Jag har en elektrisk pryl hemma som vid nödfall kan hämta ström från ett bilbatteri, om batteriet är minusjordat. I bilar är det oftast så, till chassiet. Men hur gjordar man ett bilbatteri hemma? Sätter fast en klämma i vatten-radiatorsystemet? (på en omålad rördel) Bättre förslag?

(CPAP andningshjälpmedel vid sömn, en för ändamålet anpassad DC-omvandlare, och ett Fritidsbatteri tänkte jag - Litumbatteriet för dyra)

Det finns ingen anledning att jorda det.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen anledning att jorda det.
Vad menas då med detta? : Textvarning om konverterare för specifika enheter, rätt användning på 12/24V negativ jord-system, felanvändning kan skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att minuspolen på primär och sekundärsidan är ihopkopplade skulle jag tro.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
A
Det är ju bara om du ska driva det ifrån en bil, och senaste 50åren har så gott som alla minusjordat. Ska du driva från ett batteri finns ingen "jord", det är plus och minus, och konvertern har väl plus och minusmärkning, så då kopplar du direkt på batteriet (med säkring emellan).

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
A Amarace skrev:
Det är ju bara om du ska driva det ifrån en bil, och senaste 50åren har så gott som alla minusjordat. Ska du driva från ett batteri finns ingen "jord", det är plus och minus, och konvertern har väl plus och minusmärkning, så då kopplar du direkt på batteriet (med säkring emellan).
tack - misstänkte att så var fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.