Ska gjuta några avsnitt av sockeln på plattan (mindre stall) som får mer last på sig än vad jag känner att ett lecablock klarar av.

jag har borrat hål i plattan och kemankrat fast armering som går upp i de nya blocken. Vidhäftningen blir nog därför inga problem men finns det något jag kan behandla plattan med som förhindrar den att dra fukt ur den nya betongen eller är det endast riklig förvattning som gäller?

• Armering med träform för gjutning av sockel i mindre stallprojekt, sikt uppifrån på grov mark, omgiven av lecablock och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det ser fuktigt ut bara gjut och skydda betongen ifrån låga temperaturer och direkt solverkan om den ligger i ett soligt läge..

• Gilla
Zwännzån
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det ser fuktigt ut bara gjut och skydda betongen ifrån låga temperaturer och direkt solverkan om den ligger i ett soligt läge..
Det blir gjutning imorgon. Ska gjuta på morgonen och sen ska det bara vara 2 grader nästa natt. Räcker det med frigolit och filtar som isolering eller behövs något mer köldskydd? Gjutningarna är 6 meter emellan så kan inte riktigt värma med EN värmefläkt.

J
Z Zwännzån skrev:
Det blir gjutning imorgon. Ska gjuta på morgonen och sen ska det bara vara 2 grader nästa natt. Räcker det med frigolit och filtar som isolering eller behövs något mer köldskydd? Gjutningarna är 6 meter emellan så kan inte riktigt värma med EN värmefläkt.
Ja det räcker bara du täcker med en gång när du är klar.
Ett tips är att använda varmvatten i blandningen om det är kyligt på morgonen, men ingett hett vatten utan så du kan ta i det utan obehag..

• Gilla
Zwännzån
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja det räcker bara du täcker med en gång när du är klar.
Ett tips är att använda varmvatten i blandningen om det är kyligt på morgonen, men ingett hett vatten utan så du kan ta i det utan obehag..
Ok, tänkte annars låta den vara oövertäckt på dagen då det ska bli 15 grader o sen isolera till kvällen. Men det kanske är bäst att isolera direkt? Värmen som bildas av härdningen kanske är största faktorn?

J
Z Zwännzån skrev:
Ok, tänkte annars låta den vara oövertäckt på dagen då det ska bli 15 grader o sen isolera till kvällen. Men det kanske är bäst att isolera direkt? Värmen som bildas av härdningen kanske är största faktorn?
Jag hade täckt med en gång du är färdig med ytan på den..

Lägg en blöt filt o låt den ligga där över natten. Annars kan du använda primer, effekten e densamma.

J
E Et1975 skrev:
Lägg en blöt filt o låt den ligga där över natten. Annars kan du använda primer, effekten e densamma.
Du menar innan han gjuter?

J Jansson69 skrev:
Du menar innan han gjuter?
Ja

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Jag hade täckt med en gång du är färdig med ytan på den..
Inte snyggt men förhoppningsvis funktionellt. La en frigolitskiva och ett täcke över med. Behövs ej plast/fuktning nu i början? Ska ju bli 17 grader nu på dan.

• Betongblock omgiven av isolering och frigolit på en grusplan under byggprojekt. Blå presenning och avsågad träbit synlig i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zwännzån skrev:
Inte snyggt men förhoppningsvis funktionellt. La en frigolitskiva och ett täcke över med. Behövs ej plast/fuktning nu i början? Ska ju bli 17 grader nu på dan.
För info så täckte jag av efter 4 timmar när ytan hårdnat, fuktade ytan o täckte allt med plast sen körde värmefläkt ett tag under täckena. Nu får det va över natten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.