Hej!
Håller på med en köksrenovering och den tidigare husägaren har kapat skyddsrören för pex-slangen så pass kort att den inte kan monteras i väggdosa. Målet är alltså att förlänga skyddsröret.
Det är ett Uponor-system (WIRSBO) och min initiala tanke var att enkelt lösa detta med en bit skyddsrör och en skarvdosa. Men problemet är att det sannolikt inte går att trä över varken skarvdosa eller skyddsrör eftersom kopplingarna redan är monterade. Skyddsröret är 25mm, vattenslang 15x2,5.
En tanke som slog mig var att skära en bit skyddsrör på längden och överlappa med befintligt skyddsrör och sen tejpa med typ PE-tejp men det blir kanske lite för B-mässigt. Allt för att slippa påverka kopplingar.
Frågan innan jag tvingas ta in en hantverkare är:
Kan man på något ”godkänt” sätt förlänga skyddsröret så det kan monteras i en väggdosa utan att påverka vattenrör/kopplingar?
Tack!
Håller på med en köksrenovering och den tidigare husägaren har kapat skyddsrören för pex-slangen så pass kort att den inte kan monteras i väggdosa. Målet är alltså att förlänga skyddsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett Uponor-system (WIRSBO) och min initiala tanke var att enkelt lösa detta med en bit skyddsrör och en skarvdosa. Men problemet är att det sannolikt inte går att trä över varken skarvdosa eller skyddsrör eftersom kopplingarna redan är monterade. Skyddsröret är 25mm, vattenslang 15x2,5.
En tanke som slog mig var att skära en bit skyddsrör på längden och överlappa med befintligt skyddsrör och sen tejpa med typ PE-tejp men det blir kanske lite för B-mässigt. Allt för att slippa påverka kopplingar.
Kan man på något ”godkänt” sätt förlänga skyddsröret så det kan monteras i en väggdosa utan att påverka vattenrör/kopplingar?
Tack!
När du monterar väggdosan så måste du ju i alla fall kapa rören.H Huspularen skrev:Det är ett Uponor-system (WIRSBO) och min initiala tanke var att enkelt lösa detta med en bit skyddsrör och en skarvdosa. Men problemet är att det sannolikt inte går att trä över varken skarvdosa eller skyddsrör eftersom kopplingarna redan är monterade. Skyddsröret är 25mm, vattenslang 15x2,5.
Tack!
Passa då samtidigt på att dra dit skarv på skyddsröret och förläng det i samma veva.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...yddsrorsskarvar/teck-skarvdosa-m7-1897930-213
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkten du söker är slitsad robotslang.
https://www.ahlsell.se/products/el/...lang---plast-med-tillbehor/skyddslang/1410417
https://www.ahlsell.se/products/el/...lang---plast-med-tillbehor/skyddslang/1410417
Ah, vattenröret kanske monteras i väggdosan ja (fick för mig att det bara var skyddsröret och att vattenröret bara löpte däri)! Har pulat en del med vatten och avlopp, men aldrig pex… kanske löser sig självt med andra ord 👍Krilleman skrev:
Klicka här för att svara