9 749 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
Hur förvarar ni batterierna till verktyg?
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Jag har en "laddhylla" med plats för att ladda 5 batterier samtidigt.. så det sitter 5 batterier där. Och på hyllan under har jag väl plats för kanske en 20st om det skulle vara så. Men jag har nog "bara" en 10-15 stycken totalt. Bosch Pro 18/12v, Milwaukee 12v. Låter dem sitta i maskiner så mycket det går 
Trädgårdsmaskiner (bosch gröna) har jag ute i friggan och laddar dem även där + en batterihylla för dem. Behöver sällan köra häcksaxen i snickeriet.
Trädgårdsmaskiner (bosch gröna) har jag ute i friggan och laddar dem även där + en batterihylla för dem. Behöver sällan köra häcksaxen i snickeriet.
Jag har en laddare för sex batterier och färdigladade för trädgården står bredvid. Övriga på en hylla över batteriverktygen. Skruvdragarna som finns under hyllan har alltid batterier i sig men övriga verktyg är oftast tomma. Jag är inte så orolig för batteribrand då de flesta verkar ske i elcyklar/sparkcyklar.
Har erfarenhet från att världen med drönare, där var diskussionerna höga för några år sedan.
Då var det brandrisken som var ämnet.
Många rekommenderade typ ammunitionslåda från försvarsmakten då dom är av plåt och brandrisken då blir mindre.
Det finns ju en hel del "lådor" av metall som kan var lämpliga för ändamålet.
Många rekommenderade typ ammunitionslåda från försvarsmakten då dom är av plåt och brandrisken då blir mindre.
Och handen på hjärtat, det är många fler drönar/rc batterier som puffar vid en krasch än vid laddning.fotohasse skrev:
Har erfarenhet från att världen med drönare, där var diskussionerna höga för några år sedan.
Batteriers livslängd styrs av flera olika faktorer. De slits av både ålder och av upp- och ur-laddning (användning). Åldringen påverkas av temperatur och laddningsgrad. Användning påverkas av hur stor del av laddutrymmet som används. En tumregel är att inte ladda fullare än 80% och aldrig ladda ur mer än till 30%. Laboratorietester för att se hur många laddcykler ett batteri tål görs ofta i detta intervall. Ett batteri som tål 2000 cykler i detta intervall (50% användning per cykel) anses ha en livslängd på 1000 fulla cykler, alltså en medveten halvsanning.
Vid längre tids förvaring så får batterier betydligt längre livslängd om de hålls kalla. Idealet för Litium-Jon är några minusgrader men det är för kallt i frysskåp. I praktiken är det därför kylskåp som gäller. Tyvärr blir det ofta fuktigt i kylskåp vilket kan innebära korrosion och liknade problem så om man är riktigt nördig har man en lufttät låda med kiselgur som man ibland torkar i ugnen på 125 grader.
Tänk på att de trivs bäst i rumstemperatur vid laddning och användning så de bör få en viss tid på sig att anpassa temperaturen efter kylskåpet. Det är dock mer för prestanda än livslängd.
Vissa verktyg drar aningens ström för att hålla igång elektroniken vilket lätt kan leda till att batterierna laddas ut till skadliga nivåer. För säkerhets skull bör därför batterier alltid långtidsförvaras bortkopplade. Total urladdning dödar ibland batteripacket helt.
Litium-Jon slits av att långtidslagras fulla vilket gör att förvaring i laddare kan innebära kortare livslängd. Idealt är om de långtidsförvaras halvladdade, men det är bättre att förvara fulladdade än tomma vilket ofta är de alternativ man har i praktiken.
Källa mestadels: https://batteryuniversity.com/
Vid längre tids förvaring så får batterier betydligt längre livslängd om de hålls kalla. Idealet för Litium-Jon är några minusgrader men det är för kallt i frysskåp. I praktiken är det därför kylskåp som gäller. Tyvärr blir det ofta fuktigt i kylskåp vilket kan innebära korrosion och liknade problem så om man är riktigt nördig har man en lufttät låda med kiselgur som man ibland torkar i ugnen på 125 grader.
Tänk på att de trivs bäst i rumstemperatur vid laddning och användning så de bör få en viss tid på sig att anpassa temperaturen efter kylskåpet. Det är dock mer för prestanda än livslängd.
