Hej! Jag är nyexaminerad byggingenjör och min ambition är att jobba som byggkonstruktör i framtiden där jag räknar på laster, modellerar, tar fram ritningsunderlag mm. Genom hela skolgången lärde vi oss aldrig något om konstruktionsritningar. Vi lärde oss bara hur man tar fram enkla fasadritningar, planritningar, och sektionsritningar. Hur gör man konstruktionsritningar då? Hur lär man sig det? Finns det redan färdiga k-ritningar som man använder som en referenspunkt eller måste man skapa allt på egen hand med den kunskapen man har? Hur skaffar man i sådana fall den kunskapen? Jag har pluggat flera år på Chalmers för att bli byggingenjör och de lärde oss inget av detta. Vi lärde oss lite om egenskaperna hos betong, trä och stål samt hur man räknar på hållfastheten. Men jag har absolut ingen aning om hur man exempelvis utformar en konstruktionsritning för en vägg-tak anslutning. Hur lär man sig det?
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Oj, jag vad fick ni lära er som är användbart ute i verkligheten?B byggingenjören97 skrev:
Men jag skulle tro att ni kanske får praktisera på en arkitektbyrå eller konstruktionsfirma för att få det praktiska handlaget.
Välkommen till Bygga hus-forumet i alla fall, @byggingenjören97 och lycka till med ditt yrke!
Att redovisa på ritning lär man sig till stor del i yrket. Genom att titta på ritningar från tidigare projekt som företaget utfört och få feedback från mer rutinerade kollegor.
Finns en bokserie som heter "bygghandlingar 90" som är väldigt läsvärd.
Har.även kommit en ny bok om redovisning av detaljer som verkar bra.
https://www.bokus.com/bok/9789179170097/rita-detaljer/
https://www.bokus.com/bok/9789179170097/rita-detaljer/