Jag har tillfälligt monterat ner mina 400 V element för att komma åt att renovera.

Det finns 3 trådar till varje element. En skyddsjord och brun och svart.

På gruppschemat står att det är16A säkringar men tittar jag är det bara 10A. Tre säkringar för varje grupp.

Kan någon förklara hur detta funkar för jag misstänker att det är 2 faser till varje element ?
Hur leds strömmen tillbaka utan nolla ?
 
Ta och läs ”Det svenska elsystemet”,
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
Där förklaras ”allt”.

När något kopplas mellan två/tre faser så behöver inte nollan vara med eftersom strömmen går tillbaka via andra/tredje fasen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ta och läs ”Det svenska elsystemet”,
[länk]
Där förklaras ”allt”.

När något kopplas mellan två/tre faser så behöver inte nollan vara med eftersom strömmen går tillbaka via andra/tredje fasen.
vad trevligt :) då vet jag det . Tack !
Men varför finns 3 säkringar på ett tvåfassystem? Är det vanligt med 10A på element ?
 
Till en värmegrupp med tvåfaselement så brukar man koppla in elementet1 mellan L1 & L2, elementet2 mellan L2 & L3, elementet3 mellan L1 & L3, osv, på så sätt så fördelas effekten så jämnt som möjligt mellan faserna.

Om man kör 10A eller 16A beror på hur stora/många elementet det är på gruppen.
Man kan tex välja två 10A-grupper istället för en 16A-grupp, fördelen med två grupper är att inte all uppvärmning slås ut om en grupp skulle bli överbelastad.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.