10 027 läst · 13 svar
10k läst
13 svar
Gjuta fundament till flaggstång
Hej!
Jag har aldrig gjutit eller arbetat med cement/betong förut. Nu har jag köpt en flaggstång på 12 meter i glasfiber som ska sättas fast i ett betongfundament.
Vi har grävt en grop på 120 centimeters djup och diametern på fundamentet ska vara 35 centimeter.
Jag hittade inget gjutrör i rätt dimensionen till vettigt pris så jag ska bygga en gjutform av trä.
Är det något jag bör tänka på i utformningen av trä-formen?
Nästa steg, när jag ska blanda cement och gjuta har jag fått tips om att köpa cementsäckar och sedan blanda cement + vatten + grus/grus-sand. Hur ställer ni er till detta? Vilken blandning är optimal?
Är det bättre med en lös blandning eller en fast blandning?
Det finns tillgång till cementblandare, vilket jag tror underlättar.
Sedan antar jag att jag kan hälla upp cementblandningen ner i gjutformen. Därefter stoppa i raka armeringsjärn ner i smeten och sedan stoppa i flaggstångs-fästet högst upp. Jag antar också att jag behöver fästa det fästet i en bräda så att det går att justera i höjd så att det hamnar vågrätt.
Är det något som jag har missuppfattat helt? Kom gärna med era tankar.
Mvh
Jag har aldrig gjutit eller arbetat med cement/betong förut. Nu har jag köpt en flaggstång på 12 meter i glasfiber som ska sättas fast i ett betongfundament.
Vi har grävt en grop på 120 centimeters djup och diametern på fundamentet ska vara 35 centimeter.
Jag hittade inget gjutrör i rätt dimensionen till vettigt pris så jag ska bygga en gjutform av trä.
Nästa steg, när jag ska blanda cement och gjuta har jag fått tips om att köpa cementsäckar och sedan blanda cement + vatten + grus/grus-sand. Hur ställer ni er till detta? Vilken blandning är optimal?
Sedan antar jag att jag kan hälla upp cementblandningen ner i gjutformen. Därefter stoppa i raka armeringsjärn ner i smeten och sedan stoppa i flaggstångs-fästet högst upp. Jag antar också att jag behöver fästa det fästet i en bräda så att det går att justera i höjd så att det hamnar vågrätt.
Mvh
https://bolist.se/guide/flaggstang/S Sanderson_2 skrev:Hej!
Mvh
Visst kan man köpa cementsäckar samt sand och grus separat och det lönar sig särskilt om man ska blanda väldigt mycket betong.
I ditt fall handlar det om ca 115 liter betong vilket blir ca 9 säckar grovbetong. Du får en betydligt bättre blandning om du köper färdig grovbetong på säck. Det är så jag hade gjort om jag vore du. Blanda enligt receptet på säcken eller tillsätt vatten tills du får en rätt trög grötliknande konsistens. Betongen blir starkare med mindre vatten (den måste dock också kunna fylla ut bra så inte för tjock heller).
I ditt fall handlar det om ca 115 liter betong vilket blir ca 9 säckar grovbetong. Du får en betydligt bättre blandning om du köper färdig grovbetong på säck. Det är så jag hade gjort om jag vore du. Blanda enligt receptet på säcken eller tillsätt vatten tills du får en rätt trög grötliknande konsistens. Betongen blir starkare med mindre vatten (den måste dock också kunna fylla ut bra så inte för tjock heller).
Tack för förklaringar!V vectrex skrev:Visst kan man köpa cementsäckar samt sand och grus separat och det lönar sig särskilt om man ska blanda väldigt mycket betong.
Är det skillnad på kvalitet när det gäller betong? Är alla dessa 3 sorter tillräckliga?
https://www.jemfix.se/grovbetong-c-3240-20kg/4172/9016315/
https://www.byggmax.se/ekonomibetong-p0106
https://www.byggmax.se/grovbetong-k40-p0103
En till fråga. När jag sätter ner gjutformen i marken. Ska jag då fylla upp med fyllnadsmassor runt formen först innan jag gjuter, så att den står stadigt?
Jag hällde bara ner betongen i hålet till våran 12m för 13år sen och den är rak än. Inga formar eller nåt.
Förstår, jag lyckades med en smal spade, sen hade jag iofs turen att nå berg efter en dryg meter och borrade ner lite armeringsjärn med kemankare i berget. Runt 12 säckar tror jag det gick. Glöm inte det viktiga att rista in datum för gjutningen innan du skottar över betongen. Köpte faktiskt en 2-växlad större slagborr för detta projekt och blandade i en sån där bytta som hästar brukar få vatten i på typ 60 liter, jaja kallas väl murbruksbalja men används mest som hästvattning häromkring.
Ja, alla de sorterna är mer än tillräckliga. Den första (jemofix) och sista har lite högre VCT-tal och därför en något bättre hållfasthet än den som byggmax kallar ekonomibetong. Alla duger dock fullgott till det du skall göra.S Sanderson_2 skrev:
Tänk på att betong är tungt och det blir ett rejält tryck på formen när du fyller den med betong så bygg din form väldigt stabilt om du skall bygga själv. Alternativt så motfyller du runt formen men då blir den ju rätt jobbig att få bort.
Nja, ett lägre vct ger generellt högre hållfasthet och inte tvärtom.V vectrex skrev:Ja, alla de sorterna är mer än tillräckliga. Den första (jemofix) och sista har lite högre VCT-tal och därför en något bättre hållfasthet än den som byggmax kallar ekonomibetong. Alla duger dock fullgott till det du skall göra.
Tänk på att betong är tungt och det blir ett rejält tryck på formen när du fyller den med betong så bygg din form väldigt stabilt om du skall bygga själv. Alternativt så motfyller du runt formen men då blir den ju rätt jobbig att få bort.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattencementtalet
Medlem
· Stockholm
· 4 027 inlägg
Botten i gropen som du gjuter emot måste vara helt plan.
Det som kan hända om man bara gräver en grop är att den blir rund i botten, då blir det som en uniball/höftkula, dvs väldigt stor risk för rörlighet, och det vill man ju undvika.
Det som kan hända om man bara gräver en grop är att den blir rund i botten, då blir det som en uniball/höftkula, dvs väldigt stor risk för rörlighet, och det vill man ju undvika.
Fastare blandning ger hållfastare betong. Tänk på att betongen måste jobbas ner i formen så att all luft försvinner. Helst med en betongvibrator, men det funkar även att lägga i nån dm i taget och jobba ner den med ett kvastskaft och knacka med en hammare på utsidan formen.S Sanderson_2 skrev:
Se till att göra en upphängning för fästet innan du börjar fylla i betongen så att du slipper stå och försöka väga in det på slutet.S Sanderson_2 skrev:
Då blir det svårt att få bort formen och att knacka på den under gjutningen. Tänk på att göra formen stabil så den inte spricker upp när du fyller den med några hundra kilo betong.S Sanderson_2 skrev:
Tack för bra tips!useless skrev:Fastare blandning ger hållfastare betong. Tänk på att betongen måste jobbas ner i formen så att all luft försvinner. Helst med en betongvibrator, men det funkar även att lägga i nån dm i taget och jobba ner den med ett kvastskaft och knacka med en hammare på utsidan formen.
Se till att göra en upphängning för fästet innan du börjar fylla i betongen så att du slipper stå och försöka väga in det på slutet.
Då blir det svårt att få bort formen och att knacka på den under gjutningen. Tänk på att göra formen stabil så den inte spricker upp när du fyller den med några hundra kilo betong.
Jag hoppas att min blivande gjutforms-skapelse blir tillräckligt stadig.
Är det att föredra om jag klär insidan av formen med något innan jag hällen i cementen? Så att det går lättare att ta loss formen efteråt.
Lägg upp en bild här innan så får du hjälp, det är ganska lätt att se huruvida den håller eller inte. (Vilken det nästan jämt gör, formar överdimensiones oftast. Vilket visserligen är bättre än motsatsen).S Sanderson_2 skrev:
Om det är virke du inte tänkt återanvända kan du smörja in med t.ex. matolja. Annars är det inte speciellt svårt att riva oavsett om du äger en koben.
Liknande trådar
-
Hur gjuta betongfundament till befintlig gungställning?
Grund & Markarbeten -
Gjuta fundament till fallen grindstolpe
Grund & Markarbeten -
Gjuta fundament till bord. Håller röret?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta fundament till kökspanna och 300l acktank.
Golv -
Gjuta fundament till belysningsstolpe
Altan & Uteplats