Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
För mig känns det som jag misslyckade i min frågeställning.

Jag är intressera att veta hur det fungerar. Vem pratar med vem. Över lika media. Vilka tjänster erbjuds etc
Hej!
Såvitt jag vet kan laddströmmen kontrolleras på lite olika vis.
I en laddbox kan man ställa in en maxström som bilen laddas med, laddaren sitter i bilen och får denna information av laddboxen.
Som tillbehör till laddbox brukar det finnas en enhet man kopplar in i elmätaren, tidigare nämnt. Enheten får information om strömförbrukningen till huset. Man har i laddboxens parametrar angett stl på huvudsäkring så boxen kan meddela bilens laddare hur mycket ström som finns tillgänglig. Enheten kopplad i elmätare kommunicerar i allmänhet trådlöst, wifi, bluetooth eller via mobilnät med laddboxen.
Vill man styra laddning baserad på timpris behöver man ett elavtal med tex tibber och en box eller lastbalanserare(enheten kopplad i elmätaren) som kan motta och skicka info till/från tibber(vanligast via husets wifi nät och internetanslutning).
I bilen kan man också ange en maxladdström och eftersom polestar är lite ”volvolik” troligen också lägga in ett tidsintervall då bilen laddar.
Finns alltså många varianter och möjligheter och vissa beror op fabrikat på kaddbox, bil mm
 
Min erfarenhet är dock att det är jävligt pilligt att styra laddningen från bilen, eller dess app. Min telefon är inte ens kompatibel med min bil (bilens fel), så jag är kanske lite biased här...

Och utan att laddlogiken vet hur mycket batteri som finns kvar, så kan den inte optimera laddningen på pris. Då är det ändå du som måste hålla reda på, hur länge den skall ladda, om du inte accepterar att betala mer för laddningen vill säga.

Slutligen så är det, som jag tidigare var inne på, viktigt att veta hur mycket energi bolagets effekttariffer påverkar laddningen. I exempelvis Göteborg så kostar det 34,50kr per extra kWh som används under maxtimmen (snitt av de tre dyraste). Detta gör att det kan bli väldigt dyrt att ladda snabbt. Eller att ta en bastu, eller om det är kallt ute och elementen går....
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi laddar bilen en gång i veckan ungefär, jag håller koll själv och rullar in bilen när jag ser att elpriset ser billigt ut.

Annars är det väl i princip bara Tibber som har någon sådan lösning.
Har det någon betydelse? Eftersom ”vanligt” elabonnemang räknar snittpriset på hela månaden?
Har liksom ingen betydelse vad elen kostar just då. Förutsatt att du inte har timdebitering
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Min erfarenhet är dock att det är jävligt pilligt att styra laddningen från bilen, eller dess app. Min telefon är inte ens kompatibel med min bil (bilens fel), så jag är kanske lite biased här...

Och utan att laddlogiken vet hur mycket batteri som finns kvar, så kan den inte optimera laddningen på pris. Då är det ändå du som måste hålla reda på, hur länge den skall ladda, om du inte accepterar att betala mer för laddningen vill säga.

Slutligen så är det, som jag tidigare var inne på, viktigt att veta hur mycket energi bolagets effekttariffer påverkar laddningen. I exempelvis Göteborg så kostar det 34,50kr per extra kWh som används under maxtimmen (snitt av de tre dyraste). Detta gör att det kan bli väldigt dyrt att ladda snabbt. Eller att ta en bastu, eller om det är kallt ute och elementen går....
Samma sak här. Min telefon är kompatibel dock men inte fibern. Himmla pillande mellan wifi och mobildata.
Frågat Kia men dom hävdar felet hos mig.

Lite utanför ämnet nu, men jag är mest orolig för bastun. Visst den värmer inte helatiden på 6kw men kommer nog påverka mest på elräkningar när effekttaxa kommer 😭 undra hur Vattenfall kommer göra någon som vet nåt om deras prisplaner?
 
X Xaktly skrev:
Har det någon betydelse? Eftersom ”vanligt” elabonnemang räknar snittpriset på hela månaden?
Har liksom ingen betydelse vad elen kostar just då. Förutsatt att du inte har timdebitering
En förutsättning är givetvis att man har timpris, jag förutsatte att det var det TS hade när denne efterfrågade att ladda så billigt som möjligt.
 
sunnis
Det räcker med en valfri laddbox med lastbalanserare, spelar inte så stor roll vilken. Ta den som din elektriker rekommenderar.

För styrningen så funkar Tibber, Greenly, Gridio mfl. Man parkopplar appen med bilen så sköter den all logik som du efterfrågar med att ladda klart innan en viss tid och välja de billigaste timmarna.

För att det ska bli någon mening med att optimera laddningen på billiga timmar så behöver du ett spotpris-avtal för elhandeln.
 
Själv har jag bergvärmepump i stort gammalt dåligt isolerat hus, Zaptec laddbox med fasvakt och Tibber som leverantör. Klarar mig på 16A huvudsäkring. Får ofta betalt för att ladda med Tibbers grid revards. Som exempel så laddade jag 3kwh a 23öre igår kväll men fick samtidigt tillbaka 7kr via deras grid rewards. Småpengar med det byggs på.
 
En fråga till er med laddboxar; Måste boxar ha tillgång till WiFi för att kunna styras?

Eller snackar de 5G e.d.?
 
S Styrman_jansson skrev:
En fråga till er med laddboxar; Måste boxar ha tillgång till WiFi för att kunna styras?

