1. Vad är en "000" list för något?
2. När det gäller el så tror man inte, man vet eller så mäter man så man vet (dom som tror brukar förr eller senare hamna hos St Per)

Åter till dina armaturer, du alltså en effekt på 55x2x80 = 8800W + lite förlusteffekt i driftdonen (gissningsvis 10%) så totalt har du en last på nära 9700W (cos fi ligger väl ganska nära 1 på elektroniska driftdon) som skall brytas - det är då rätt exakt 16A per fast. Dock har elektroniska driftdon en startström som du måste ta hänsyn till - Fagerhult har en bra skrift om belysning i allmänhet(http://np.netpublicator.com/netpublication/n92763527).

Kontaktor är lösningen för dig (eller DALI t.ex)

D
1. Jag är osäker på namnet men min handledare brukar benämna den som en 000-list. Man sätter den på en skena i kabelskåpet och trycker sedan in ett par knivsäkringar i den. Från listen drar man sedan t.ex. matning till diverse installationer.
2. Jag tror, eftersom jag inte är behörig att masa runt i skåpen p.g.a. min lärlingstitel. Handledarna är dessutom inkapabla att ge mig ett tillfredsställande svar som jag känner att jag förstår, trots åtskilliga utfrågningar och av den anledningen söker mig därför till andra informationskällor som sagt, jag vill förstå, jag vill veta..

Yes, jag är medveten om att effekten blir så pass hög, men trots detta finns det inget ställe att koppla in en kontaktor till, för matningen sker via listen. Hjälper/spelar det någon roll om jag berättar att installationen sker i en tunnel under jord? Borde ju inte vara annorlunda i mina ögon, men man kan aldrig vara säker. Vad som verkar ointressant i ens egna ögon kan vara guld värt för någon annan, så att säga.

Tackar för svar i vilket fall som helst, alltid ger det mig någonting :)

Går ju alltid att sätta en kontaktor i för ändamålet avsedd kapsling utanför kabelskåpet, t.ex i anslutning till 1:a kopplingsdosan

Ska bara tillagga att det ar mer an bara din larlıngstitel som gor att du inte ar behorıg. Dın handledare ar hogst troligt ınte behorig heller. :)

//Patrik

D
Grottan skrev:
Går ju alltid att sätta en kontaktor i för ändamålet avsedd kapsling utanför kabelskåpet, t.ex i anslutning till 1:a kopplingsdosan
Jag får väl helt enkelt fråga ut mina handledare när de kommer tillbaks från semestern igen och innan vi spänningssätter anläggningen. Tacksam för resonemangen.

Patrik_Hed skrev:
Ska bara tillagga att det ar mer an bara din larlıngstitel som gor att du inte ar behorıg. Dın handledare ar hogst troligt ınte behorig heller. :)

//Patrik
Låter orimligt att båda mina handledare skall sakna behörighet och ha fel i ändamålet, har kontrollerat installationen flera gånger med dem, det jag finner märkligt. Den ena förslog att jag drog allt i en enda slinga utan kopplingsdosor medan andra rekommenderade dosorna av estetiska, så väl som praktiska skäl, vilket även jag föredrog. :)

Troligtvis har Patrik_Hed helt rätt när det gäller behörigheten. Är det ett företag utan anställda har han naturligtvis behörighet men är det några som är anställda minskar ju oddsen med antalet anställda.

D
elmont skrev:
Troligtvis har Patrik_Hed helt rätt när det gäller behörigheten. Är det ett företag utan anställda har han naturligtvis behörighet men är det några som är anställda minskar ju oddsen med antalet anställda.
Hur fungerar det egentligen? För att syssla med diverse saker krävs det ju som sagt behörigheter o.dyl. inte sant? Är det vanligt att företag förbiser dessa grejer menar du/ni?

Normalt det är endast en i företaget som är behörig installatör, alla andra arbetar under den behörige genom delegation eller under dennes överseende.
Och arbetar du med el så blir jag förvånad över att du inte vet hur det fungerar med behörigheten ??

Drs ut en kabel från din 000 list till en kontaktor monterad i en kapsling placerad på lämpligt ställe. Från kontaktorn matar du sedan belysningen. Och kontaktorn styr du medelst en vanlig brytare alternativt tryckknapp och impulsrelä om du vill kunna styra från flera ställen

Tycker dock att det låter som att det fattas en del kunskap. Gör du detta privat eller är det som anställd?

Och får man fråga varför du ska mata anläggningen med knivsäkringar?

