Hej!
Jag har kollat på ett hus som ligger i detaljplansområde som tillåter max byggyta 100 kvm. Huset är på 70 kvm och garaget på 30 kvm.
Det jag funderar på är när regler för attefallshus går före detaljplan? Hur vet man om man får bygga attefallshus i detaljplansområde? När läser jag detaljplansbestämmelserna så känns det rätt kört men samtidigt läste jag att regler för attefallshus kan gå före.
Lägger in bild på bestämmelser som gäller för området.
Hoppas nån kan göra mig lite klokare!
Jag har kollat på ett hus som ligger i detaljplansområde som tillåter max byggyta 100 kvm. Huset är på 70 kvm och garaget på 30 kvm.
Det jag funderar på är när regler för attefallshus går före detaljplan? Hur vet man om man får bygga attefallshus i detaljplansområde? När läser jag detaljplansbestämmelserna så känns det rätt kört men samtidigt läste jag att regler för attefallshus kan gå före.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Bygglovsfria komplementbyggnader (friggebod, attefall) får byggas även om det strider mot detaljplan, men om området/huset är utsett till att vara särskilt skyddsvärt kan det vara så att man inte får bygga något förutom det som står i detaljplan. Du behöver alltså börja med att kontakta kommunen och höra vad som gäller för just det området.
Attefallshusreglerna gäller utöver det som står i planen, det är hela poängenC Camsun skrev:Hej!
Bygglagstiftningen ändras från 1 dec så du kan nu glömma de gamla termerna friggebod och attefallshus. Men du får fortfarande bygga två typer av extra byggnader utan bygglov på din tomt till ditt en- eller tvåbostadshus:
1. Komplementbyggnad
2. Komplementbostadshus (en komplementbyggnad med en extra bostad i).
Dessa hus får inom detaljplan vara högst vara 30 kvm stora och max 4,0 m höga. Du får bygga hur många du vill men summan av alla dina sådana byggnader får vara max 45 kvm.
De får strida mot detaljplanens regler men du måste hålla dig inom 4,5 m från granne eller allmän plats (t ex gatan eller grönområde) annars krävs grannes skriftliga medgivande.
Och en varning: Om du bor i ett område som är byggnadskulturellt skyddsvärt så får du inte bygga sådana här byggnader bygglovsfritt. Hur vet man det? Ja, enda sättet är nog att fråga kommunens folk.
1. Komplementbyggnad
2. Komplementbostadshus (en komplementbyggnad med en extra bostad i).
Dessa hus får inom detaljplan vara högst vara 30 kvm stora och max 4,0 m höga. Du får bygga hur många du vill men summan av alla dina sådana byggnader får vara max 45 kvm.
De får strida mot detaljplanens regler men du måste hålla dig inom 4,5 m från granne eller allmän plats (t ex gatan eller grönområde) annars krävs grannes skriftliga medgivande.
Och en varning: Om du bor i ett område som är byggnadskulturellt skyddsvärt så får du inte bygga sådana här byggnader bygglovsfritt. Hur vet man det? Ja, enda sättet är nog att fråga kommunens folk.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nytt skymningsrelä fungerar ej
El -
Hej, jag behöver hjälp med att förstå hur golvvärmen fungerar - El
Värme allmänt -
Varför fungerar bakåt-knappen så illa på Byggahus plötsligt
Information & Feedback -
Varför fungerar inte Ontech 9035 efter mobilbyte till 5G?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Fungerar inbyggd Siemensfläkt Ballingslöv?
Kök