Som nybliven husägare måste jag pinsamt nog ställa en fråga om min bergvärmepump och dess funktion. Pinsamt just för att svaret förmodligen är självklart för alla utom mig :)

Vi har bott i vårt nya hus i tre månader. Här finns en Thermia Villa Bas 60. Den är från 1999 och saknar display, så man kan inte se värmekurvor och annat. Den står idag inställd på Auto.

Värmen är bra i huset, skulle tro att den ligger omkring 20-21 i snitt. Jag ser däremot på elräkningen att vi under de tre månader vi bott i huset, använt ungefär lika mycket el som föregående ägare använde under samma månader förra året. Det känns lite underligt med tanke på att förra årets månader var minst sagt svinkalla, medan årets har varit betydligt varmare. Alltså borde årets förbrukning ha varit något lägre. Elpatronen bör föregående år ha varit igång flertalet dagar, medan i år i stort sett ingen dag alls.

Detta gör mig förstås fundersam på hur man kan ställa in en sådan här bergvärmepump. Hur fungerar den? Som jag förstår det, finns det en utegivare som känner av utetemperaturen och genom detta, reglerar värmen inne. Det innebär alltså att även om jag sänker värmen på radiatortermostaterna, så ger väl fortfarande bergvärmepumpen lika mycket energi ut i systemet, även om det egentligen inte behövs? Alltså, jag kan inte med radiatortermostaterna reglera elförbrukningen, det är väl så min fråga ska ställas.

Om mitt antagande är korrekt, hur kan jag ta reda på vilka inställningar som är gjorda i pumpen vid installation, dvs vilken önskad rumstemp som är inställd osv?

Y
Har ingen större aning om hur gamla Thermia funkar, men ställ din fråga på värmepumpsforum.com där det finns stor kompetens.:)

Stort tack för det!

D
EndZone skrev:
Detta gör mig förstås fundersam på hur man kan ställa in en sådan här bergvärmepump. Hur fungerar den? Som jag förstår det, finns det en utegivare som känner av utetemperaturen och genom detta, reglerar värmen inne. Det innebär alltså att även om jag sänker värmen på radiatortermostaterna, så ger väl fortfarande bergvärmepumpen lika mycket energi ut i systemet, även om det egentligen inte behövs? Alltså, jag kan inte med radiatortermostaterna reglera elförbrukningen, det är väl så min fråga ska ställas.

Om mitt antagande är korrekt, hur kan jag ta reda på vilka inställningar som är gjorda i pumpen vid installation, dvs vilken önskad rumstemp som är inställd osv?
Nej, det är helt fel. Om du sänker temperaturen med termostaterna och värmen sjunker i huset, så minskar energiåtgången. Att värmepumpen reglerar framledningstemperaturen till radiatorerna betyder inte att energiåtgången bestäms enbart av värmepumpen, eftersom det är hur mycket som vattnet svalnar av i radiatorsystemet som avgör energiförbrukningen. Om radiatorerna avger mycket värme, så svalnar alltså vattnet av mer och behöver värmas upp mer för att komma upp i "rätt" temperatur.

Men sedan skall man om det är en någotsånär modern värmepump ändå helst grovreglera temperaturen på värmepumpen istället, så att den inte skickar ut högre temperatur än nödvändigt, då hög temperatur är extra jobbigt för värmepumpen. Så om du vill sänka temperaturen så skall du se om det finns någonstans där du kan justera värmekurvan på pumpen först och främst.

Har du ingen display på värmepumpen alls ? Normalt brukar det sitta en knappsats under själva displayen där du kan se olika inställningar och ändra på dessa.

DIY_freak: Tack så hemskt mycket för informationen!

NetNut: Njae, det verkar som att display inte var hett på den här modellen... Se bilden nedan.

• bild4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej En gammal villa bas,Nej någon kurva ser du inte men du har väll någon givare på framledningstemperaturen/returen så du ser vilken temperatur du skickar ut.Om du skickar ut 40grader på fram runt nollan så motsvarar det värmekurva 40.Något du kan se upp med när det gäller din vp är att när den startar med kompressorn så den inte stannar efter en stund och patron går in och tar över om du fortfarande har ett värmebehov.Annars är det som vanligt att du kollar smutsfiltret på returen så det är rent(om du nu har något) och kolla så du har en diff på framleningstemperaturen/returen ligger runt 8grader när kompressorn har gått ca5-10minuter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.