D
elmont skrev:
Normalt det är endast en i företaget som är behörig installatör, alla andra arbetar under den behörige genom delegation eller under dennes överseende.
Och arbetar du med el så blir jag förvånad över att du inte vet hur det fungerar med behörigheten ??
Jag har nyligen börjat "arbeta" som lärling så det är väl inte direkt förvånansvärt att jag inte har koll på allt?

Rikard Ågren skrev:
Drs ut en kabel från din 000 list till en kontaktor monterad i en kapsling placerad på lämpligt ställe. Från kontaktorn matar du sedan belysningen. Och kontaktorn styr du medelst en vanlig brytare alternativt tryckknapp och impulsrelä om du vill kunna styra från flera ställen

Tycker dock att det låter som att det fattas en del kunskap. Gör du detta privat eller är det som anställd?
Det saknas en jäkla massa kunskap vill jag påstå. Som jag tidigare nämnt är jag lärling och har inte jobbat många timmar alls ute på "fältet". Skolan gav oss väldigt begränsad praktik och den teoretiska kunskapen var man väl inte överdrivet bäst på tyvärr. Jag försöker endast förstå hur mina handledare velat ha installationen då jag själv inte tyckt det låter rimligt. Den installation jag drar nu är efter mina handledares instruktioner och ingen av dem har tyckt det låter konstigt. Dessutom med tanke på att de arbetat på nuvarande arbetsplats i flera år drar jag mig från att ifrågasätta deras arbetsmetoder. Jag vill som sagt bara förstå..

Rikard Ågren skrev:
Och får man fråga varför du ska mata anläggningen med knivsäkringar?
Jag vet inte om att det har något att göra med att jag till 98 % arbetar under jord?

Över eller under jord spelar ingen roll, det är samma saker som gäller. Är du ny ska du fråga din handledare eller någon annan som som vet så fort du blir tveksam och aldrig göra det du tror är rätt utan att veta säkert. Att fråga visar att du har ett ansvar för ditt arbete och INGEN tror att en som nyss börjat sin yrkesbana kan speciellt mycket, och ser det då som en styrka att du vågar fråga.
Att genom ett forum på internet försöka skaffa "rätt" information om ett specifik arbete kan vara mycket vanskligt. För att få rätt info. måste den som svarar ha hela bilden klar för sig, och det är oftast näst intill omöjligt om man inte personligen "sett" projektet och vet va som från början är tänkt och varför.

Jag tycker du ska ta dit dina handledare och be de förklara hur och varför de tänkt göra si och så. Det är ju inte våran sak att sätta oss över hur de vill ha anläggningen utförd. Kanske är det något du inte fått grepp om ännu

En som fortfarande är lärling får man väl inte släppa ensam utan handledare på plats väl eller?

D
elmont skrev:
Över eller under jord spelar ingen roll, det är samma saker som gäller. Är du ny ska du fråga din handledare eller någon annan som som vet så fort du blir tveksam och aldrig göra det du tror är rätt utan att veta säkert. Att fråga visar att du har ett ansvar för ditt arbete och INGEN tror att en som nyss börjat sin yrkesbana kan speciellt mycket, och ser det då som en styrka att du vågar fråga.
Att genom ett forum på internet försöka skaffa "rätt" information om ett specifik arbete kan vara mycket vanskligt. För att få rätt info. måste den som svarar ha hela bilden klar för sig, och det är oftast näst intill omöjligt om man inte personligen "sett" projektet och vet va som från början är tänkt och varför.
Rikard Ågren skrev:
Jag tycker du ska ta dit dina handledare och be de förklara hur och varför de tänkt göra si och så. Det är ju inte våran sak att sätta oss över hur de vill ha anläggningen utförd. Kanske är det något du inte fått grepp om ännu
Okej. Då är jag med.
Jag brukar göra detta, frågar hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Jag förstår hur du tänker men när jag nu återigen grundar frågeställningarna var det inte det specifika arbetet jag var ute efter utan mer om hur funktionen skiljer sig från att dra matning direkt till en brytare jämförelsevis dra den till en dosa och därefter till en brytare.. Jag undrade egentligen om man fortfarande kunde bryta strömmen om man inte kopplar matningen direkt till brytaren utan till dosan där allt är sammankopplat? Sedan blev jag så pass nyfiken i allt annat att mina frågeställningar glömdes bort en aning.

Glufsglufs skrev:
En som fortfarande är lärling får man väl inte släppa ensam utan handledare på plats väl eller?
Det är alltid många saker man inte får göra som sker ändå. Skyliftar får man inte köra utan kort, inte heller truckar, ändå förekommer det en väldans massa "undantag". Jag tror dock du har helt rätt, i alla fall får vi inte koppla in en installation och spänningssätta den utan att en handledare kontrollerat och godkänt den. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.