Hittat en kyrka till salu taxerings kod 827
Idag finns lägenhet och verkar ha fungerat som bostad.
Måste man ändra taxerings kod och isåfall hur går man till väga och vad kostar det?
Tacksam för svar då jag googlat runt som en tok och inte blir klokare

Vi köpte en villa av kommunen ifjol som använts som gruppboende i nästan 20 år (har för mig den också hade kod 8xx men kan ej svära på det). Jag ringde då skatteverket som gav mig beskedet att taxeringskoden ändras automatiskt beroende på vem som är ägaren av fastigheten den första januari. Mycket riktigt har vi kod 220 nu då vi tog över ägandet i mars i fjol.

Tips att tänka på om du tänkt ta bolån till köpet. Alla banker ger ej bolån om fastigheten ej är "korrekt" taxerad. Den bank vi var kunder hos vid detta tillfälle vägrade låna ut pengar utan ifrågasatte om det verkligen var ett hus osv. Den bank vi bytte till nöjde sig med en värdering av säljande mäklare och meddelandet jag fick från skatteverket om taxeringskoden.

Även ett bygglov måste fixas, för ändrad användning av fastighet.

Wow kollade in din härliga blogg vilket jobb!! Denna kyrka har redan en inredd lägenhet och i ytterligare en byggnad finns oxå en så måste man ha bygglov då?? isåfall vad kostar mellan tummen och pekfingret ett sådant? Drar öronen åt mig då det stått till salu i mer än två år trots bra skick och lågt pris.

saalina skrev:
Wow kollade in din härliga blogg vilket jobb!! Denna kyrka har redan en inredd lägenhet och i ytterligare en byggnad finns oxå en så måste man ha bygglov då?? isåfall vad kostar mellan tummen och pekfingret ett sådant? Drar öronen åt mig då det stått till salu i mer än två år trots bra skick och lågt pris.
Ja, lite har vi hunnit göra.
För att man ska få bo där måste man ändra användning av fastigheten, fick det förklarat av kommunen. Vi fick betala 3600 för tre år sedan.
Kan ju vara så att kommunen inte vill ändra användningen av fastigheten, därför ingen vill köpa det.
Men ring till kommunen och prata med dom.

Tack ska göra det

Jag har varit i kontakt med Skatteverket i en liknande fråga, men då att taxera om från 220 till 3xx. Detta eftersom en hyresfastighet med 4 lägenheter hade typkod för 1-2 familjer. Detta skedde alltså inte per automatik, men däremot var det bara att skicka in en blankett där man framförde sin önskan och inom tre månader fick man nya taxeringsuppgifter. Gratis var det också!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.