Eller snackar de 5G e.d.?
Beror på boxen.

Jag har en CTEK Njord Go, den pratar Wifi och Blåtand.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Elbilen laddar när den får signal "laddning tillåten, max X Ampere" från laddbox.
Bil och box pratar i övrigt inte med varandra. Bilen laddar bara när både box och bil tillåter det, man schemalägger/styr i antingen den ena eller andra.

I de flesta bilar kan man schemalägga laddning och begränsa strömmen. Laddboxen är då oftast en enkel "dum" box som alltid tillåter laddning.
Med vissa bilar kan en tredjepart prata med bilen över internet och ändra laddschemat i bilen automatiskt.

De flesta laddboxar har stöd för att montera en elmätare vid din inkommande elanslutning så att laddströmmen automatiskt minskas om andra förbrukare drar mycket (brukar kallas lastbalansering). Vissa kräver kabel till mellan box och mätplats, andra fungerar trådlöst.
I vissa laddboxar kan man schemalägga laddning och ställa max ström i en en app.
Vissa (få) laddboxar har inbyggd egen styrning mot elpris, laddning med överskott från solceller och "laddning inför avfärd" utan att du behöver förlita dig på tredjepartstjänster.
Vissa (få) laddboxar kan du prata med själv och låta ett eget hemautomationssystem styra allt. Kräver tid och kunskap.
Med vissa boxar kan en tredjepart prata med boxen över internet och styra laddningen.
Vissa leverantörer erbjuder olika mer eller mindre smarta styrningar, t.ex. Tibber.

Med rätt laddbox, t.ex. https://go-e.com/sv-se/ och deras controller får du alla funktioner ovan utan att förlita dig på en tredjepartssjänst. Men de kan även anslutas till t.ex. Tibber om man vill.
Tyvärr är det så att även om man har en bra installatör bör man själv ha lite koll och förståelse. Man kan lätt bli besviken på antingen funktion eller elräkning annars.
 
Lärdomen av denna tråd är väl att se över möjligheterna att ladda billigt och ordna så att laddutrustningen är installerad innan den dyra elbilen inköps.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Asså, det pratas mycket om Tibber här,,, jag fattar inte, på tibber.se finns ingen information om vad det kostar och hur det fungerar, bara att det är såå bra och att man sparar 2700:- per år med Grid Rewards och smart laddning.

När jag tittade på Tibber för 2 år sen så hade dom samma pris som alla andra. Dvs man får betala spotpris + alla obligatoriska avgifter (elcert, urprungsmärkning, mm). Gäller inte detta längre?

Vad är Smartgrid? Det sägs att man får betalt. Vad innebär det? Får man då ett ännu lägre pris än spotpriset? Är det bara strömmen till bilen man får betalt för, eller gäller det hela abonemanget?
 
Smartgrid är en balanstjänst som Tibber säljer till Svenska kraftnät, dvs Tibber kan styra när laddning skall ske och inte ske och därmed så kan de balansera elnätet en aning. Hur mycket pengar man tjänar på detta beror på hur istabilt nätet är och hur många andra som säljer liknande tjänster. Just nu byggs det bland annat tre jätteparker med batterier som skall sälja samma tjänst till SvK. Gekås i Ullared säljer också den tjänsten för sin uppvärming, frysskåp mm. Tjänsten har varit rätt lukrativ, men värdet på den håller på att utarmas nu när så många visat intresse för den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B
pacman42 pacman42 skrev:
Smartgrid är en balanstjänst som Tibber säljer till Svenska kraftnät, dvs Tibber kan styra när laddning skall ske och inte ske och därmed så kan de balansera elnätet en aning. Hur mycket pengar man tjänar på detta beror på hur istabilt nätet är och hur många andra som säljer liknande tjänster. Just nu byggs det bland annat tre jätteparker med batterier som skall sälja samma tjänst till SvK. Gekås i Ullared säljer också den tjänsten för sin uppvärming, frysskåp mm. Tjänsten har varit rätt lukrativ, men värdet på den håller på att utarmas nu när så många visat intresse för den.
Därtill bygger det på att man i princip alltid har sin elbil inpluggad i elnätet vilket väl också är fallet om man kör 20+ mil om dagen. Men annars är ju det trevliga med elbil jämfört hybrid att endast ladda ett fåtal gånger i månaden ungefär som en bensinbil.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
B bygges skrev:
Men annars är ju det trevliga med elbil jämfört hybrid att endast ladda ett fåtal gånger i månaden ungefär som en bensinbil.
+1 på det här!

Hybriden står konstant på laddning, medans elbilen behöver laddas kanske 1 gång i veckan!

Rent slitage mässigt borde det också vara bättre att man inte jämt pluggar in kablar tänker på kabeln och uttaget i bilen! Men även batteriet, hade lite smått ångest på min semester när man laddade med mormorsladdare hos vänner o släkt som ville att man skulle ladda med "natt-el". Blev att man småladdade och kom sakta mot målet 80-100%. Pga att man ibland även tog en tur med bilen. Säg man hade lyckats ladda till 60%...sen körde man och var nere i 30% och nästa natts laddning var man på 70% osv osv....borde ju slita mer på batteriet än att man laddar bilen när den är på 15% till 80% på en enda gång..?

Har lite den här erfarenheten av mobiltelefoner. Men det kanske fel jämföra dessa fast det än är samma typ av batterier i elbilarna.

Men även på laddaren i bilen och själva laddboxen som behöver slå på och slå av borde det bli slitage...?

Men det kanske inte är nåt som slits så?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.