H heimlaga skrev:
Vi kör med en panna från början på 70-talet.

En panna kan hålla allt mellan 20 och 70 år. Plötsligt kommer en dag då den börjar läcka. När den dagen kommer så svetsar man och börjar sedan leta efter en ny panna.
70 år är en lång tid!
Så en läcka börjar liten och droppar bara.
Sedan töm värmesystemet och ring en svetsare.
Det låter enkelt!

Zebehn Zebehn skrev:
När är det verkligen dags att byta ut en vedpanna?

Vår vedpanna är från 1991 och jag vet inte hur ofta den förra ägaren använda den.

Men vad tycker ni, kan jag fortfarande använda den i några år till?

Har någon upplevt att väggen gått sönder på grund av korrosion och att radiatorerna dränerat?
Har en gjutjärnspanna från 1963 en Parca Norah 400 som vi har att till att värma vårt varmvatten. Använder ved nu tidigare oljeeldning för uppvärmning av hela huset. Luftvärmepump fixar numera värmen i huset. Även varmvattnet skall snart värmas med el så pannan blir i huvudsak pensionerad.

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Magnus E K
F fribygg skrev:
Dagen innan den börjar läcka och orsaka dyrbara skador.
Varför skulle det bli skador om en gammal panna börjar läcka? En sån står med största sannolikhet i ett källarpannrum med golvbrunn och golv som tål vatten.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret.

Jag har en Parca Nora 318 från 1991, så om den är av samma kvalitet, skulle den kunna fungera i ytterligare trettio år innan den går i pension.

Vi har redan i några år stöttat den med en luft/vatten-värmepump.
Men under de kalla dagarna, och så länge jag fortfarande orkar klyva ved, vill vi fortsätta att använda vedpannan tills vidare.

Tretti år det räcker, då är jag för gammal för att klyva.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Varför skulle det bli skador om en gammal panna börjar läcka? En sån står med största sannolikhet i ett källarpannrum med golvbrunn och golv som tål vatten.
Min panna står i köket.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har inget bättre svar på TS fråga " När är det verkligen dags att byta ut en vedpanna?" och vidhåller att det bästa tillfället att byta den är dagen innan den springer läck.
Har du Magnus svar på någon av TS frågeställningar eller skriver du i den här gamla tråden ( utan att ha nått vettigt att tillföra) för att slippa reklam?

Till TS kan jag ju nämna att EXTUNA i Falun fabriksrenoverar/ bygger om pannor som din, det kanske vore ett alternativ om du vill ha kvar pannan länge?

F fribygg skrev:
Jag har inget bättre svar på TS fråga " När är det verkligen dags att byta ut en vedpanna?" och vidhåller att det bästa tillfället att byta den är dagen innan den springer läck.
Har du Magnus svar på någon av TS frågeställningar eller skriver du i den här gamla tråden ( utan att ha nått vettigt att tillföra) för att slippa reklam?

Till TS kan jag ju nämna att EXTUNA i Falun fabriksrenoverar/ bygger om pannor som din, det kanske vore ett alternativ om du vill ha kvar pannan länge?
Tack för tipsen!

Krilleman
Zebehn Zebehn skrev:
Tack för tipsen!
Läcker pannan?

En väl underhållen vedpanna håller decennium efter decennium!
Byt aldrig om det inte är nödvändigt.

Visst, du har ganska dålig verkningsgrad och utan ackumulatortank så blir eldningen ofta. Men kan du leva med det så finns det ingen anledning att byta rent spontant.

Många som har liknande panna eldar morgon och kväll och är nöjda med det.
Vad är du nöjd med?

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Som redan sagt - byt inte pannan en minut tidigare innan det uppenbarligen börja läcka vatten, det börjar ofta långsamt, från första noteringen av en pytteläcka till man måste göra något åt det, så har man ofta ett halvår eller mer på sig att lösa det, ibland ännu längre om stället går att svetsa eller lappa på annat sätt så att det blir tätt. - det är inte så att det fungerar ena dagen och det slutar helt att fungera nästa dag...

