findus42 findus42 skrev:
De viktigaste lådfunktionerna är på plats
Snyggt! Här får man mindervärdeskomplex..jac med den förgyllda pelarborren och sen din studleys tool chest of dörrkarmar.. ;)

Inspirerande!

• Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
@findus42 Håller med Frustrator. Dessutom är den för fin för att bara tillverkas i ett ex. Jag förutspår, givet vad vissa betalar för plastlådor med snäpplås, att Thunderdome Design Toolbox Limited Numbered Edition har potential att bli årets julklapp bland en viss subpopulation :geek:

• Gilla
MBMB och 1 till
  • Laddar…
Kom ihåg var ni såg det först, om 100år när denna visas på museum...
Snyggt jobbat!

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Det är inte klart ännu :)

Har funderat på hur jag skall kunna bära lådan, Om det är en längre sträcka, typ ur bilen över trottoaren in i en port, så kan det fungera att bära på ryggen. Den som varit uppmärksam har säkert noterat "lufthålen"
Trälåda med metallbeslag och utskurna handtag, avsedd för anpassning till ryggburen bärlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ägnat en hel del tid åt att leta efter bra remmar. Lagom stadiga, breda remar som inte skär in i axlarna. Enda breda remmen jag hittat med ett vanligt kamlås går att få tag i på hos en tillverkare som heter Aro eller nåt. Säljs inte i närområdet eller någon annan stans. Inga återförsäljare enligt Google.

Troligen beror det på att jag inte är i ständ att formulera en tillräckligt precis sökning.

I fritidssektorn finns inget som duger. Dessutom är det som går att hitta alls kosmiskt dyrt. Thunderdoome har en budget för sina projekt. Regeln är att så mycket som möjligt skall göras av spill. Tanken att köpa ett par fallskyddsselar och plundra går fetbort.

Ett litet tillskott av pengar kan accepteras. Tänkte spännband :D. Köpa ett 50mm spännband så billigt som det går. Kapa upp i bitar. Sy ögglor och sätta ett par spännen.

När jag stod i affären slog mig tanken att det redan är sydda ögglor på spännband. En kort med två. En lång med en öggla. Det blev en större investering än planerat. Två st så slipper jag sitta en kväll med garn och segelsömmarhandske.

Tillbaka i verkstan med materialet. Dags för test.

Tänkeriet fungerar inte alltid som det ska. Konstigt vore det annars :p. Slotsen för bärremmar fick fel vinkel. Ca 90 grader fel är väl ungefär så dåligt som det går att prestera ;).

Hur falla framåt? Hittade på en lösning med ett par runda plugg med fläns. Kan låtsas att jag tänkt att en justeringsmöjlighet var en bra ide :lying:. Snyggare och slimmat.
Trädetaljer med runda pluggar och fläns monterade på en plywoodplatta som del i ett byggprojekt.
Skapa konto

Orange spännband fastsytt till träkonstruktion i en verkstad, avsedda som bärremmar.
Skapa konto

Frågan om spännen.

Skannat igenom universum och hittar inget som duger. Började skissa upp lösningar på arbetsbänken.
Arbetsbänk med skisser av spänndesign och remfästen, blyertspenna och skruv.
Skapa konto

Gjorde små ramar.
Hantverksprojekt i verkstad: träbit i skruvstäd, limmad och i förberedelse för DIY-bärsystem.
Skapa konto

Lite puts och ett par genomgående skruv senare kunde bärfunktionen testas.
Trä låda med anpassade orange spännremmar för att bära på ryggen i en verkstad.
Skapa konto

Fungerade bra. Det finns problem:thinking:. En liten tendens till att remmarna glider. Får jobba på friktionen.
Har inte kommit på ett sätt att få upp lådan på ryggen från golvet. När den väl sitter där går det lätt (nåja) att gå med den.

En snabblösning på glidproblemet var ett par inlägg i plyfa under remmarna.
Hemgjord träspänne och orange bärrem fästad på en träkista, synlig i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Bortsett från att det är groteskt överdimensionerat så fungerar det :rofl:.
Ursäktar mig med att det är de första spännenena jag gjort och jag hade ingen förlaga att titta på. Har överblivet material från ett tidigare hobbyprojekt att spinna vidare med en annan dag.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
spånhyvel och 11 till
  • Laddar…
Grymt snyggt!
Alternativet är väl annars en skräddarsydd liten pirra.

