Tja,
Jag har en lada som har jordgolv och där själva ladan vilar på stora stenar/berg, denna ska bli garage. Vi har grävt ut allt mög, men är osäkra på hur vi ska göra nu med betongen. Ska vi sätta formen på utsidan av fasaden och gjuta mot syllen med något skydd för fukt? Ska vi gjuta på samma sätt fast inte så högt upp att det nuddar syllen? Ska vi sätta formen invändigt och lämna ett par cm mellan syll och betong i sidled? Hur isolerar man isåfall det?
Eller ska vi lyfta hela ladan och gjuta en ny bärande grund runt om där stenarna håller den uppe?
Detta är endast ett av 3 rum i ladan, och det som ligger i till ska också få gjutet golv, men vi väntar med det till nästa år är tanken då vi ska öppna upp väggar och härja lite mer där inne.
Är det någon som gjort något liknande?
Jag har en lada som har jordgolv och där själva ladan vilar på stora stenar/berg, denna ska bli garage. Vi har grävt ut allt mög, men är osäkra på hur vi ska göra nu med betongen. Ska vi sätta formen på utsidan av fasaden och gjuta mot syllen med något skydd för fukt? Ska vi gjuta på samma sätt fast inte så högt upp att det nuddar syllen? Ska vi sätta formen invändigt och lämna ett par cm mellan syll och betong i sidled? Hur isolerar man isåfall det?
Eller ska vi lyfta hela ladan och gjuta en ny bärande grund runt om där stenarna håller den uppe?
Detta är endast ett av 3 rum i ladan, och det som ligger i till ska också få gjutet golv, men vi väntar med det till nästa år är tanken då vi ska öppna upp väggar och härja lite mer där inne.
Är det någon som gjort något liknande?
Det vanligaste är att man gjuter en friliggande platta i byggnaden. Sen står byggnaden fritt på plintar/stenar, alternativt en gjuten sockel/mur. Det gör man främst om byggnaden inrymmer fler delar, som inte ska ha gjuten platta. Man vill inte ha olika typer av grundläggning på samma byggnad. Så verkar det vara i ert fall. Därför råder jag er att isolera och sätta formen precis innanför syllen. Sen gör ni grunden på samma sätt som resterande delar av byggnaden.
Ska dock säga, att om ni har för avsikt att inreda garaget riktigt, och ha det som varmgarage, ska man tänka annorlunda. Då måste byggnaden stå på plattan. Då kan man tvingas göra en del justeringar i övriga delar, av byggnaden.
Ska dock säga, att om ni har för avsikt att inreda garaget riktigt, och ha det som varmgarage, ska man tänka annorlunda. Då måste byggnaden stå på plattan. Då kan man tvingas göra en del justeringar i övriga delar, av byggnaden.
Tack för svaret. Vi ska isolera garaget och ha detta utrymmet som pumprum för vår luft/vattenpump och gräva kulvert in till huset. Vi har tänkt att gjuta plattan hela vägen ut under byggnaden, och gjuta den mot syllen med syllpapp mellan. Vad tror du om det? Vi ska isolera väggarna och regla upp etc.A AG A skrev:Det vanligaste är att man gjuter en friliggande platta i byggnaden. Sen står byggnaden fritt på plintar/stenar, alternativt en gjuten sockel/mur. Det gör man främst om byggnaden inrymmer fler delar, som inte ska ha gjuten platta. Man vill inte ha olika typer av grundläggning på samma byggnad. Så verkar det vara i ert fall. Därför råder jag er att isolera och sätta formen precis innanför syllen. Sen gör ni grunden på samma sätt som resterande delar av byggnaden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gräva vid befintlig grundplatta
Grund & Markarbeten -
Plåttak på befintligt Attefall med beklädnad av takpapp
Fritidshus -
Lägga plåttak över befintligt eternittak. Möjligt?
Tak & Vind -
Hur gjuter jag en platta i befintlig carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur gjuter jag större platta bredvid befintlig platta?
Byggmaterial & Byggteknik