Hej!

Lite enkel värmekunskap :)

Jag har fjärrvärme som via cirkualtionspumpen i fjärrvärmecentralen skickar ut varmt vatten till mina radiatorer. Hur fungerar det när alla radiatorer är avstängda, pumpen går väl hela tiden, vart pumpar den vattnet när allt är avstängt och det inte behövs nån cirkulation?

Hoppas ni förstår hur jag menar? :)

Bambi skrev:
Hur fungerar det när alla radiatorer är avstängda, pumpen går väl hela tiden, vart pumpar den vattnet när allt är avstängt och det inte behövs nån cirkulation?
Det brukar vara en centrifugalpump
http://media-2.web.britannica.com/eb-media/58/3658-004-061948E8.gif
så om man stryper vattenflödet stiger trycket lite, men egentligen händer inget annat än att vattnet snurrar runt med pumphjulet utan att kunna ta sig därifrån. Låter man det vara så en längre stund kan pumpen bli överhettad och skadas eftersom ingen värme transporteras bort med vattnet. Det beror förstås på pumpens konstruktion, men jag har för mig att det stod i instruktionsbroschyren till min pump att det var olämpligt att låta den gå längre stunder mot stängd ventil.

Tack Mulpac!

Jag visste jag kunde lita på dig!

Jag försöker ju optimera mitt värmesystem. Du och jag diskuterade att vid fjärrvärme så ska man ha så högt delta T som möjligt pga felavläsningen. Så kör jag på vintern och det fungerar bra men då jag har 10m kulvert så undrar jag om det är bra att köra hög framledning nu när bara något element hoppar på då å då eller som det bara är min vattenburna handdukstork som begär värme(bara på av på den, ingen termostat). Blir inte förlusten i kulverten mycket högre med hög framledning och procentuell hög när jag bara behöver lite flöde till handdukstorken, kanske bättre att köra lägre framledning tills dess att alla element på ovanvåningen och golvvärmen nere kommit igång? Eller rent av köra handdukstorken på elpatronen?

Bambi skrev:
då jag har 10m kulvert så undrar jag om det är bra att köra hög framledning nu, kanske bättre att köra lägre framledning tills dess att alla element på ovanvåningen och golvvärmen nere kommit igång?
Tja, det verkar ju vettigt att försöka få ner temperaturen i kulverten. Tänker man sig extremen att man skulle kunna klara sig med samma temperatur som det är i marken skulle man ju helt få bort förlusten i kulverten. Lågt flöde och låg returtemperatur har ju i och för sig fördelen att man får ner förlusten i returröret i kulverten. Fast rimligtvis borde man få mer förluster i kulverten om man värmer upp den onödigt mycket. Jag gissar att det bästa för kulverten är att inte skicka ut varmare vatten än man behöver och hålla så låg cirkulation som möjligt med den framledningstemperaturen.

Tack Mulpac!
Låter rimligt, jag testar de!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.