Ventilation i yttervägg till högskåp med skafferi som nu rivits ut. Nytt kök ska in med endast bänkskåp och överskåp. Där ventilationen nu sitter ska väggen tapetseras med renoveringsduk och målas och sedan täckas med en väggplatta. Enligt sotaren är det ok att täppa igen denna ventilation, men frågan är hur jag gör det på bästa sätt?

Jag har gypsum naturgips hemma jag tänkte blanda till och skicka i, men hålet är cirka 30cm djupt ut till "gallret". Har funderat på att såga till en bit OSB och skjuta in mot gallret och sen fylla på med frigolit eller isolering eller något sådant och sen avsluta med gypsum.

Hålet är ca 120mm i diameter.

Hur tänker ni?

• Rund ventilationsöppning i en betongvägg med misstänkta rester av gips och smuts inuti röret. Öppningen är cirka 120 mm i diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med borttagen väggbeklädnad, synlig betongvägg, hål för ventilation och byggavfall i sopsäckar på golvet i ett rum.
    Skapa konto
Är det bostadsrätt?

Centano Centano skrev:
Är det bostadsrätt?
Det är bostadsrätt, ja.

Dubbelkolla med styrelsen om det är okay att sätta igen ventilationen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag hade fyllt det med glas/stenull först och därefter satt något, kanske ett målat burklock, som jag tätat med silikon så att inte fukt kommer in o missfärgar spackel o tapet.

Centano Centano skrev:
Dubbelkolla med styrelsen om det är okay att sätta igen ventilationen.
Ja, det är nog lika bra😊

T TypRätt skrev:
Jag hade fyllt det med glas/stenull först och därefter satt något, kanske ett målat burklock, som jag tätat med silikon så att inte fukt kommer in o missfärgar spackel o tapet.
Tack, det låter vettigt!😊

Sedan hade jag övervägt om det inte gick att göra om planlösningen så att du sätter tex ett sånt här
Högt vitt skafferi öppet, med utdragbara grå hyllor i metall för förvaring, montrat från insidan.
Skapa konto

där. Övervägde starkt om jag skulle borra och sätta ett ventilationsrör in i vårt nya skafferi bara för att kunna ha ett kallställt utrymme för saker som bäst förvaras svalt men inte kallt. Jag fegade ur tillslut då det kändes för läskigt men nu är det istället varmt i vårt skafferi då det är bredvid kyl/frys så det hade verkligen varit bra.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.