Vissa verktyg drar aningens ström för att hålla igång elektroniken vilket lätt kan leda till att batterierna laddas ut till skadliga nivåer. För säkerhets skull bör därför batterier alltid långtidsförvaras bortkopplade. Total urladdning dödar ibland batteripacket helt.
Litium-Jon slits av att långtidslagras fulla vilket gör att förvaring i laddare kan innebära kortare livslängd. Idealt är om de långtidsförvaras halvladdade, men det är bättre att förvara fulladdade än tomma vilket ofta är de alternativ man har i praktiken.
Källa mestadels: https://batteryuniversity.com/
Ett problem med alla batterier är att de kan ligga bortglömda länge och bli totalt urladdade. Sedan kan de bli besvärligt/omöjligt att få igång dem. Laddade en gammal bortglömd mobil. Den svällde, blev varm och dubbelt så tjock.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Heh, jag övergick från att vinterförvara mina i källaren (8-10 grader) till hallen (22 grader) för att jag läste att de (specifikt litiumjonbatterier) mådde bäst av att förvaras i ca 25 grader. Alltid lösa och ca halvladdade. Är det nu plötsligt kyla som gäller igen?S STB skrev:Batteriers livslängd styrs av flera olika faktorer. De slits av både ålder och av upp- och ur-laddning (användning). Åldringen påverkas av temperatur och laddningsgrad. Användning påverkas av hur stor del av laddutrymmet som används. En tumregel är att inte ladda fullare än 80% och aldrig ladda ur mer än till 30%. Laboratorietester för att se hur många laddcykler ett batteri tål görs ofta i detta intervall. Ett batteri som tål 2000 cykler i detta intervall (50% användning per cykel) anses ha en livslängd på 1000 fulla cykler, alltså en medveten halvsanning.
Källa mestadels: [länk]
Nej, det har alltid varit kyla vid förvaring och rumstemperatur för användning och laddning av Litium-Jon. Se t.ex. här: https://batteryuniversity.com/article/bu-702-how-to-store-batteriesMagnus E K skrev:
Tyvärr florerar det väldigt mycket felaktigheter om batterier. En stor del av felaktigheterna beror förmodligen på att olika batterikemier har olika egenskaper och folk har svårt att hålla isär dem.
Jag skulle nog vilja hävda att det är viktigare att förvara dem halvladdade än kalla så du har gjort det viktigaste rätt.
Förvarar drönar- och maskinbatterier av li-ion och lipo typ i säkerhetsskåp av billig sort hemma. Många företag har rutiner på att laddning o lagring måste ske i skåp, så varför inte även hemma. Känner till fall där batterier satte eld på en industrilokal efter en enkel översvämning med vatten så håll borta från golv och våtrum.
Går enkelt att koppla bort kodlåset på denna:
https://www.bauhaus.se/kassaskap-stabilit-bh1
Går enkelt att koppla bort kodlåset på denna:
https://www.bauhaus.se/kassaskap-stabilit-bh1
Jag har en tilltänkt laddplats i ett mindre utrymme avskiljt från hus som håller 15 grader året om. Där finns ett tjugotal laddare som får ström via timer i max 4h.
Över laddplatsen har jag en pulversprinkler och utrymmet i sig och det utamför har ett vidarekopplande brandlarm.
Man skulle kunna ha ett enkom skåp och ha en branddörr, men jag tycker jag gjort tillräckligt..
Över laddplatsen har jag en pulversprinkler och utrymmet i sig och det utamför har ett vidarekopplande brandlarm.
Man skulle kunna ha ett enkom skåp och ha en branddörr, men jag tycker jag gjort tillräckligt..
Sitter batterierna kvar i laddaren, men laddaren är bortkopplad med timer? Åtminstone med mina AEG-batterier och AEG-laddare så resulterar det i helt tomma batterier efter ett tag. Jag måste ha laddaren igång eller batterierna uttagna ur laddaren.T Tsdoesds skrev:Jag har en tilltänkt laddplats i ett mindre utrymme avskiljt från hus som håller 15 grader året om. Där finns ett tjugotal laddare som får ström via timer i max 4h.
Hur många batterier tömmer du på en dag? Jag tror mitt rekord är 6 men då var mina 5 Ah tömda av gräsklipparen så jag tömde alla små batterier i en tigersåg.T Tsdoesds skrev:Jag har en tilltänkt laddplats i ett mindre utrymme avskiljt från hus som håller 15 grader året om. Där finns ett tjugotal laddare som får ström via timer i max 4h.