Hej!
Jag har ett gammalt svinhus med betongplatta och väggar. Taket och väggarna i trä har rasat in.
Jag skulle vilja göra väggarna tjockare. Kan man armerad och gjuta på mer betong mot den gamla betongen?
På den förstärkta väggen vill jag sedan bygga på träkonstruktion med glas eller plast.
Någon som vet hur man bäst går till väga med armering och betong?
Mvh
Kristofer
Jag har ett gammalt svinhus med betongplatta och väggar. Taket och väggarna i trä har rasat in.
Jag skulle vilja göra väggarna tjockare. Kan man armerad och gjuta på mer betong mot den gamla betongen?
På den förstärkta väggen vill jag sedan bygga på träkonstruktion med glas eller plast.
Någon som vet hur man bäst går till väga med armering och betong?
Mvh
Kristofer
Vad hade du tänkt bygga ovanpå?
En idé bara: du kanske skulle fundera på att istället mura ett varv lecablock runt, sedan fylla glipan mellan med betong och gjuta en sula över båda murar runt hela. Då skulle du kunna förbinda dem mot varandra med att på strategiska ställen borra och slå in armeringsjärn med kemiskt ankare i borrhålet. Armeringsjärnen kan du sedan böja så de ligger i skåran på lecastenen, borde hålla rätt bra.
Detta lär blir lättare (och eventuellt billigare?) än att sätta armering, bygga gjutformar och sedan gjuta runt hela.
Övriga arbetet, t.ex gräva ut och lägga makadam etc får du ju göra oavsett.
En idé bara: du kanske skulle fundera på att istället mura ett varv lecablock runt, sedan fylla glipan mellan med betong och gjuta en sula över båda murar runt hela. Då skulle du kunna förbinda dem mot varandra med att på strategiska ställen borra och slå in armeringsjärn med kemiskt ankare i borrhålet. Armeringsjärnen kan du sedan böja så de ligger i skåran på lecastenen, borde hålla rätt bra.
Detta lär blir lättare (och eventuellt billigare?) än att sätta armering, bygga gjutformar och sedan gjuta runt hela.
Övriga arbetet, t.ex gräva ut och lägga makadam etc får du ju göra oavsett.
Klicka här för att svara