Riktigt snyggt! Jag blir enormt imponerad, inte minsta av packningstekniken. Lådan är ju dessutom riktigt snygg, jag tror Ek verkar bli det nya Svarta i år. ;)

När du nu pratar om bärremmar så är det nog tyvärr så att det som finns färdigt mestadels är avsett för friluftslivet och då är det oftast dyrt. Jag tänker t.ex. direkt på denna som jag tror är ganska ensam i sitt slag:
https://www.fjallraven.se/fire-brigade-frame-hb

Nu verkar det ju som om du har hittat en bra lösning redan men annars skulle två andra alternativ kunna vara:

1 - Kolla vad som finns i reservdelsväg hos t.ex. fjällräven. Troligtvis fortfarande dyrt men de verkar ha förvånansvärt mycket kvar. (Jag fick t.ex. nyligen tag på ett par originalspännen av samma typ som dina till en liten ryggsäck från tidigt 70-tal därifrån.) Naturkompaniet är där jag hade frågat först (inår i samma koncern som fjällräven) men då blir det per definition genast dyrt.

2 - Leta upp en begagnad ryggsäck av bra kvalitet på Blocket och slakta/modda. Denna t.ex:
https://www.blocket.se/malmo/Haglofs_ryggsack_77959929.htm?ca=23_10&w=3&last=1
En begagnad blå Haglöfs ryggsäck med vita bärremmar och metallram, prissatt till 200 kr, visas mot vit bakgrund.
Skapa konto

ClasseClas
Är inte sugen på pirra ännu. Ska ge bärandet en riktig chans.

När jag gjorde den fotmanövrerade hyvelbänksprototypen (vill minnas att den står hos @Skooda . En liten genomgång kanske vi kan hoppas på snart. Är den sönder. Hur gick det till?) laminerade jag björkplyfa för att få material till tåligare matarbrickor. Har sparat några bitar.
Närbild på laminerade björkplywoodskivor och en del av en hyvelbänksprototyp.
Skapa konto

Med detta material gjorde jag spänne version 1:2. Snyggare och med förbättrad geometri som gör att remmen inte glider av sig själv.
Ett hemmagjort spänne av laminerad björkplywood och metallskruvar fäst på ett orange spännband.
Skapa konto

Hängde på mig lådan och knallade omkring ett tag. Tänker på tillfället då jag hade en montering på Sturegatan och hittade en plats på Sibyllegatan. Hade inte varit tröttande. Testat mig fram lite hur den skall lyftas på ett bra sätt. Lovande.
Person bär träskiva på ryggen med orange spännremmar, i inomhusmiljö.
Skapa konto

Spännbandsremmarna är en höjdare. just över axeln är den tredubbel. Känns som vadering. Med de nya spännena är längden perfekt.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Villa1949 och 21 till
  • Laddar…
S
Bänken är hel och används en hel del:)(y) snart är ett litet projekt klart och en recension på G och sen är det dags att lämna den vidare, vad säger @Björn Melander om att testa den?

Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Det hade onekligen varit kul att testa den(y).
Jag har dock inte riktigt plats för den just nu. Gjorde mig av med hyvelbänken och byggde mig en moxontång istället. Uppfyller precis mina behov.

findus42 findus42 skrev:
Med detta material gjorde jag spänne version 1:2. Snyggare och med förbättrad geometri som gör att remmen inte glider av sig själv.
Glöm det jag skrev ovan om begagnade ryggsäckar. Du ligger helt klart i framkant när det gäller design av modena bärsystem. (y)

• Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Otroligt snyggt löst!

Det är ju så vackert att det gör ont att läsa.

findus42 findus42 skrev:
...Frågan om spännen...
Inte för att jag inte uppskattar ditt hantverk (version 2 blev riktigt läcker!), men här är ett alternativ för andra intresserade.
Rally-bälten finns i 2" och 3" och här kan du köpa spännen för att låsa dessa https://www.schrothracing.com/products/hardware-bar-slides
De har även en instruktionsvideo på hur det fungerar ;)

Nu är det dags att fylla hyllorna som åkte upp igår, och se om jag får något vettigt gjort då jag ändå tagit mig ut i garaget!
Garage med uppfällda hyllor, skjutdörrar och del av en bil med WRC-märke.
Skapa konto

• Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.