354 läst ·
7 svar
354 läst
7 svar
Hur gjuta fundament till tvåpelarlyft
Jag har för avsikt att sätta en 4,2 t tvåpelarlyft i mitt garage. Den befintliga plattan är endast 100mm med sedvanliga kantbalkar, samt 200mm cellplast under plattan.
En lyft fordrar minst 200 mm C30, frågan är hur stor yta behöver jag såga upp och gjuta om?
Punktbelastningen blir drygt 2 ton per pelare, plus att den självklart måste stå stadigt när man har en bil upphissad.
Hur gör jag?
Hur nära kantbalkarna vågar man såga i plattan?
Bör man göra en fog mellan befintlig platta och fundament?
En lyft fordrar minst 200 mm C30, frågan är hur stor yta behöver jag såga upp och gjuta om?
Punktbelastningen blir drygt 2 ton per pelare, plus att den självklart måste stå stadigt när man har en bil upphissad.
Hur gör jag?
Hur nära kantbalkarna vågar man såga i plattan?
Bör man göra en fog mellan befintlig platta och fundament?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Vad säger tillverkaren om fundament.
Hur tjock är befintliga plattan, den kanske håller.
Kan ju vara vanskligt att bara gjuta en klump, den måste ju sitta fast i resten av golvet
Hur tjock är befintliga plattan, den kanske håller.
Kan ju vara vanskligt att bara gjuta en klump, den måste ju sitta fast i resten av golvet
Bäst är nog att fråga lyfttillverkaren, du vill inte chansa med detta!
En tvåpelare är ju lite lurig eftersom det blir en del olika vridande krafter som golvet måste hålla emot. Ju mer du tar upp desto mer marginaler kommer du nog få.
Se till att dubba i den befintliga plattan ordentligt så inte nya gjutningen riskerar att separera!
En tvåpelare är ju lite lurig eftersom det blir en del olika vridande krafter som golvet måste hålla emot. Ju mer du tar upp desto mer marginaler kommer du nog få.
Se till att dubba i den befintliga plattan ordentligt så inte nya gjutningen riskerar att separera!
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att tillverkaren säger 200mm c30 och att min befintliga platta är 100mm.prototypen skrev:
Tanken är inte att gjuta en ”klump” utan att såga ut kanske 1,5 m2 under varje pelare och gjuta om.
Det är där jag har mina största funderingar, hur stor yta behövs?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det är nog inte punktbelastningen som är problemet, utan att lyften vill ramla framåt eller bakåt.
Du har ju fördelen att del ligger cellplast under golvet och då kan du karva ur så din nya gjutning går in under golvet så vill lyften välta så håller golvet emot.
Men hur stort urtag du ska göra det kan jag inte säga, jag är bara en elektroniktillverkare.
Protte
Du har ju fördelen att del ligger cellplast under golvet och då kan du karva ur så din nya gjutning går in under golvet så vill lyften välta så håller golvet emot.
Men hur stort urtag du ska göra det kan jag inte säga, jag är bara en elektroniktillverkare.
Protte
Du kan ju kolla lite vad en tillverkare kräver för en av sina modeller av 2-pelarlyft:
https://www.autosfera.lt/images/Manuals/Nussbaum/2.30-SLE-manual-ENG.pdf
Där får du ju ett ungefärligt hum gällande mått, armering etc. Notera även att avstånd till kant från bottenplattan (och expandrarna) har ett tilltaget mått, detta är viktigt.
Men återigen detta är inte rätt sak att chansa med, kolla med din lyfts tillverkare och/eller konstruktör. Applicera gärna hängsle och livrem. Man dör av att få en bil i pannan.
https://www.autosfera.lt/images/Manuals/Nussbaum/2.30-SLE-manual-ENG.pdf
Där får du ju ett ungefärligt hum gällande mått, armering etc. Notera även att avstånd till kant från bottenplattan (och expandrarna) har ett tilltaget mått, detta är viktigt.
Men återigen detta är inte rätt sak att chansa med, kolla med din lyfts tillverkare och/eller konstruktör. Applicera gärna hängsle och livrem. Man dör av att få en bil i pannan.
Jag spånade faktiskt på samma ide, tycker den är intressant.prototypen skrev:
Det är nog inte punktbelastningen som är problemet, utan att lyften vill ramla framåt eller bakåt.
Protte
Viktigt då antar jag att man förbinder under och överarmering och låter underarmeringen gå med in under ursprunglig platta en bit samt vibbar betongen väl så den fyller bra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Hängslena kan ju vara att sätta stag från torntopparna till väggen.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gjuta betongfundament till befintlig gungställning?
Grund & Markarbeten -
Gjuta fundament till fallen grindstolpe
Grund & Markarbeten -
Gjuta fundament till bord. Håller röret?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta fundament till kökspanna och 300l acktank.
Golv -
Gjuta fundament till flaggstång
Byggmaterial & Byggteknik