Hej,
I samband med vår köksrenovering passar vi på att att dra om all gammal el. Elektrikern är på ingång för att planera jobbet. Inför det mötet är jag på jakt efter en "second opinion". Hur skulle ni skulle fördela följande installationer på olika grupper?

Spishäll
Inbyggnadsugn + micro i gemensamt högskåp.
Kyl
Frys
Diskmaskin
ca 6 st dubbeluttag
Infällda spottar under väggskåpen (ca 6 st)
Infällda spotlight i taket (9 st) med dimmer.

Ugn/micro samt kyl och frys står bredvid varandra på samma vägg.
Diskmaskin och häll står bredvid varandra och längs samma vägg där väggskåpen kommer att ha arbetsbelysning.
Uttagen fördelas på tre väggar, varav en vägg är gemensam med "väggskåpsspottarna".

Tack på förhand!

Jerka

S
1 trefasgrupp till spishällen, inbyggnadsugnen och diskmaskinen, parallellkoppla tre perilexuttag. Koppla varje förbrukare för enfas. Förutsatt att du inte har induktionshäll, förstås!
1 enfasgrupp till micro och hälften av vägguttagen vid arbetsbänken.
1 enfasgrupp till resten av vägguttagen vid arbetsbänken.
1 enfasgrupp till kyl och frys.
1 enfasgrupp till belysningen

En nyfiken obehörig men intresserad måste bara får undra/kommentera lite...

Perilex till diskmaskinen? Alla(?) diskmaskiner levereras väl med vanlig enfaspropp och därför borde det väl ändå vara bättre med ett vanligt 10/16A uttag, och egen grupp/alt dela med belysning kanske?

Perilex för häll och ugn "köper" jag, dock finns det väl även även vanliga hällar som kräver 2x16A matning/alt kraftig enfas (alltså inte bara induktionshällar).

Nu skriver inte Jerka vilken micro han har, men i många andra trådar har elektriker rekommenderat egen grupp för micron. De med grillelement brukar kräva minst 13A eller egen 10A grupp.

Dalle, som vågar sig in i hetluften... ;)

S
dalle skrev:
Perilex till diskmaskinen? Alla(?) diskmaskiner levereras väl med vanlig enfaspropp och därför borde det väl ändå vara bättre med ett vanligt 10/16A uttag, och egen grupp/alt dela med belysning kanske?
En diskmaskin levereras mycket riktigt med en vanlig enfas stickpropp. Effekten brukar dock ligga runt 2300W. Därför brukar jag installera den ihop med spismatningen och får på köpet 2,5 kvmm och 16A.
Ansluter du den istället ihop med belysningen så kan du ju, beroende på vad du har för spottar som i det här fallet, få en effekt på uppåt 3000W och då är du inne och tickar på tiden för att säkringen ska lösa ut.

Jag säger inte att det här är det enda rätta men det är så som jag skulle gjort.

S
dalle skrev:
Nu skriver inte Jerka vilken micro han har, men i många andra trådar har elektriker rekommenderat egen grupp för micron. De med grillelement brukar kräva minst 13A eller egen 10A grupp.
Jo, men jag skrev ju enfasgrupp. Man kan ju dra 1,5 kvmm och säkra den med en B13 dvärgbrytare. Skulle man ansluta flera större förbrukare samtidigt som man grillar i micron så finns ju tre uttag till från en annan säkring.

Genomtänkt tycker jag. Han är duktig den där SawSaw.

Ja men jag vill ha en ändring. :) kyl och frys på varsin grupp tack. Gillar ine att den ena ska kvadda maten i båda

Uptäckte precis att kylskåp, frysskåp, ugn och micro va kopplade på samma...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.