10 317 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Hur fylla på ett expansionskärl
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Jag hållr på med en större ombyggand av vårt värmesystem. Turen har kommit till att montera expansionskärl.
I diverse skrifter har jag läst om förtrycket på expansionskärlet. På det kärl jag köpt är förtrycket 0,5 Bar. Nu kommer det att sitta så att det blir en höjdskillnad mellan högsta och lägsta punkt i systemet på 5,5 meter. Enlig de formler för förtryck jag hittat så borde jag då ha 0,65 - 0,75 Bar.
Det antyddes i ett inlägg på värmepumpsforum att ventilen som sitter på kärlet är av typ "bilventil". Stämmer det? I så fall skulle man ju kunna ta med sig kärlet till macken och fylla på lite?
I diverse skrifter har jag läst om förtrycket på expansionskärlet. På det kärl jag köpt är förtrycket 0,5 Bar. Nu kommer det att sitta så att det blir en höjdskillnad mellan högsta och lägsta punkt i systemet på 5,5 meter. Enlig de formler för förtryck jag hittat så borde jag då ha 0,65 - 0,75 Bar.
Det antyddes i ett inlägg på värmepumpsforum att ventilen som sitter på kärlet är av typ "bilventil". Stämmer det? I så fall skulle man ju kunna ta med sig kärlet till macken och fylla på lite?
Eller ännu enklare ta en fotpump å fylla lite? Slipper man släpa till makken...
0,55bar+0,2bar=0,75 bar. en del kärl är fyllda med kvävgas
Kväve - Wikipedia, den fria encyklopedin
Kväve - Wikipedia, den fria encyklopedin
Då du köper kärlet så fyller blåsan upp i stort sett hela volymen.
Då du pressar i vatten trycks blåsan undan. Vid 1 bar upptar den halva volymen.
Om du ska fylla den så måste du först sänka vattentrycket, om då blåsan går under 0,5 bar så kan du fylla på mer luft.
Då du pressar i vatten trycks blåsan undan. Vid 1 bar upptar den halva volymen.
Om du ska fylla den så måste du först sänka vattentrycket, om då blåsan går under 0,5 bar så kan du fylla på mer luft.
Kärlet är inte installerat än...själv fyllde jag med liten kompressor, går lika bra med fotpump eller macken även om rent kväve är att föredra ut renhetssynpunkt, men jag resonerar som så att den lilla mängd skit i form av kondens, olja, syre plus lite annat inte har mer än försumbar påverkan på kärlets livslängd...om x antal år har vi svaret!BAS skrev:
Klicka här för att svara