Handyman 1 skrev:
Nä,två 45 graders geringar möts perfekt i hörnet,det är precis samma princip som ett vanligt fönsterfoder.
Nä, det du säger är omöjligt!

Handyman 1 skrev:
Nä,två 45 graders geringar möts perfekt i hörnet,det är precis samma princip som ett vanligt fönsterfoder.
Två 45g geringar möts perfekr i ett hörn med rak yta JA. Men som man kan se från mina bilder är det inga raka ytor

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vet inte om jag förstod era förklaringar fel eller om det var fel information jag fick. Hade en vän över som är snickar lärling. Denne intygade att de visst måste va två snitt man gör. Ett rakt och ett 45g. Se bild

Där ser man, gick till slut ialf
Då skojar din vän med dig. Det behövs exakt ett snitt. (Eller två, ett i var ände, förstås).

Men är din list symmetrisk? Eller är det en lång och en kortare flärp? På den övre bilden ser det ut som om listen ör asymmetrisk och du har vänt bitarna på olika håll. Du måste ha snittet helt rent också. Du kan inte ha utstickande grader, då kommer det aldrig att passa.

Hur har du det med vinklarna runt fönstret? Det ser ut som om gipsskivan är väldigt ojämnt kapad. Du måste förbereda underlaget så att listerna verkligen möts i 90⁰.

Återigen, du vet inte hur man sågar ett väldigt simpelt sågsnitt men det går göra som du gjort men det går lika bra att göra rätt också.

• Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Återigen, du vet inte hur man sågar ett väldigt simpelt sågsnitt men det går göra som du gjort men det går lika bra att göra rätt också.
I mitt fall är detta sätt. Två snitt enda möjliga sättet.

Ett snitt i 45°, klart!

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Ett snitt i 45°, klart!

Mazen Mazen skrev:
Ett snitt i 45°, klart!

A andersmc skrev:
Då skojar din vän med dig. Det behövs exakt ett snitt. (Eller två, ett i var ände, förstås
Mazen Mazen skrev:
Ett snitt i 45°, klart!
Kolla på bilderna och återkom när du ser hur förutsättningarna ser ut för just mig!

Men är din list symmetrisk? Eller är det en lång och en kortare flärp? På den övre bilden ser det ut som om listen ör asymmetrisk och du har vänt bitarna på olika håll. Du måste ha snittet helt rent också. Du kan inte ha utstickande grader, då kommer det aldrig att passa.

Hur har du det med vinklarna runt fönstret? Det ser ut som om gipsskivan är väldigt ojämnt kapad. Du måste förbereda underlaget så att listerna verkligen möts i

Kolla på förutsättningar för just mig och återkom när du kikat noga på bilderna

richardtenggren
Visa en bild på hur du går tillväga när du sågar så kan vi förklara vad du gör fel.

Att snickarläringen inte förstår bättre påvisar bara hur låg kvalité det är på skolan idag.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Men på bilderna du la ut tidigare så hade du ju sågat så att fodret blev utvändigt. Är ju inte konstigt om du tycker att det blir fel då.
Det räcker med ett snitt.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Ingen som har en hörnlist liggandes som kan visa? Jag har helt slut.

Kladd..
Handritade skisser med måttagning och markerade sågningar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Intygar att det går utmärkt med ett snitt. Gjort många gånger.

Får krypa till korset. Jag hade fel och ni hade rätt. Listade ut det nu

• Gilla
Antejo och 7 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Får krypa till korset. Jag hade fel och ni hade rätt. Listade ut det nu
Du är inte ensam, ställde frågan till grabben som går Byggnads och han kliade sig länge i huvudet innan han kunde säga hur man ska göra... och då är han inte ny på att lista.

Dock roligt att kunna vara till behjälplighet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.