27 087 läst ·
51 svar
27k läst
51 svar
Hur gerar man hörnkantslister runt fönster?
Då skojar din vän med dig. Det behövs exakt ett snitt. (Eller två, ett i var ände, förstås).Hammare&Spik skrev:
Men är din list symmetrisk? Eller är det en lång och en kortare flärp? På den övre bilden ser det ut som om listen ör asymmetrisk och du har vänt bitarna på olika håll. Du måste ha snittet helt rent också. Du kan inte ha utstickande grader, då kommer det aldrig att passa.
Hur har du det med vinklarna runt fönstret? Det ser ut som om gipsskivan är väldigt ojämnt kapad. Du måste förbereda underlaget så att listerna verkligen möts i 90⁰.
Mazen skrev:
Mazen skrev:
A andersmc skrev:Då skojar din vän med dig. Det behövs exakt ett snitt. (Eller två, ett i var ände, förstås
Kolla på bilderna och återkom när du ser hur förutsättningarna ser ut för just mig!Mazen skrev:
Men är din list symmetrisk? Eller är det en lång och en kortare flärp? På den övre bilden ser det ut som om listen ör asymmetrisk och du har vänt bitarna på olika håll. Du måste ha snittet helt rent också. Du kan inte ha utstickande grader, då kommer det aldrig att passa.
Hur har du det med vinklarna runt fönstret? Det ser ut som om gipsskivan är väldigt ojämnt kapad. Du måste förbereda underlaget så att listerna verkligen möts i
Kolla på förutsättningar för just mig och återkom när du kikat noga på bilderna
Får krypa till korset. Jag hade fel och ni hade rätt. Listade ut det nu
Du är inte ensam, ställde frågan till grabben som går Byggnads och han kliade sig länge i huvudet innan han kunde säga hur man ska göra... och då är han inte ny på att lista.Hammare&Spik skrev:
Dock roligt att kunna vara till behjälplighet.