Hur skall man tänka när det gäller att dra lite tomrör för ett eventuellt framtida larm?

Jag antar att man bör dra ett rör ganska nära ytterdörren och lite kring fönster och övriga dörrar, men finns det några rekommendationer på vad man bör tänka på, samt avstånd och höjd etc?

Normalt så har du alltid magnetkontakter i ovankant av fönster/dörr. IR-detektorer bör se inåt i rummet och ha en hög placering.

/Kent

RilleRock
Bergling skrev:
Hur skall man tänka när det gäller att dra lite tomrör för ett eventuellt framtida larm?

Jag antar att man bör dra ett rör ganska nära ytterdörren och lite kring fönster och övriga dörrar, men finns det några rekommendationer på vad man bör tänka på, samt avstånd och höjd etc?
Du får juh tänka över hur avancerat ditt framtida system skall vara.
Hur många zoner skall ingå etc
Hur många utgångar skall det finnas på huvudenheten?
Det styr juh allting dvs hur mkt som skall ligga ihopa osv
Hur många plan har huset?

Själva enheten "hjärtat" skall juh placeras undangömd vanligast är i en skrubb vilket vem som helst vet så har du ngt finurligare ställe så placera den där.
Därifrån utgår alla rör.
Ngt jag tycker du skall ha är magnetkontakter på entredörr, altandörr samt källardörr om du har det.
Då är du säker på att de är stängda annars kan du inte larma på.
Utöver det finns det glasskrossar och rörelsevakter.
Hur mkt du vill lägga ner är juh upp till dig själv.
Utöver det så tycker ja du skall ha en inomhus siren samt en yttre.

bla bla bla ;D

RilleRock skrev:
Utöver det så tycker ja du skall ha en inomhus siren samt en yttre.
Om man endast har en vrålare kan man placera den i en väggventil, så hörs den både inne och ute!

Du kan välja att dra rör för stjärnnät eller bus nät. Drar du för stjärnnät kan du köpa vad skit som helst (de flesta använder det) men drar du för bus (häftigast) så är du hänvisad till andra än dom stora larmföretagen (de små mer teknik skickliga). Jag skall dra bus nät i min kåk. Fördelen med bus nät är att man överallt kan klippa upp och hänga på nya enheter då alla har indivuella adresser. Med bus dras sladden runt i en slinga.

Sätt IR deckare på 2,20-2,40 riktade in mot rummet. Glaskross kan vara överkurs och kan ersättas med akustisk givare som "hör" om glas krossas. Oftas så bryter tjuvar upp fönster istället för att krossa dom. Dock så brukar rutan gå sönder när man bryter. Magnet på fönster är en smaksak. Kan bli ganska kostsamt. Försök att dra rören så att du kan få allt infällt, man brukar sällan lyckas men man kan ju försöka.

Challe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.