Är lite nyfiken på budgivningar som sker där sms går ut till budgivarna. Finns det någon normal standardtid på vad det brukar ta mellan budet getts till mäklaren och när det sen går ut som sms? Eller det kanske helt beror på vad mäklaren har för sig just för stunden.

Nån med erfarenhet kanske kan berätta hur lång tid det som längst tagit när ni varit med i såna budgivningar?

Ska man börja ana ugglor i mossen ifall det tar för lång tid innan budet går ut? Kan inte låta bli att vara lite misstänksam när det gäller mäklare. :)

Det brukar komma ganska omgående. Har även varit med om att två budgivare lagt samma bud så mäklaren och att det ena sedan dragits tillbaka. Vet inte hur mycket mäklaren kan kontrollera. Senast vi sålde var det sex budgivare. Det var spännande att följa!

Om det tar tid innan det kommer bud beror nog mest på att köpare måste fundera, kontakta banken för lånelöfte osv.

Tror det varierar rätt mycket på när i veckan det är. Skulle tippa att de tar lite längre tid sön-tisdag då det ofta är visningar och omvisningar, svara på frågor från potentiella köpare. Då de kanske inte har tid att registrera buden med en gång. Ons-torsdag borde det vara lite lugnare på den fronten och det är då(de gånger jag har varit med i budgivningar) mäklaren har fokuserat på själva budgivningarna och då borde de gå rätt snabbt. Fredag har de flesta budgivningar varit över och kontrakten skrivs, då borde de ta lite längre tid igen. Detta är hur det har varit när jag har köpt lägenhet/hus här i Stockholm och det var några år sedan. Men de borde inte vara nått skumt med att det dröjer lite. Mäklaren kanske helt enkelt är på gymmet just då :)

HandySmurf skrev:
Om det tar tid innan det kommer bud beror nog mest på att köpare måste fundera, kontakta banken för lånelöfte osv.
Jag förstår att andra budgivare måste fundera, det jag främst tänkte på var om jag gav mäklaren ett bud och det sen börjar dröja flera timmar innan ett sms går ut om att jag lagt budet så motparten kan tänka över sitt nästa drag.

Börjar också filosofera i att det kanske kan gynna mäklaren att vänta med att lägga ut snabba bud för då ge sken av att man är mer fundersam/velig än vad man är vilket kan ge motparten intrycket av att man börjar nå sitt budgivningstak.

Tror budgivningsteknik har diskuterats här på forumet förut.

Vid de två senaste BR jag sålt har budgivningen påbörjats och avslutats samma dag (dagen efter återvisningen) men det beror väl på hur populärt objektet är.

Är egentligen inte budgivningstaktik jag är ute efter utan ev. mäklarens taktik.

Vad menar du med " ev. mäklarens taktik. " mäklarens vinst handlar om % så det har nog ingen betydelse för dem. Det är snarare snabba avslut och gå vidare som gäller för dessa nasare.

cecar33 skrev:
Vad menar du med " ev. mäklarens taktik. " mäklarens vinst handlar om % så det har nog ingen betydelse för dem. Det är snarare snabba avslut och gå vidare som gäller för dessa nasare.
Men procenten blir ju högre med ett högre slutpris så naturligtvis vill mäklaren inte bara få "snabba avslut" utan även högt slutpris.

Alfredo skrev:
Men procenten blir ju högre med ett högre slutpris så naturligtvis vill mäklaren inte bara få "snabba avslut" utan även högt slutpris.
Javisst låt säga 4 % på 2-3 miljoner är en sak, men att dra ut på affären för att kanske få in 100 000 till det är inte det dom lever på utan snabba avslut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.