Hej.
Nu skulle det tillverkas en 5-uddig stjärna. Varje spets i stjärnan är 36 grader, dvs de motgående mdf -bitarna behöver geras till 18 grader. Se bild. Hur gör jag detta rationellt och med lika resultat? Byggsåg finns, bandsåg också även festool sänksåg. Bandsågen blir sisådär... byggsågen blir lite otäck (fingrarna nära klingan...)alla dessa tar dessutom bara max 45 grader. Likaså ska det ju geras på höjden och skivan är 100 mm. Det gör det inte enklare. Tips mottas. Kanske frågan hamnat i fel forum
Nu skulle det tillverkas en 5-uddig stjärna. Varje spets i stjärnan är 36 grader, dvs de motgående mdf -bitarna behöver geras till 18 grader. Se bild. Hur gör jag detta rationellt och med lika resultat? Byggsåg finns, bandsåg också även festool sänksåg. Bandsågen blir sisådär... byggsågen blir lite otäck (fingrarna nära klingan...)alla dessa tar dessutom bara max 45 grader. Likaså ska det ju geras på höjden och skivan är 100 mm. Det gör det inte enklare. Tips mottas. Kanske frågan hamnat i fel forum
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Hej.
Det var nyss en tråd som avhandlade detta, jag tror rubriken var stjärna.
Fredrik
Edit: Såg nu att den mest handlade om hur man kan göra med kap och gersåg , så det kanske inte hjälper.
Det var nyss en tråd som avhandlade detta, jag tror rubriken var stjärna.
Fredrik
Edit: Såg nu att den mest handlade om hur man kan göra med kap och gersåg , så det kanske inte hjälper.
Redigerat:
Tydligen många fruar som vi ha dessa lampor just nu
. Tyvärr svarade inte den tråden på hur man gerar de branta vinklarna på något rationellt sätt. Men kanske borde funka med en regel 45x90 eller 120 som geras 18 gr som får tjäna som anhåll i gersågen?
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
I inlägg #6 i "stjärntråden" finns en länk till hur man bygger en jig för kap och gersåg. Det är väl egentlige komplementvinkeln 72 grader du skall såga
Fredrik
Fredrik
Klicka här för att svara