Jag har en mutad stödmur byggd av leca block. Nu måste jag "täcka" denna med något material. Jag funderar på plåt, borde det inte finnas plåt i Leca storlek? Någon som vet? Någon som har någon annan bra ide om hur man skall täcka muren?
mvh
Petsor
mvh
Petsor
Hej!
Du bör absolut lägga en platonmatta eller något annat som stoppar fukten på baksidan. Om du låter fyllnadsmassorna ligga direkt mot muren kommer den att bli vattendränkt (eftersom leca suger vatten) och iskera att frysa sönder.
Utsidan putsas med fördel. Vad menar du med "plåt i lecastorlek"? Jag förstår ingenting..
Du bör absolut lägga en platonmatta eller något annat som stoppar fukten på baksidan. Om du låter fyllnadsmassorna ligga direkt mot muren kommer den att bli vattendränkt (eftersom leca suger vatten) och iskera att frysa sönder.
Utsidan putsas med fördel. Vad menar du med "plåt i lecastorlek"? Jag förstår ingenting..
Jag lyfter denna tråd då jag undrar ug samma sak. Mitt problem är att det är många olika bud på det där med fuktsäkra insidan. Förutsatt att man har lite frostsäker fylle så hävdar många (både på nätet och ILR) att platon är helt overkill. Leca både andas och är frostsäkert. Sen finns det de som hävdar att insidan måste fuktsäkras ordentligt för att förhindra frostspängningar som (den frossäkra) Lecan oundvikligen annars kommer få.
Är det någon har några åsikter om detta?
Är det någon har några åsikter om detta?
Kommer det in vatten i Lecan och sen blir det riktigt kallt så fryser ju vattnet. Och vatten som fryser expanderar.
Så min gissning är att det är säkrare om man fuktskyddar den men det kan funka utan ochså beroende på hur dränerande fyllningen är.
Så min gissning är att det är säkrare om man fuktskyddar den men det kan funka utan ochså beroende på hur dränerande fyllningen är.
levan kommer utantvivel at överleva lite vatten. Dock kommer putsen att falla sönder som nymalen sand om det inte skyddas från frostsprägning. enkupigt lertegel kan vara snyggt. eller nån betongpanna, med det spelar ju lite roll hur det sur ut med omgivningen. En annan ide är att lägga markplator som skydd, tänk bara på att dom måste luta ganska mycket för annars så släpper dom igenom för mycket vatten.