Tja!

Jag ska bygga ett växthus nu i sommar och jag har börjat med grunden. 30cm djup och markduk som täcker hela hålet. jag har spänt ut ett snöre runt 4 armeringspinnar som är i våg. Jag använder mig av dom för att lägga ner rören, jag hade lite problem med att ena snöret va lägre men det kompenserade jag genom att sänka det ena röret med 1cm för att få en helt plan yta.

Imorgon ska jag hyra en padda på 100kg, jag har lagt ut et 10cm lager 0-18. Men jag vet inte hur jag går till väga med paddningen, jag tänker att jag paddar 6-8ggr tills den börjar studsa som nämns i paddningstråden. Men jag har ju dessa två snören i vägen. vågar jag ta bort dom eller ska jag röra mig runt dom?

Och ja, det ska alltså vara 0% lutning på detta växthus eller ja det kanske blir 1%. jag har läst om folks växthus glas som har spruckit för att det står snett, jag ska fästa sjävla sockeln i plattorna med vinkelbeslag och expanderskruv eller använda sån snabbbetong.

(bilden på vattenpasset visar innan jag justerade ena röret med 1cm)

• Grusbotten med markduk och uppspända snören för växthusgrund, nivellerad med armeringspinnar och vattenpass; skottkärra i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthusprojektets grund med gruslager och markduk, snören spända över ytan i solnedgångsljus, omgiven av grönska.
    Skapa konto
  • Vattenpass placerat på grusig mark visar en plan yta innan justering av ett rör med 1 cm för växthusets grund.
    Skapa konto
Känns onödigt att väga in allting innan du har paddat. När du kör kommer materialet att kompakteras ojämnt. Du kommer få en lite bullig yta som lutar åt nåt håll. Sen får du fylla på med mer material vartefter för att hitta en någotsånär plan yta.

K KMNelhas skrev:
Känns onödigt att väga in allting innan du har paddat. När du kör kommer materialet att kompakteras ojämnt. Du kommer få en lite bullig yta som lutar åt nåt håll. Sen får du fylla på med mer material vartefter för att hitta en någotsånär plan yta.
Jag har nu paddat första lagret, det blev helt plant och fint enligt mig iaf, jag körde i det mönstret ungefär som du ser på bilden typ 6-8ggr. jag bytte såklart håll varje gång. Nu har jag fyllt upp ytterligare 10cm och dragit av det och ska padda imorgon, har du något bättre mönster och padda eller är det okej? Tanken från början var att köra i rader men jag märkte snabbt att paddan sjönk ner om man försökte göra en 90 graders sväng.

• Paddad yta av grus med blå linjer som visar mönstret. Gränsen täckt av filt. Hjulbär med spade och vattenpass vid kanten.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.