Det visade sig att plattan till vårt garage är för liten, så vi har fått tillstånd för att förstora den en meter åt öster resp. söder.

Den är gjord på konventionellt vis med kantelement och isolering.
Frågan är hur man ska göra när man behöver förstora en befintlig platta. Kan man läsa om detta någonstans, eller kan någon förklara här?
Ett tips vi fått är att bila bort övre delen av kantelementet (som är har en ytteryta av cement och cellplast innanför). Så att den nya cementen ska kunna fästa lättare i den gamla.
Låter detta rätt? Hur mycket ska man i så fall bila bort - 10 cm från ovankanten?
Om inte, hur bör man göra?
Behöver man inte fästa den nya armeringen i den gamla plattan? Hur i så fall?
En faktor att ta hänsyn till är att det finns golvvärme ingjuten i den gamla plattan.
 
Utan att vara betongare tror jag att du bör bila bort övre delen av kantelementet, borra hål i betongen fästa ny armering mellan "gamla" och nya plattan med typ hilti hit (ankarmassa), sen är det nog bara att gjuta :)

Golvvärmen är ju lite jobbig, spontant känns det svårt att lösa det i den nya delen? Kanske kan lägga slang på en separat shunt till den nya delen?
 
Jag har googlat runt en del och om jag förstår rätt bör man inte ansluta plattorna eftersom de troligtvis kommer röra sig olika, med sprickbildning som följd. Mellan har man en rörelsefog, som även behöver finnas ovanpå plattan, i den murade leca sockeln i vårt fall.

Så här står det t ex på Tjellldens hemsida:

Jag ska göra en tillbyggnad, hur ansluter jag grunden till den befintliga byggnaden?
Vanligast är att man stöter kantelementens kortsida mot den befintliga grunden dvs du har inga kantelement längs det befintliga husets grund. Normalt läggs en rörelsefog mellan den befintliga grunden och den nya grunden för att undvika sprickbildning i skarven. En rörelsefog kan vara en tunn cellplastremsa eller en plastfolie. Är den befintliga grunden oisolerad är en rörelsefog i cellplast att föredra.
------
Från Husgrunder.com:

Hej Magnus
Det du ska se till är att du inte gjuter ihop den nya betongplattan med den gamla grundsockeln. Då kan det uppstå en smal spricka längs med grunden då marken på den nya grunden och den gamla rör sig olika.
En rörelsefog kan du göra genom att t ex dra upp en plastfolie längs med den gamla sockeln. Ett annat alternativ är att ställa en smal cellplastremsa på högkant längs den gamla sockeln. Cellplasten kan du fasa i ovankanten så att den inte sticker upp i betongplattan. Cellplast är att föredra ifall din gamla grund är helt oisolerad då du då även bryter köldbryggan.
Vänliga Hälsningar
Micke
----------

Tjellden citatet säger väl att man tar bort en del av kantelementet i den gamla plattan?! I så fall måste man gjuta i ny betong på gamla plattan och fylla igen i det tomrummet som uppstår.
Utrymmet på fogen gör man alltså med en plastremsa eller cellplastremsa och när betongen härdat så fogar man med en byggfog?! Av vilken typ?
 
Citat från expert på Betong.se:

Du bör ha ett mellanlägg mellan betonggjutningarna, t.ex. tunn frigolitskiva eller träboard. Lämna en ca 2 cm öppen spalt högst upp som du sedan fyller med en mjuk fogmassa som gör att fogen blir tät men kan röra sig med temperaturen och betongens krympning.

För att förhindra att kanterna på respektive sida om fogen lyfter i förhållande till varandra, kan du gjuta in dymlingar som sticker ut från den första gjutningen. Över de utstickande delarna trär du sedan heltäckande plasthylsor innan du gjuter den andra plattan. På detta sätt får du en armering som tar tvärkrafter och förhindrar kantlyft, men som inte förhindrar att fogen kan öppna sig fritt horisontellt.

Eftersom du nu får en dilatationsfog i plattan måste du också lägga in en fog i muren som kan öppna sig. Täta även den med fogmassa för att få det tätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.