Hej, i mitt kök har man tidigare satt igen en gammal dörröppning.
Det är dock inte så bra gjort tror jag, för det har spruckit upp och buktar ut. När jag river lite i sprickan ser det ut enligt bilderna.
Spacklet har alltså släppt lite precis i skarven. Jag tänkte ta bort det som är löst och spackla på nytt så väggen blir någorlunda jämn.
Men jag vill ju inte att det släpper igen. Hur bör jag göra? Finns det nåt bättre spackel som fäster bättre?
Tänkte sätta tapet på väggen sen.
Det är dock inte så bra gjort tror jag, för det har spruckit upp och buktar ut. När jag river lite i sprickan ser det ut enligt bilderna.
Spacklet har alltså släppt lite precis i skarven. Jag tänkte ta bort det som är löst och spackla på nytt så väggen blir någorlunda jämn.
Men jag vill ju inte att det släpper igen. Hur bör jag göra? Finns det nåt bättre spackel som fäster bättre?
Tänkte sätta tapet på väggen sen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Pappersremsa över alla skarvar bör göra det mer hållbart i alla fall, t.ex. den här: https://www.hornbach.se/p/skarvremsa-konkret-50mm-23m/7316116/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Man spacklar sprickan, lägger dit pappersremsan och spacklar ovanpå. Det finns bra beskrivningar på hur man gör med pappersremsan i andra trådar. Men pappersremsan är egentligen tänkt för att ta upp rörelsen mellan två gipsskivor och det är ju möjligt att det är mycket större rörelse mellan de olika delarna i ditt fall. En gipsskiva rör sig mindre än en träskiva.
Tror du renoveringstapet håller bättre annars?BirgitS skrev:
Man spacklar sprickan, lägger dit pappersremsan och spacklar ovanpå. Det finns bra beskrivningar på hur man gör med pappersremsan i andra trådar. Men pappersremsan är egentligen tänkt för att ta upp rörelsen mellan två gipsskivor och det är ju möjligt att det är mycket större rörelse mellan de olika delarna i ditt fall. En gipsskiva rör sig mindre än en träskiva.
Har redan lite sånt, plus klister hemma. Om jag skär ut den och sätter runt sprickan +20 cm. Spacklar ut kanterna sen?
Den är ju rätt seg en sån tapet.
Bara en tanke. Annars kör jag på den där remsan du tipsade om!
Klicka här för att svara