P
De som bodde här före mig har monterat en fönsterbelysning i form av ledslinga på insidan av en kornisch. Tyvärr slutar elsladden mitt på väggen och det blir väldigt klumpigt med en vanlig förlängningsladd. Det fattas cirka 50 cm totalt. Mitt problem är att det är lågvolt och det verkar som om man inte kan skarva sådana eller köpa rätt tillbehör som privatperson? Hur löser jag de på ett snyggt sätt?

• IMG_0516.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontakt.JPG
    Skapa konto
P
E etompau skrev:
Om du inte har grejor för att löda, så skulle två skarvdosor för kabel fungera.
Klipp kabeln och skarva på ny kabel i önskad längd.

[länk]

Nu ser vi inte hela installationen, men kanske byta kabeln (löda?) som går från slingan och till strömbrytaren.
Tack, skarvdosa kan vara till hjälp, men var hittar jag sådan strömkabel? Har googlat på alla möjliga beteckningar men får bara upp vanlig lampsladd 0,75 mm. Detta är väl 0,5 mm? Har lödpenna men liten erfarenhet av att löda så det känns lite osäkert...

P pimage skrev:
Tack, skarvdosa kan vara till hjälp, men var hittar jag sådan strömkabel? Har googlat på alla möjliga beteckningar men får bara upp vanlig lampsladd 0,75 mm. Detta är väl 0,5 mm? Har lödpenna men liten erfarenhet av att löda så det känns lite osäkert...
Här har du 10 m, 0,5 mm2-kabel, 72 kr.

https://www.electrokit.com/kabel-2x0.5mmcu-vit-10m

P
E etompau skrev:
Här har du 10 m, 0,5 mm2-kabel, 72 kr.

[länk]
Haha, ibland är det enklare än man tror. Insåg inte att det är samma som används till högtalare. Så tänker jag rätt? Om jag sätter en skarv under kornischen, innan den svänger av, så kan jag dra den hela vägen ner till vägguttaget och skarva på transformatorn vid eluttaget? dvs jag behöver sladd och två skarvdosor (+ ev. strömbytare)?

• IMG_0517.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
P pimage skrev:
Haha, ibland är det enklare än man tror. Insåg inte att det är samma som används till högtalare. Så tänker jag rätt? Om jag sätter en skarv under kornischen, innan den svänger av, så kan jag dra den hela vägen ner till vägguttaget och skarva på transformatorn vid eluttaget? dvs jag behöver sladd och två skarvdosor (+ ev. strömbytare)?
Ja det låter som en rimlig lösning.
Håll koll på + och - när du kopplar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.