25 558 läst ·
16 svar
26k läst
16 svar
Hur funkar det att be om momsköp på maskin från privatperson?
Sida 1 av 2
Jag har sett en maskin på annons, ägs troligen av privatperson då priset inte nämner moms.
Då jag har verksamhet så vill jag gärna att det var momsbelopp.
1) Jag gissar då att jag åker och köper den, skriver kvitto som nämner moms.
2) Jag åker hem, och gör avdrag.... Men hur funkar det för hans del. Han måste väl deklarera detta och betala in den momsen? Drabbas jag om han inte gör det?
2) Jag åker hem, och gör avdrag.... Men hur funkar det för hans del. Han måste väl deklarera detta och betala in den momsen? Drabbas jag om han inte gör det?
Du kan inte lyfta någon fiktiv moms.
Och han kan ju skriva vad som helst på ett kvitto men det hjälper inte dig ett endaste dugg för du kan inte lyfta någon moms från en icke momsredovisningspliktig privatperson.
Du kan däremot ta in maskinen i firman men till det pris du gav för den.
Och han kan ju skriva vad som helst på ett kvitto men det hjälper inte dig ett endaste dugg för du kan inte lyfta någon moms från en icke momsredovisningspliktig privatperson.
Du kan däremot ta in maskinen i firman men till det pris du gav för den.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Du kan inte dra någon moms om du köper från en privatperson.Yrrol skrev:Jag har sett en maskin på annons, ägs troligen av privatperson då priset inte nämner moms.
Utan du bokför kostnaden som vanligt men utan moms.
Glöm inte att skriva ett ordentligt kvitto.
Vissa skriver en högre summa på kvittot men det får man inte...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Precisoceanis skrev:
Ja nu är det inget lömskt utan en maskin till min bondgård. 
- Bara att jag tycker det är kul att tavara på kvinnon och fåtillbaka några kronor vid deklarationen.
Revisorn försökte förklara någongång hur jag skulle göra, det var därifrån jag uppfatta något om vikten att begära moms vid köp men jag missförstod nog.
Fast det var något mer än moms. Han gav ett exempel och jag vann mer än bara momsen.
- Bara att jag tycker det är kul att tavara på kvinnon och fåtillbaka några kronor vid deklarationen.
Revisorn försökte förklara någongång hur jag skulle göra, det var därifrån jag uppfatta något om vikten att begära moms vid köp men jag missförstod nog.
Fast det var något mer än moms. Han gav ett exempel och jag vann mer än bara momsen.
Redigerat:
Om nu den här privatpersonen ville ha 1000 kronor för prylen, hade det väl varit rätt dålig affär att behöva betala in 200 kr i moms. Då hade hen ju behövt lägga på 250 kronor och sålt den för 1250 till dig för att få in momsen som du skulle du kunna dra. Inget vunnet alltså.
OM det nu var så att en privatperson kunde sälja med moms, vilket det inte är...
OM det nu var så att en privatperson kunde sälja med moms, vilket det inte är...
Nu är det större summa det handlade om.
Och ja, det är väl klart att alla säljare oavsett privat eller butik har räknat ut det i sin prissättning.
Jag tycker det är kul att redovisa samt återfå. Inte till den nivå att jag går drastiskt minus, men även vid pluss minus noll så är det fortfarande roligare - för mig.
Så var det somsagt revisorn som sa åt mig, men jag missade nog att det bara gällde köp från butik.
---
Hur funkar det med avräkningar då, mina traktorer och annat räknar dom ju bitvis av på något vis. Är detta bara gällande saker som är köpta för lånade pengar kanske?
Och ja, det är väl klart att alla säljare oavsett privat eller butik har räknat ut det i sin prissättning.
Jag tycker det är kul att redovisa samt återfå. Inte till den nivå att jag går drastiskt minus, men även vid pluss minus noll så är det fortfarande roligare - för mig.
Så var det somsagt revisorn som sa åt mig, men jag missade nog att det bara gällde köp från butik.
---
Hur funkar det med avräkningar då, mina traktorer och annat räknar dom ju bitvis av på något vis. Är detta bara gällande saker som är köpta för lånade pengar kanske?
Redigerat:
Vad ligger nypriset på? ( exl moms )Yrrol skrev:Nu är det större summa det handlade om.
Yrrol, det blir ingen moms om inte säljaren är momspliktig. Om du däremot köper av en näringsidkare är det viktigt att du får en riktig faktura som du kan lägga till grund för bokföringen, bl a att dra av den ingående momsen om du har köpt till din egna momspliktiga verksamhet.
När du köper in maskinen i verksamheten ska den oavsett moms skrivas av över sin livstid, det kan din bokförare eller revisor hjälpa fig med.
När du köper in maskinen i verksamheten ska den oavsett moms skrivas av över sin livstid, det kan din bokförare eller revisor hjälpa fig med.