Hur fungerar denna fläkt?
Hörde ett skramlande ljud häromdagen... plockade av fläkten och spände skruven som håller bladen. fläkten tystnade ett tag men började sedan skramla igen.... Plockade av fläkten igen o märkte då att bladet har stor möjlighet att röra sig "in o ut". Ska bladen kunna röra sig flera mm in o ut? eller ska den sitta helt fast?
Om så är fallet, hur fixar jag detta? ska jag öppna upp fläkten/motorn o göra något där inne?
Hörde ett skramlande ljud häromdagen... plockade av fläkten och spände skruven som håller bladen. fläkten tystnade ett tag men började sedan skramla igen.... Plockade av fläkten igen o märkte då att bladet har stor möjlighet att röra sig "in o ut". Ska bladen kunna röra sig flera mm in o ut? eller ska den sitta helt fast?
Om så är fallet, hur fixar jag detta? ska jag öppna upp fläkten/motorn o göra något där inne?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Jag vet inte hur just sådana här fungerar, men ett stort axialspel på en motor betyder typiskt att lagringen är slut... Du får ta isär och kolla.
Sådana fläktar har ofta ett stort "glapp" i drivaxlen, men skramlar den så byt till en ny.
Går fläkten sönder finns det stor risk att kylkompressorn överhettas/skadas.
(går som sagt inte att reparera)
Går fläkten sönder finns det stor risk att kylkompressorn överhettas/skadas.
(går som sagt inte att reparera)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden