Har du "vågat" ställa härligheten på en våg för att se vad den väger?
Ser ut att kunna väga ett antal kilo:thinking:.

Min såghållare
Verktygshylla med ordnade sågar och såghållare på en vägg i ett verktygsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
findus42 och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Har lagt tredimensionellt pussel i dag. Kraven är höga. Ingen onödig luft. Kunna få ut vilket verktyg som helst utan att ta ut något annat. Få ner allt på bånken.

Började med de långa och de tunga grejerna som måste sitta direkt mot ryggen.
[bild]
Det fanns en plan. Det fanns problem. Skelettpistoler har en hopplös geometri. När man vänder och vrider så faller det till slut på plats.
[bild]
Fogpistolen hänger på en krok och vrider sig lätt åt sidan när hammaren skall ut. Atle och bräckjärn längs kanten. I botten får laddaren borrmaskinen och multimastern plats. Dock inga limpatroner. Lämnar jag laddaren hemma så går det ner att par tre stycken.

Kommen så långt utformade jag förvaring för div praktiska ting till ena vingen. Det tar tid att rita upp och placera saker. Uppbyggnaden sker innifrån och ut. För att kunna fästa så behövs en plan.
[bild]
Skruvade av luckan för att få det lite enklare med ihopsättningen.
Hopsatt ser det ut så här.
[bild]

Andra sidan är förvaring för medellånga borrar, borrkasset och div specialgrejer i botten.
[bild]
Konstruktionen är stadig nog för att hänga på en kasset till med tänger och lite mejslar.
[bild]

De viktigaste lådfunktionerna är på plats

[video]

Mvh Findus

PS.Forumprogramvaran ville inte acceptera filmen. Tog 12 försök att få dit den. Redigerade bort en sekund. Startade om enheten. Rensade cash. Exporterade filmen till Iphone och lyckades lägga in den den vägen. Då försvann alla andra bilder :mad:. Gick tillbaka till paddan och raderade alla oanvändbara bildflaggor som inte ledde någonvart och laddade upp bilderna på nytt. Hoppas det går att läsa. DS
Har fälttestat lådan ett tag. Den var bra på vissa saker och sämre på andra. Bärsystemet fungerar. Var riktigt bra faktiskt. Problemet är vikten...

Att baxa upp 20-35 kg på ryggen i ett trångt utrymme frestar på ligamenten. Jag är 55 år gammal. Dags att erkänna att jag inte är 25 år längre eller vältränad jägarsoldat som förmodas ha en 25kg tung radioanläggning på ryggen under sin ordinarie packning...

OT-varning anektdot :surprised:

En jägarsoldat/svåger bidrog med upplysningen. Han sade också att "alla" packade radion reglementsvidrigt ovanpå ryggsäcken för att det över huvud taget skulle fungera.
Under en march fick en löjtnant för sig att statuera exempel genom att ge sig på min svåger och genomdriva reglementsenligt sätt att bära utrustningen.
Svågern som är 2 meter hög och väger 110 kg utan en gnutta fett sade.
-Vi kan slåss om saken. Vinner du gör jag som du säger...
Han slapp men fick sänkt betyg.

Nu är ju inte jag en person som finner mig i grejer som inte fungerar. Åtminstone inte om jag själv är ansvarig.

Droppen var ett uppdrag med infällning av brytskydd och nya lås och bleck till 13 portar på ett Skanska-bygge. Gudarnas skymning vad röriga storbyggen är.

Tänkte på @Björn Melander om jag kommer ihåg rätt som föreslog en specialdesignad pirra.

Hade stoppat undan lite överblivna spillbitar. Med botten gjord av en av de tidigare lådorna slog jag ihop en äkta Thunderdoome-lösning.

Hembyggd trälåda på hjul i en verkstad, med tungt utseende och robusta handtag, designad för att förvara och transportera verktyg.
Skapa konto

Nu uppnår lådan inte längre kravet att man skall kunna stå på den. Dels är den i högsta laget. Ca 78cm.
Det är också närmast självmordsförsök att klättra på grejer som har hjul under fältmässiga förhållanden.

Å andra sidan så gör höjden att det är bekvämare att hantera verktygen när lådan står på golvet. Därmed större chans/risk att idén om en låda som är så bra att det enklaste sättet att lägga ifrån sig verktyg är att sätta tillbaka dem.

Ytterligare en nackdel som är en dealbreaker.

En låda under den riktiga ger mer plats. Som jag skrivit ovan så är det självklart att all tillgänglig volym kommer att utnyttjas.

Mer grejer ökar vikten. Att den rullar gör att det fortfarande går att hantera, MEN... Lådan skall upp i bilen. Den skall ibland släpas i trappor.

Nu är det inte längre upp till 35kg. Fullastad kan det handla om 50 kanske :p

Tillbaks till ritbordet.

Mvh Findus

• Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
findus42 findus42 skrev:
Har fälttestat lådan ett tag. Den var bra på vissa saker och sämre på andra. Bärsystemet fungerar. Var riktigt bra faktiskt. Problemet är vikten...

Att baxa upp 20-35 kg på ryggen i ett trångt utrymme frestar på ligamenten. Jag är 55 år gammal. Dags att erkänna att jag inte är 25 år längre eller vältränad jägarsoldat som förmodas ha en 25kg tung radioanläggning på ryggen under sin ordinarie packning...

OT-varning anektdot :surprised:

En jägarsoldat/svåger bidrog med upplysningen. Han sade också att "alla" packade radion reglementsvidrigt ovanpå ryggsäcken för att det över huvud taget skulle fungera.
Under en march fick en löjtnant för sig att statuera exempel genom att ge sig på min svåger och genomdriva reglementsenligt sätt att bära utrustningen.
Svågern som är 2 meter hög och väger 110 kg utan en gnutta fett sade.
-Vi kan slåss om saken. Vinner du gör jag som du säger...
Han slapp men fick sänkt betyg.

Nu är ju inte jag en person som finner mig i grejer som inte fungerar. Åtminstone inte om jag själv är ansvarig.

Droppen var ett uppdrag med infällning av brytskydd och nya lås och bleck till 13 portar på ett Skanska-bygge. Gudarnas skymning vad röriga storbyggen är.

Tänkte på @Björn Melander om jag kommer ihåg rätt som föreslog en specialdesignad pirra.

Hade stoppat undan lite överblivna spillbitar. Med botten gjord av en av de tidigare lådorna slog jag ihop en äkta Thunderdoome-lösning.

[bild]

Nu uppnår lådan inte längre kravet att man skall kunna stå på den. Dels är den i högsta laget. Ca 78cm.
Det är också närmast självmordsförsök att klättra på grejer som har hjul under fältmässiga förhållanden.

Å andra sidan så gör höjden att det är bekvämare att hantera verktygen när lådan står på golvet. Därmed större chans/risk att idén om en låda som är så bra att det enklaste sättet att lägga ifrån sig verktyg är att sätta tillbaka dem.

Ytterligare en nackdel som är en dealbreaker.

En låda under den riktiga ger mer plats. Som jag skrivit ovan så är det självklart att all tillgänglig volym kommer att utnyttjas.

Mer grejer ökar vikten. Att den rullar gör att det fortfarande går att hantera, MEN... Lådan skall upp i bilen. Den skall ibland släpas i trappor.

Nu är det inte längre upp till 35kg. Fullastad kan det handla om 50 kanske :p

Tillbaks till ritbordet.

Mvh Findus
När du har fälttestat, hur många verktyg har du aldrig rört?
Om du har några sådana så borde du kanske placera dom i en Sällan använda låda som du förvarar i hantverksbilen. Misstänker att du skalar bort en hel del verktyg på det sättet. Om man får gå efter ett verktyg på en månad så är det väl okej?

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ritbord och ritbord. Det är mest en massa tankar om vad som kan vara vettigt att få med.

Mer sortiment. Anpassat till Raaco förstås.

Ta bort småtrågen i själva huvudlådan för att frigöra volym till maskiner.

Få plats för limpatroner.

Få ner höjden så att lådan kan stå i bakluckan på min privatbil. Helst så att vingarna kan öppnas. Då går det att jobba direkt från bilen när möjligheten finns.

Började en eftermiddag med att göra några sortimentsbackar.
Trämaterial och verktyg på arbetsbänk i snickeri, under bearbetning för byggprojekt.
Skapa konto

Träbackar konstruerade för verktygsförvaring på ett ritbord i en snickeriverkstad.
Skapa konto

Backarna har fått styra en del av måtten. Ren tur att det passat med huvudlådan.

Nästa eftermiddag fräste jag spår för gejdrar i backarnas sidor och urfräsningar för fingrar så att lådorna går att dra ut.
Träbit med genomgående spår och urfräsningar för handtag i ett snickeri.
Skapa konto

Träback med frästa spår och urfräsningar för handtag, på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Använde snickeriet nya fina hobbyfräs.
Hobbyfräs med urfrästa handtag och spår för gejdrar i byggprojekt på snickeriverkstad.
Skapa konto

Gejderspåren är genomgående. Handtagen är urfrästa även på baksidan. Lådorna/backarna är ju symmetriska. Det går heller inte att få plats för helutdrag. Därför tänkte jag att det var en god idé att kunna vända lådorna närhelst behovet uppstår.

Nu hoppade jag förstås över foto på en massa moment där det kanske varit intressant att se hur det är gjort. Lätt att glömma.

Hur som helst märker jag ut var glidlisterna/gejdrarna skall sitta på sidorna genom att använda Talmeterna hål på 100mm.
Snickeriprojekt med uppmarkerade träskivor, måttband och penna.
Skapa konto

Erfarenhetsmässigt vet jag att verkstadsinredning måste vara robust. Det skall vara rätt ordentliga springor mellan lådor. Glappet mellan glidyta och låda bör vara ca 1mm. Mellan övriga delar är kanske 3mm lagom. Då kan en skruv sticka upp utan att låsa fast ellr krångla. Virket kan svälla och krympa utan att grejerna slutar funka.

Därmed duger toleransen i Talmeter-strykmåttet för att placera glidlisterna.

Efter limspikning av lådan såg den ut så här.
Träkonstruktion med flera lådor i en verkstad, utformad för att anpassas till en bilbaklucka.
Skapa konto

Anpassningen av pirra-delarna togs det förstås inga bilder på. Sågade ner lite för lägre lasthöjd.

Så här blev det.
Hembyggd verktygsvagn av trä med öppen låda fylld med verktyg och utdragbara sortimentsbackar.
Skapa konto

Verktygslåda på hjul anpassad för verktygsförvaring, stående på en trägolv i en verkstad.
Skapa konto

Träverktygslåda på hjul med utfällbara hållare för verktyg och flera lådor på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Naturligtvis kommer den väga som min flickvän ungefär när allt är på plats. Skillnaden mot den tidigare versionen är att lådan bara står på pirran. När det behöver lyftas kan den enkelt delas i två delar.

Höjden är beräknad så att det är en hel centimeter fram till glaset i bakluckan om den står centrerad :D.

Mvh Findus

• Gilla
Hemmakatten och 17 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
När du har fälttestat, hur många verktyg har du aldrig rört?
Om du har några sådana så borde du kanske placera dom i en Sällan använda låda som du förvarar i hantverksbilen. Misstänker att du skalar bort en hel del verktyg på det sättet. Om man får gå efter ett verktyg på en månad så är det väl okej?
Verktygen som är i lådan är i bruk. Tro mig på den punkten. Det har hänt att jag rensat bort saker. Slutar självklart med att jag saknar just den lilla prylen nästa dag.

Jag har ingen fast bil. Andra använder samma bilar som jag använder. Det resulterar i att bilarna är fulla med sällan använt skräp. Bättre att komma bort från det och att ha rätt grejer med sig varje gång.

Det jag vinner på en "alla grejer som jag egentligen använder"låda är att jag sparar tid varje gång genom att jag helt enkelt tar med mig ALLT jag är van vid varje gång.

Svårigheten ligger i att pricka precis rätt så att det en normal montering går att åka med en låda.

Nästa poäng är om jag hyrs in på ett annat snickeri än där jag är inhyrd nu.

Jag har haft förmånen att få breda ut mig lite här där jag är nu. Det kan jag inte räkna med att få göra någon annan stans.

Min senaste "perfekta" låda ser prydlig ut när den är stängd. Den behöver 30x50 cm golvyta och är tillräckligt enkel att plocka i och ur grejer ifrån för att jag inte skall lägga grejer ifrån mig. Den är på hjul varför det inte finns någon anledning att gå fram och tillbaka till den. Den kan följa med till arbetsstället.

Mvh Findus

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
dewalt toughsystem lådor 3st + kärran
makita tygväsk för alla makita 18v
trälåda för alla lådor med fein,betonborr,tigersåg 230mm vinkelslip hylslåda
trälåda från skoltiden med allt mindre krimskrams i verktyg för trä
verktygsbak för verktyg för metall/bil
65/75L plats låda för armeringsklippare och diverse
samt hylla i bilen ^_^

Tror det har nämnts förut men min uppsättning är så här:
- Verkstad använder jag mig av IKEA bänkskåp med hyllplan .
- IKEA Algot hyllsystem (Elfa kopia) både i verkstad och garage.
- IKEA samla plastbackar med lock storlek 5, 11, 22 liter. Har säkert över 100 stycken. Fungerar som en fattigmans T-stak eller tough-system.

• Gilla
Jeppe S
  • Laddar…
På tal om att förvara handverktyg, jag har i dagsläget en Wera-sats som sitter på verktygstavlan, men sen har jag några fler skruvmejslar som inte ryms där.. Vill gärna få lite bättre ordning på alla så jag vet var t.ex PH och PZ är, istället för att behöva kolla på spetsen (har nött bort märkningen på mina).

Har bifogat några bilder på olika lösningar, skulle gärna höra lite för och nackdelar från folk som använt de olika modellerna!
Just nu funderar jag på en otymplig klump med tre rader, men det borde finnas någon fiffig lösning där ute?

• Svart verktygsförvaringslist för väggmontage med flera fack för skruvmejslar.
    Skapa konto
  • Wera skruvmejselsats monterad på en verktygstavla med organiserad förvaring.
    Skapa konto
  • Verktygstavla med urtag för handverktygstillbehör och skruvmejslar i grå plast.
    Skapa konto
  • Metallhållare för skruvmejslar som kan monteras på en verktygstavla.
  • Metallisk verktygshållare för väggmontering med hål för skruvmejslar.
    Skapa konto
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
Jag gillar inte såna med hål. Dels så är det bökigare att pricka dem, dels så måste det vara fritt en bit ovanför och jag har det rätt trångt. Bild 3 är helt klart min favorit.

• Gilla
Tomtom79 och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker också modellen i bild tre fungerar bra. Använder själv motsvarande hållare från Biltema.

Välorganiserad verktygsvägg med skruvmejslar i hållare och övriga verktyg.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Biltemas magnet krok-rader:
Verktygstavla med upphängda skruvmejslar och tänger, belyst i blått ljus.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Den har jag helt missat, ser ju inte så dum ut. Jag borde kanske skaffa ett par sådana istället.

Jag har använt mig av IKEAs SKÅDIS. Billig men sämsta möjliga glappande tavla någonsin. Sen att jag har lättbetongväggar som försvårar att få bra fäste och hål mitt i centrum gör det inte bättre.

IKEA SKÅDIS pegboard monterad på lättbetongvägg med verktyg och förvaringslösningar i ett verkstadsrum.
Skapa konto

Lime113 Lime113 skrev:
Sen att jag har lättbetongväggar som försvårar att få bra fäste och hål mitt i centrum gör det inte bättre.
Med reservation för att jag inte har någon större erfarenhet av lättbetongväggar så kanske det kan vara en idé att "regla" upp väggen med några horisontella brädor och skruva tavlorna i dem. Det är ju inte så kinkigt att brädorna är 100% horisontella och det blir lättare att fästa tavlorna med träskruv. Gör du sedan "reglarna" med en 45 graders avkastning i ovankant så kan du dessutom använda dem både som "french cleat" och att skruva i.

Något i stil med läkt, 28 x 70 borde kunna funka.

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.