exempelvis inte den blekaste aning hur en vägg eller ett takt är uppbyggt på insidan. Jag kan rita det mesta men jag vill gärna förstå vad det är jag ritar och hur det funkar. Kolla på bilden jag skickade som exempel. Hur lär man sig att förstå hur det hänger ihop och vad de olika delarna har för funktioner? Jag kan läsa bygghandlingar 90 men det hjälper mig inte att förstå varför det ser ut som det gör. Där är det bara bilder som jag skickade här nedanför. Hur kan man lära sig teorin bakom det hela? Man måste la ha förståelse för det för att kunna skapa själva ritningen.Henrik Lindberg skrev:Att redovisa på ritning lär man sig till stor del i yrket. Genom att titta på ritningar från tidigare projekt som företaget utfört och få feedback från mer rutinerade kollegor.
[länk]
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det är dessvärre inget man bara lär sig utan det handlar om erfarenhet. Som utbildad byggingenjör börjar man oftast vid modellering och ritande. Underlaget för att rita upp kommer från ofta äldre mer erfarna kollegor. Ett tips här är att inte bara rita av utan fråga o lyssna varför vissa saker görs på ett visst sätt. Se mycket, lyssna mycket, försök få stor variation av projekt. Var inte rädd att fråga.
Tack! Uppskattar all info och alla tips! Jag har också förstått det som att det är något man lär sig på arbetsplatsen. Jag ser fram emot att börja jobba och lära mig! På grund av corona så är jag arbetslös nu så jag vill ta vara på tiden och utvecklas/lära mig saker på egen hand istället för att rulla på tummarna i soffan. Iallafall så mycket som det går Har du tips på hur jag kan få lite förståelse för ämnesområdet på egen hand? Även om det bara är väldigt lite så är det bättre än inget. Jag uppskattar alla råd jag kan få. Tycker att detta är superintressant men jag hittar inget sätt att ta lärdom av detB bossespecial skrev:Det är dessvärre inget man bara lär sig utan det handlar om erfarenhet. Som utbildad byggingenjör börjar man oftast vid modellering och ritande. Underlaget för att rita upp kommer från ofta äldre mer erfarna kollegor. Ett tips här är att inte bara rita av utan fråga o lyssna varför vissa saker görs på ett visst sätt. Se mycket, lyssna mycket, försök få stor variation av projekt. Var inte rädd att fråga.
Jag kan bara hålla med @bossespecial, det är erfarenhet.
Läste till bygging. och fick jobb hos ett större företag efter det. Dock inte inom samma skrå som utbildningen var tänkt.
Nu har jag jobbat där i 2,5 år och det är fortfarande riktigt kul och lärorikt. Försöker lära mig saker varje dag samt använda kollegor för att diskutera tankar.
Min närmaste kollega har fått förklara högt och lågt.
Det jag har lärt mig mycket av är kontakten med mer erfarna och komma ut på site.
Så det jag kan råda dig till:
Lyssna, var ödmjuk och ta inte illa upp när någon granskar ditt arbete.
Erfarenheten kommer med åren!
Våga utmana dig själv.
Läste till bygging. och fick jobb hos ett större företag efter det. Dock inte inom samma skrå som utbildningen var tänkt.
Nu har jag jobbat där i 2,5 år och det är fortfarande riktigt kul och lärorikt. Försöker lära mig saker varje dag samt använda kollegor för att diskutera tankar.
Det jag har lärt mig mycket av är kontakten med mer erfarna och komma ut på site.
Våga utmana dig själv.
Nu kan jag inte säga att det är så generellt, men min uppfattning är att de som räknar och kommer ut från skolan idag har en civilingenjörsexamen medan de som ritar/modellerar har en byggingenjörsexamen eller läst en YH-utbildning inom det. Sedan bör en intresserad och flitig bygging. säkert kunna få utföra vissa beräkningar också om ett brinnande intresse finns då ni läser en del i ämnet. Ritteknik skiljer sig mellan olika discipliner inom bygg, så att lära ut en för strikt mall under utbildningen tror jag inte skulle göra så mycket nytta. Sist men inte minst så har varje företag sitt sätt att utforma sin ritning och en ritmanual som beskriver detta.
Det är inget konstigt med att känna att man inte kan något ”vettigt” när man börjar jobba, det praktiska ryms inte i dagens utbildningar. För att få in det så är det ett sabbatsår inom en byggentreprenör som krävs, gissningsvis.
Det är inget konstigt med att känna att man inte kan något ”vettigt” när man börjar jobba, det praktiska ryms inte i dagens utbildningar. För att få in det så är det ett sabbatsår inom en byggentreprenör som krävs, gissningsvis.
Efter 30 år i konsultbranschen, varav flera år som chef på olika nivåer, kan jag bara konstatera att man genom högre akademiska utbildningar endast lär sig teori och att räkna.
Att jobba som konsult/konstruktör får man lära på arbetsplatsen. Allra bäst blir det om man även är med ute på byggen och får se hur verkligheten ser ut och hur det man skall/har designat fungerar att bygga.
Men 90% av det man dagligen jobbar med Lär man på jobbet, övriga 10% har man med sig från skolan.
Att jobba som konsult/konstruktör får man lära på arbetsplatsen. Allra bäst blir det om man även är med ute på byggen och får se hur verkligheten ser ut och hur det man skall/har designat fungerar att bygga.
Men 90% av det man dagligen jobbar med Lär man på jobbet, övriga 10% har man med sig från skolan.
Hade ni inga föreningar där det praktiserades vid sidan av studierna? Typ som Elektrosektionens Tekniska Avdelning eller robotföreningen? Fast det kanske blir svårare att praktisera bygg privat.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Intressant tråd men också lite förfärande. Redovisningsteknikens grunder (projektionslära, ritningssymboler, linjetjocklekar mm) borde du ha fått lära dig på Chalmers. Om inte så skaffa en bok om detta illa kvickt. Därutöver är det bara övning som gäller. Man måste tänka tredimensionellt och inse att en ritning bara är en horisontell eller vertikal sektion genom en 3-D modell. Dagens ungdomar som inte får lära sig rita med penna och papper (eller ritfilm) har nog en svårare inlärningskurva. Dagens datorstödda teknik är inte bara av godo. Sedan görs ju de flesta K-ritningar med A-ritningar som underlag.
Mycket av hur man konstruerar standardiserade saker på detaljerad nivå finns beskrivet i AMA-böckerna.B byggingenjören97 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
För 30år sedan tyckte jag att det var piss att rita en massa figurer på folie mm. Vad skulle det vara bra för?
Idag när jag ritar elscheman, konstruerar solcellsanläggningar och gör underlag för konstruktörer som skall räkna på hållfasthet mm. Ritade även K och A för mitt eget hus.
Nu är jag mycket nöjd med att ha fått lära mig från grunden.
Idag när jag ritar elscheman, konstruerar solcellsanläggningar och gör underlag för konstruktörer som skall räkna på hållfasthet mm. Ritade även K och A för mitt eget hus.
Nu är jag mycket nöjd med att ha fått lära mig från grunden.
fgo skrev:Jag kan bara hålla med @bossespecial, det är erfarenhet.
Våga utmana dig själv.
Snyggt! Har du tips på saker jag kan plugga/lära mig på egen hand medan jag letar efter jobb istället för att bara rulla på tummarna hemma i soffan? Syftar inte på att jag ska lära mig det självständigt på samma nivå som en byggingenjör med 15 års erfarenhet. Utan finns det något sätt jag åtminstone kan förbereda mig på så att jag får en okej start när jag väl sätter in foten i branschen så att det inte råkar bli en hackig start? Vad som helst.