Jag har en mutad stödmur byggd av leca block. Nu måste jag "täcka" denna med något material. Jag funderar på plåt, borde det inte finnas plåt i Leca storlek? Någon som vet? Någon som har någon annan bra ide om hur man skall täcka muren?
mvh
Petsor

Vad menar du med att frostsäkra. Leca är ju så dränerande som nåt kan vara. Täck ovansidan av muren med tegelpannor för syns skull, det är snyggt.
/CC

Jag satte platonmatta på "insidan" av stödmuren, putsade "utsidan", lade kantsten ovanpå, återfyllde bakom med sand och lade dränering i botten.

Det har fungerat i en vinter i alla fall....

Hej!
Du bör absolut lägga en platonmatta eller något annat som stoppar fukten på baksidan. Om du låter fyllnadsmassorna ligga direkt mot muren kommer den att bli vattendränkt (eftersom leca suger vatten) och iskera att frysa sönder.

Utsidan putsas med fördel. Vad menar du med "plåt i lecastorlek"? Jag förstår ingenting..

Jag lyfter denna tråd då jag undrar ug samma sak. Mitt problem är att det är många olika bud på det där med fuktsäkra insidan. Förutsatt att man har lite frostsäker fylle så hävdar många (både på nätet och ILR) att platon är helt overkill. Leca både andas och är frostsäkert. Sen finns det de som hävdar att insidan måste fuktsäkras ordentligt för att förhindra frostspängningar som (den frossäkra) Lecan oundvikligen annars kommer få.

Är det någon har några åsikter om detta?

• Gilla
Josefin Johansson
  • Laddar…
Kommer det in vatten i Lecan och sen blir det riktigt kallt så fryser ju vattnet. Och vatten som fryser expanderar.

Så min gissning är att det är säkrare om man fuktskyddar den men det kan funka utan ochså beroende på hur dränerande fyllningen är.

Men Leca ska ju vara frostsäkert, vatten kan alltså tränga in och frysa utan att göra skada, varför då fuktsäkra?

Precis. Leca tål att frysa även om det är blött.

Så all fuktskydd mot gräsmattan är overkill?

Makdam/singel har man väl för skydd mot frostskjutning från jorden, inte för att hindra vatten in i lecan?

Jepp, mig veterligen är det det som är skälet.

Jag pratatde precis med grannen och han påstår att om vatten kommer in så kan det frysa sönder putsen på utsidan, därför ska man ha fusktskydda med platon, hur håller det argumentet?

Jag är inte säker, men jag tror inte det har någon betydelse. Lecan dränerar ju bort vattnet långt innan det kommer till utsidan av muren.

levan kommer utantvivel at överleva lite vatten. Dock kommer putsen att falla sönder som nymalen sand om det inte skyddas från frostsprägning. enkupigt lertegel kan vara snyggt. eller nån betongpanna, med det spelar ju lite roll hur det sur ut med omgivningen. En annan ide är att lägga markplator som skydd, tänk bara på att dom måste luta ganska mycket för annars så släpper dom igenom för mycket vatten.

Det blev ingen platon, bara makadam. Det mesta av muren är skyddad av carporten det som sticker ut lägger jag en frostsäker klinkers på.

Tack för hjälpen.

Väcker tråden .:-)

Har haft 3 stora block ute i 4 år. De blev lite smutsiga. Men inte spruckna!!!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.