15 572 läst ·
130 svar
16k läst
130 svar
Hur fungerar relationen: elbil, laddbox, elleverantör ?
Som rubriken säger: hur fungerar det?
Vi bor i villa, jag kör en Polestar och planerar installera laddbox men lider just nu av "information overload".
Jag vill kunna ladda min bil så billigt som möjligt, värmepanna/spis får inte bli utan ström och bilen ska vara laddad på morgonen.
Vi bor i villa, jag kör en Polestar och planerar installera laddbox men lider just nu av "information overload".
Jag vill kunna ladda min bil så billigt som möjligt, värmepanna/spis får inte bli utan ström och bilen ska vara laddad på morgonen.
- Golvvärme via bergvärmepumpE elmont skrev:
- olika, vill att bilen ska vara full laddad på morgonen
- huset nytt, vet ej ( 130 kvm)
- två pensionärer
Men ärligt, förstår inte hur denna information har betydelse för min fråga?
Köp en box som övervakar strömförbrukningen i huset och laddar med det som inte andra förbrukare använder. Dvs, de flesta boxar har denna funktion.
Då kan du ladda med det som finns och oftast kommer det att räcka till. Behöver du mer laddkräm under natten på vintern, ja då får du säkra upp huset.
Då kan du ladda med det som finns och oftast kommer det att räcka till. Behöver du mer laddkräm under natten på vintern, ja då får du säkra upp huset.
De flesta laddboxar har en lastbalanserare som tillbehör, pluggas numera in i elmätares kommunikationsport P1/HAN etc utan krav på elektriker, ring din nätägare och be dem aktivera porten i din elmätare. Lastbalanseringen ser till att värmepannan inte blir utan ström.
Så billigt elbilsladdning som möjligt brukar innebära Tibber eller liknande där laddning går på automatiskt när timpriset är som lägst och numera även när frekvensreglering av elnätet behövs. Timpris påverkar ju dock även din uppvärmningskostnad så du behöver själv räkna på den ekvationen.
Så billigt elbilsladdning som möjligt brukar innebära Tibber eller liknande där laddning går på automatiskt när timpriset är som lägst och numera även när frekvensreglering av elnätet behövs. Timpris påverkar ju dock även din uppvärmningskostnad så du behöver själv räkna på den ekvationen.
Lastbalansering : check.pacman42 skrev:
Jag har läst att vissa elbolag fördröjer laddningen till småtimmarna innan laddning startar Det funkar tydligen bara mellan vissa laddboxar och vissa elbolag?
Visst, det går hantera manuellt men....
För mig känns det som jag misslyckade i min frågeställning.
Jag är intressera att veta hur det fungerar. Vem pratar med vem. Över lika media. Vilka tjänster erbjuds etc
Jag är intressera att veta hur det fungerar. Vem pratar med vem. Över lika media. Vilka tjänster erbjuds etc
du får vara spindeln i nätet och prata med allaLars-Göran Lindström skrev:
de andra har ingen vinning med att kommunicera med tredje part, de väljer lätta jobb typ sätta upp, koppla in sälja gejer
Nja, tänker du på Tibber (och liknande) så styr de helt efter elpriset. Men om du inte har styrning även på annan förbrukning så kommer vi tillbaka till att du bör ha koll på hur mycket du laddar elbilen, det kan vara så att det inte lönar sig ändå.Lars-Göran Lindström skrev:
Och skall vi vara krassa så är det mer lönsamt att själv hålla koll på vilken dag elbilen bör laddas (genom att övervaka elpriserna över tid) än att välja den billigaste timmen. Du tjänar mer på att ladda bilen på natten på helgen jämfört med att låta Tibber styra när på natten du skall ladda mitt i veckan...
om du har en engagerad elektriker som jag har så löser han allt detta åt digLars-Göran Lindström skrev:
men det blir den utrustningen och tjänster som han vill och har erfarenheter om
dina valmöjligheter blir näst intill obefintliga.
Jag byggde egna laddboxar och styr dem själv efter elpriserna (timpriser), men det räcker som sagt var inte för att optimera på elpriset, jag får varje dag säga till frugan att hon skall ladda inatt, eller vänta en dag till innan det är dags (beroende på hur lite batteri hon har i sin elbil). I mitt fall så är det laddning varje natt som gäller då jag har laddhybrid...Lars-Göran Lindström skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Du får hålla ihop det själv om du vill optimera.Lars-Göran Lindström skrev:
Men med en samrt laddbox (de flesta har detta om man väljer de tillval som ev behövs) och en app så kan den koppla upp sig och ta hänsyn till elpriset (för tex Tibber) och ev solceller osv. Du behöver förstås en ellevernatör som har timpriser om detta skall optimeras bäst
Vilken elbil du har spelar då ingen roll, och i appen/elboxen så får du sätta när bilen skall vara laddad. I bilen kan du också sätta om det är 100% eller 80% tex
Shälv så har vi två laddbara bilar, en elbil med mindre batteri och en laddhybrid så vi kör allt manuellt med vanligt rörligt elpris (dvs inte timpris). Jag kan liksom inte välja min elförbrukning i så stor utsträckning och har (ännu) inte solceller, så deta är lättast.
Jag kopplar in den ena bilen när den är hemma, och sen innan läggdags kan man då koppla över till den andra (om båda behöver laddas) så är båda oftast fullladdade på morgonen. En dubbel laddbox hade kanske varit smidigt, men dom kostar också väldigt mkt mer.