Här vill man inte upp och klättra 😅💀

• Stege lutad mot tvåvåningshus under blå himmel, träd vid sidan och trädgård nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi övervägde att hyra men insåg att väder och oförutsedda saker antagligen kommer krascha de planer vi utgår ifrån, så det skulle snabbt ticka upp i kostnad. Skall måla vindskivor och byta undersidan av gavelsprången. Men sen även använda för tusen andra saker.

Köpte en begagnad Facas aka Jula för halva nypriset. Den är, som många skriver i recensionerna, vinglig på höjd men jag använde mängder av spännband för att så gott det går fixera den i alla riktningar. Då kändes det faktiskt ok!

Ställning uppsatt vid gul husfasad för målning av vindskivor och byte av gavelsprång. Stödd med spännband för stabilitet.
Skapa konto

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
P
Håller med flera andra om att bygga ställning i träreglar är det vettigaste för hemmapularen rent ekonomiskt. Brukar lära mina kunder detta efter att de fått chocken av inköpspriset på den ställning vi har med och lånar ut. När de ska göra något själv fortsättningsvis

Kort och gott bygger man flera stora stolar med rygg och är noga med kryss emellan dessa. Sedan plank från en stol till nästa. Skruva så kan du återanvända lätt. Som lärling fick man stå och knacka ur spik ....rensa

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
G
Discoman Discoman skrev:
Här vill man inte upp och klättra 😅💀
Inte jag heller men mest för att man valt att luta stegen mot rännan 😉.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Köpte själv Layher modulställning på Blocket. Kan sälja den när som helst utan ekonomisk förlust. Står sig sjukt bra i pris. Kompletterat med nya delar från Monzon också. Tycker inte det blev så dyrt faktiskt, med tanke på att den är lättsåld. Kommer nog dock aldrig sälja den. Den är förbannat bra.

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
slothy slothy skrev:
Vi övervägde att hyra men insåg att väder och oförutsedda saker antagligen kommer krascha de planer vi utgår ifrån, så det skulle snabbt ticka upp i kostnad. Skall måla vindskivor och byta undersidan av gavelsprången. Men sen även använda för tusen andra saker.

Köpte en begagnad Facas aka Jula för halva nypriset. Den är, som många skriver i recensionerna, vinglig på höjd men jag använde mängder av spännband för att så gott det går fixera den i alla riktningar. Då kändes det faktiskt ok!
Ja precis så tänker jag med. Blir dyrt att hyra iaf minst en gång om året - då kan jag lika gärna köpa en. Men får svårt att motivera en byggställning för 3 när vi har så mycket annat tidiga skedet i vår renovering. Tack då vet jag att det ändå går att lösa med lite spännband och liknande :)

F Fluxor skrev:
Köpte själv Layher modulställning på Blocket. Kan sälja den när som helst utan ekonomisk förlust. Står sig sjukt bra i pris. Kompletterat med nya delar från Monzon också. Tycker inte det blev så dyrt faktiskt, med tanke på att den är lättsåld. Kommer nog dock aldrig sälja den. Den är förbannat bra.
Vad fick du ge för en sådan begagnad ungefär?
G Greger_08 skrev:
Inte jag heller men mest för att man valt att luta stegen mot rännan 😉.
Borde jag ställa den mot fasaden menar du? Då når jag ju inte rännorna? :x

RoTe
Discoman Discoman skrev:
Vet inte vad det kallas men finns ju "pinnar" man sätter på stegen högst upp så den kan lutas mot väggen men ändå komma en bit ut.

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Ja precis så tänker jag med. Blir dyrt att hyra iaf minst en gång om året - då kan jag lika gärna köpa en. Men får svårt att motivera en byggställning för 3 när vi har så mycket annat tidiga skedet i vår renovering. Tack då vet jag att det ändå går att lösa med lite spännband och liknande :)

25000:- för...ummm, tja, hur räknar man? Kanske 12 meter brett, fyra meter högt. Alltså två stegplan högt. Hade tur att få aluminiumplank, men det spelar ingen större roll för hemmafixaren.

Sen fick jag tag i 18st stålplank på jobbet gratis, men de var en annan längd, så jag är tvungen att köpa längre bommar för att kunna använda dem.

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
ullet
Klaravik o liknande auktionssajter säljer ställningar emellanåt (ofta inkl släp). Kan vara värt att hålla ögonen på, jag tycker mig ha sett några som gått hyfsat billigt senaste året.

• Älska
Discoman
  • Laddar…
G
Discoman Discoman skrev:

Sök efter "avståndshållare till stege" finns bl.a. på Bauhaus.

Man står på stege och justerar takränna med hjälp av avståndshållare.
Skapa konto

• Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Sök efter "avståndshållare till stege" finns bl.a. på Bauhaus.
Praktiskt! Men 1200-2000 för en alu-profil med lite skruvar känns magstarkt. Väcker "hur svårt kan det vara att göra själv?" i mig...

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.