---

Har man tillräckligt stor pannrum så är det inte någon överväldigande kostnad att installera en eller ett par värme-ackumulatortankar i passande storlekar och den vägen kanske inte behöver fylla och passa pannan lika ofta.

Redigerat:
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Krilleman
X xxargs skrev:
Har man tillräckligt stor pannrum så är det inte någon överväldigande kostnad att installera en eller ett par värme-ackumulatortankar i passande storlekar och den vägen kanske inte behöver fylla och passa pannan lika ofta.
Fast om denna panna står i köket, som den nästan alltid gör till 99%...

Varför ställa denna panna i ett pannrum?
Det är för mig en gåta.

Krilleman Krilleman skrev:
Läcker pannan?

En väl underhållen vedpanna håller decennium efter decennium!
Byt aldrig om det inte är nödvändigt.

Visst, du har ganska dålig verkningsgrad och utan ackumulatortank så blir eldningen ofta. Men kan du leva med det så finns det ingen anledning att byta rent spontant.

Många som har liknande panna eldar morgon och kväll och är nöjda med det.
Vad är du nöjd med?
Nej, lyckligtvis läcker inte pannan. Min fråga berodde på att jag var rädd att det skulle hända, och jag hade ingen aning om hur det skulle gå till. Nu vet jag att om det uppstår en läcka kommer det bara att läcka droppvis. Jag är nöjd med pannan. Den är ett bra stöd till värmepumpen, luft-vatten, och jag hoppas att pannan kommer att hålla i ytterligare några decennier och nu har jag faktiskt börjat känna förtroende för det också.

X xxargs skrev:
Som redan sagt - byt inte pannan en minut tidigare innan det uppenbarligen börja läcka vatten, det börjar ofta långsamt, från första noteringen av en pytteläcka till man måste göra något åt det, så har man ofta ett halvår eller mer på sig att lösa det, ibland ännu längre om stället går att svetsa eller lappa på annat sätt så att det blir tätt. - det är inte så att det fungerar ena dagen och det slutar helt att fungera nästa dag...

---

Efter att ha ställt min fråga här har jag fått förtroende för att vår värmepanna kommer att hålla ett tag till.
Tyvärr har vi inte längre plats för en ackumulatortank.
Däremot har vi anslutit en värmepump och jag tycker att kombinationen fungerar mycket bra.

Zebehn Zebehn skrev:
Efter att ha ställt min fråga här har jag fått förtroende för att vår värmepanna kommer att hålla ett tag till.
Tyvärr har vi inte längre plats för en ackumulatortank.
Däremot har vi anslutit en värmepump och jag tycker att kombinationen fungerar mycket bra.
Det är en gjutjärnspanna du har. En sådan är byggd i sektioner ihopskruvade. Se till att panncirken startar tidigt, gjutjärnspanna ska värmas jämt för att inte delarna ska vrida sig eller spricka.

J jonaserik skrev:
Det är en gjutjärnspanna du har. En sådan är byggd i sektioner ihopskruvade. Se till att panncirken startar tidigt, gjutjärnspanna ska värmas jämt för att inte delarna ska vrida sig eller spricka.
Det låter logiskt, men det hade ingen sagt till mig tidigare, tack för tipset.

Zebehn Zebehn skrev:
Det låter logiskt, men det hade ingen sagt till mig tidigare, tack för tipset.
Jepp vet om gjutjärnspannor som är 60 år och däröver och håller troligtvis många år till. Det som knäcker dom, är att dom rostar, så det ska ALDRIG fyllas på med nytt vatten i tid och otid. Men med tanke på åldern, så är det säkert stålrör och med lin och linolja i alla kopplingar. Systemet får inte tapps ur och stå tomt, längre tider, då börjar det läcka.

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.