Byggahus.se

Hur funkar denna brytare?

1. F
    Medlem · 1 510 inlägg
    Hej
    Detta hör väl kanske inte ihop med "bygga hus" men Byggahus.se är det bästa forumet jag känner till. Så jag hoppas att ni ursäktar.

Min mamma har en elmoped, titan zero R2, där tändningslåset börjat strula. Jag tänkte byta detta till en brytare. Jag köpte denna på biltema, som har tre stift.
    https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/strombrytare-kvadratisk-2000016436

Då jag slår på den startar mopeden som den ska, men då jag bryter strömen så stängs inte mopeden av.
    Jag testade med en vanlig strömbrytare till en lampa och med den funkar av och på som det ska.
    På brytaren från Biltema är det som sagt tre sitft, men jag blir inte klok på hur den ska kopplas. Tre stift, hur svårt kan det vara, man känner sig ju skapligt korkad?
    Tacksam för tips.
    Mvh
    Fredrik

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 555 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Gissningsvis är det väl ett stift till kontrollampan som delas med lasten, eftersom den beskrivs på Biltemas hemsida som till/trån. Mät med en multimeter hur det är kopplat internt i brytaren.

Varför det inte fungerar på elmoppen är svårare att svara på. Var det bara två ledare till tändningslåset? Har du något elschema?

3. F
    Medlem · 1 510 inlägg
    Hej
    Japp, det är bara två kablar till tändningslåset. En svart och en röd.

Kan det vara så att ett stift på brytaren är för plus och de två andra stiften är till samma minuspol?
    Låter det rimligt?
    Mvh
    Fredrik

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 555 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Nej. Det vore meningslöst att ha en brytare som bara kortsluter plus och minus.

Däremot är det säkert så att ett stift är till plus (troligen mittstiftet), ett är till det man vill bryta och ett är till minus (via kontrollampan). Mät, allt annat är bara spekulation.

5. harka
    Medlem · Stockholm · 333 inlägg

harka

Medlem
    om jag ska försöka minnas/tolka mitt egna, årsgamla foto av strömbrytaren så hade jag minus på terminalen "under lysdioden" och med plus på terminalen längst bort (till höger i bilden) så tändes lysdioden och mittstiftet blev kopplat till plus vid tillslag av brytaren
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-12-26_0-7-18.png

så för att få en vanlig on/off-funktion på strömbrytare så borde TS två tåtar kopplas till de två högra stiften

okänt för mig vilka spänningar som finns på tåtarna -- moppen verkar ha 72V och om den spänningen ligger på tändningslåset (mindre troligt?) så bör det vänstra stiftet inte kopplas in (lysdioden ryker), men om det är 12V så borde lysdioden kunna tändas om minus kopplas på den vänstra terminalen

med reservation för minnesluckor/paltkoma

• Laddar…
  6. F
    Medlem · 1 510 inlägg
    Hej
    Enormt stort tack för alla svaren!
    -Harka, bilden du bifogade på din brytare ser ju exakt ut som min brytare tycker jag.

I tändningslåset ska det vara 12 V, enligt återförsäljaren.

Jag tycker det låter som om jag troligen ska koppla in det som jag försökt rita på bilden nedan.
    OM jag vill att dioden ska lysa vid tillslag så måste jag hitta en minuspol och koppla dess stift till den.
    brytare.png

Kanske dum fråga, men är inte en minuspol detsamma som jord? (På min gamla volvo amazon har jag för mig att det är så, men kanske kan vara annorlunda på ett elfordon)

Jag bifogar även en bild på elschemat.
    zero-kopplingsschema.jpg

Mvh
    Fredrik

7. F
    Medlem · 1 510 inlägg
    Kom på att jag måste fråga om dioden i brytaren kommer bli parallell-kopplad med lasten?
    Mvh
    Fredrik

8. F
    Medlem · 1 510 inlägg
    Hej igen,
    Då jag kopplade (utan dioden) som du, Harka, sade så funkade det fint att starta och stänga av mopeden. Dvs röd på längst till höger, svart på mitten av brytaren.

Men jag upptäckte en oroväckande grej, på skoj mätte jag upp spänningen mellan kablarna till tändningslåset. Jag hade ju fått höra att det skulle vara 12v, men jag får det till ca 72v. Gissar att det bara är att bege sig till Biltema för grövre brytare, eller vad säger ni?
    Mvh
    Fredrik

9. F
    Medlem · 1 510 inlägg
    Sökte lite på elfa.se efter lämplig brytare, tror ni det spelar någon roll om det står VAC? (jag tolkar det som om förkortningen är till för växelström)
    Om jag söker på 125 VDC hittar jag bara några som ser ut som nödbrytare, vilket skulle se lite konstigt ut.
    Mvh
    Fredrik

10. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 059 inlägg

GK100

Medlem
    Kör du vidare med den du har det som skulle kunna vara problem är om strömmen den hanterar är stor och det är det knappast med en frigivningssignal till drivdonet för motorn som det verkar vara där. Spänningen 70 VDC är inget problem bara du inte försöker få med indikeringsdioden i kretsen.

11. F
    Medlem · 1 510 inlägg
    Tackar för svaret!
    Skulle du tro att dioden pajjar eller är det värre saker som hända? (jag gissar att dioden på knappen lägger sig som en parallell-koppling till "lasten", men riktigt vad det innebär i detta fall är jag osäker på)
    Mvh
    Fredrik

12. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 059 inlägg

GK100

Medlem
    Ja kopplar du det andra stiftet för dioden som man ska till minus kommer den gå sönder. Den är ju avsedd för 12 VDC och klarar väl 15-16 V som man får räkna med i en bil där laddningen ligger drygt 14 V i drift. Så hoppar du över den är allt ok som du gjort nu och vill du använda den får du i så fall koppla ett lämpligt motstånd i serie.

13. F
    Medlem · 1 510 inlägg
    Aha, enormt tack för svaret!

14. F
    Medlem · 1 510 inlägg
    Gissar dock att det borde gå att räkna ut hur stor resistans ett lämpligt motstånd bör ha? Det borde väl gå OM man vet vilken ström dioden klarar dvs 72 / I = R ?
    Dock är jag osäker vart denna minus-kabel ska dras. Jag är osäker på om chassiet på mopeden, så det är nog bäst att låta det vara som det är.
    Enormt stort tack

15. T
    Medlem · Örebro · 736 inlägg

TechChad

Medlem
    Bara för info, DC spänning är mer "krävande" av utrustningen. Så man kan inte köra med AC produkter rakt av när det är DC grejer man håller på med.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.